شناسه خبر:50899
1400/10/20 09:18:49

سپهرغرب، گروه خبر: ششمین دوره داوری مُهر اصالت ملی صنایع‌ دستی غرب کشور با حضور استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و همدان روز یکشنبه در هتل پارسیان کرمانشاه آغاز به‌کار کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این نشست گفت: بسیار خرسندیم که کرمانشاه به‌عنوان یکی از 9 منطقه منتخب کشور برای برگزاری رویداد ملی نشان اصالت صنایع‌ دستی، میزبان منطقه غرب کشور شده است.

«جبار گوهری» افزود: در این دوره 107 اثر از استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان توسط داوران برجسته صنایع‌ دستی مورد قضاوت قرار گرفته و آثار برگزیده مهر اصالت ملی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: این رویداد و نتایج آن باعث رونق و تعالی صنایع‌ دستی و شناسایی آثار فاخر در این حوزه می‌شود.

گوهری با بیان اینکه رویداد مذکور به مدت دو روز در کرمانشاه ادامه دارد، گفت: امیدواریم در این رویداد آنچه که بایسته و شایسته صنایع‌ دستی کشور است، برای رونق هرچه بیشتر و ماندگاری آثار هنرمندان برجسته استان‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود: یکی از مشکلات صنایع‌ دستی در کشور بحث بازاریابی و فروش این محصولات است که این رویداد می‌تواند با برندسازی زمینه معرفی و فروش محصولات شاخص را فراهم کند.

سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: برندسازی می‌تواند برای صنعتگران انگیزه مضاعف ایجاد و نیز فرصتی را جهت معرفی هرچه بیشتر این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند.

   «کرندغرب» شهر ملی ابزارآلات فلزی می‌شود

وی همچنین از پیگیری برای ثبت ملی کرندغرب به‌عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی سنتی خبر داد.

گوهری با اشاره به تعدد رشته‌های صنایع دستی در کرمانشاه، اظهار کرد: درحال حاضر حدود 60 رشته صنایع دستی در استان فعال است که برخی از آن‌ها پیشینه و قدمت بسیار زیادی دارند.

وی از گیوه، گلیم، سازهای سنتی، تنبور، زیورآلات سنتی، ابزارآلات فلزی، نمدمالی و موج‌بافی به‌عنوان رشته‌های دارای ریشه کهن در کرمانشاه نام برد و گفت: با توجه به اینکه خاستگاه اصلی تعدادی از این رشته‌ها در برخی از شهرها و روستاهای کرمانشاه بوده، از چندسال پیش به‌منظور حفظ، توسعه و ترویج آن‌ها برنامه ثبت ملی این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست میراث فرهنگی استان با بیان اینکه تاکنون سه شهر و یک روستای استان در این زمینه به ثبت ملی رسیده‌اند، عنوان کرد: هرسین به‌عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهر ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش به‌عنوان دهکده ملی سازهای سنتی به ثبت رسیده‌اند.

وی از برنامه‌ریزی برای ثبت شهر کرندغرب به‌عنوان شهر ملی ابزارآلات سنتی خبر داد و گفت: با توجه به سفر مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی به استان از ایشان درخواست کرده‌ایم تا سفری به این شهر داشته باشد و مقدمات ثبت ملی آن را فراهم کنیم.

گوهری عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و قدمت بالای ساخت ابزارآلات فلزی در کرندغرب، امیدواریم که بتوانیم با فراهم کردن مقدمات و پیگیری‌هایی لازم آن را به‌عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی به ثبت برسانیم.

وی در ادامه به وضعیت این روزهای صنایع دستی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری کرونا طی دو سال اخیر همانند سایر حوزه‌های دیگر، صنایع دستی کرمانشاه را نیز تحت تأثیر قرار داد و مشکلاتی را برای فعالین این حوزه به همراه داشت.

سرپرست میراث فرهنگی استان یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی هنرمندان صنایع دستی را بحث عرضه و فروش محصولاتشان دانست و افزود: با وجود اینکه میراث فرهنگی استان طی چندسال اخیر تلاش کرده تا برای رفع این مشکل اقدام به احداث بازارچه‌های صنایع دستی کند، اما متأسفانه موانعی همچون عدم همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه این اقدام می‌تواند به ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم شهرهای مختلف کمک و از طرفی زمینه معرفی فرهنگ و سنت اصیل آن‌ها را فراهم کند، اما عملاً این احساس در دستگاه‌های ذی‌ربط همچون شهرداری‌ها وجود دارد که موانع سد راه بازارچه‌های صنایع دستی مشکل میراث فرهنگی است و باید خودش آن را حل کند.

گوهری در پایان خواستار همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف شد.

   60 رشته صنایع دستی در استان کرمانشاه فعال است

در استان کرمانشاه 60 رشته فعال صنایع‌ دستی وجود دارد که تاکنون پنج اثر از تولیدات هنرمندان کرمانشاهی مهر اصالت جهانی و 117 اثر مهر اصالت ملی دریافت کرده‌اند.

جاجیم‌بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلم‌زنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک‌کاری چوب و ریزه‌کاری چوب، نمدمالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ‌بافی و فلزکاری را می‌توان ازجمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.

همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل‌برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی، نساجی (موج‌بافی و اهرامی‌بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه‌سازی ازجمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.

ماشته‌بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت‌سازی یا علم‌سازی، دباغی سنتی، هوربافی، جاجیم‌بافی، رنگریزی سنتی، داوربافی (سیاه‌چادر) و موج‌بافی را می‌توان ازجمله صنایع دستی فراموش‌شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.

شناسه خبر 50899