شناسه خبر:51656
1400/11/6 10:28:38

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: با توجه به کاهش بارش‌های شهرستان نهاوند و محدودیت بودجه، لازم است که مسئولان استان توجه ویژه‌ای به حل مشکلات کشاورزان و نهر شعبان داشته باشند.

جعفر سلگی روز دوشنبه چهارم دی‌ماه در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: نهر اصلی شعبان دارای 201 کیلومتر طول با 460 دریچه آبگیری است که تاکنون 123 کیلومتر در آن با احتساب انهار فرعی بتونی شده و حدود 78 کیلومتر دیگر نیاز به بتونی شدن دارد.

وی نهر شعبان را مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت شهرستان عنوان کرد و افزود: از مجموع زمین‌های زراعی و باغ‌های شهرستان یک‌هزار و 800 هکتار زیر پوشش این نهر قرار دارند که 95 درصد این اراضی را باغات تشکیل می‌دهد.

سلگی تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل کمبود بارندگی‌ها و خشک‌سالی در سال گذشته، دبی آب رودخانه گاماسیاب و به تبع آن نهر شعبان نیز کاهش چشمگیری داشت و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان شهرستان شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته مشکلات کم‌آبی باعث اعتراضات و تجمعات کشاورزان شهرستان در محل فرمانداری نهاوند شد، ابراز کرد: خوشبختانه با وجود کم‌آبی، با همکاری دستگاه‌های مربوطه و مردم توانستیم آب را به مزارع و باغات برسانیم و مانع از بروز مشکل جدی در شهرستان شویم.

سرپرست فرمانداری نهاوند با اشاره به افزایش نرخ حقابه کشاورزان، خاطرنشان کرد: امسال نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها و همچنین بالا رفتن دستمزد میراب‌ها حقابه نیز افزایش داشته که البته این رقم مورد قبول بهره‌برداران نیست، اما تعیین حقابه براساس شرایط هرسال تعیین می‌شود.

سلگی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها در شهرستان سال آینده نیز با مشکل کم‌آبی مواجه خواهیم شد که همین امر مشکلات حادی برای ما به‌وجود می‌آورد و با توجه به کمبود اعتبارات شهرستان در این حوزه، نیازمند توجه ویژه مسئولان استان برای حل مشکلات نهر شعبان هستیم.

وی تأکید کرد: تخصیص اعتبارات ملی در حوزه کشاورزی برای بتنی کردن نهرهای خاکی و سنتی و همچنین اجرای طرح‌های فنی و زیربنایی می‌تواند در کاهش مصرف آب راهگشا باشد و ضمن کاهش هزینه‌ها، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و اطمینان خاطر بهره‌برداران شود.

سرپرست فرمانداری در خاتمه یادآوری کرد: با توجه به ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی و باغات شهرستان نهاوند، انتظار می‌رود با تلاش و همت جهاد کشاورزی، بخشداران، دهیاران و اهالی منطقه شاهد الگوی مصرف مناسب آب و رونق تولیدات کشاورزی باشیم.

شناسه خبر 51656