شناسه خبر:51858
1400/11/11 11:08:00

سپهرغرب، گروه اجتماعی: مخاطرات شغلی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در حیطه سلامتی خانم‌های شاغل باید به آن توجه شود. فرسودگی شغلی امروز به یکی از مهم‌ترین مسائل در شبکه‌های بهداشتی درمانی تبدیل شده و خانم‌های شاغل به دلیل مسئولیت زندگی و وضعیت خاص روحی روانی خود بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

فرسودگی شغلی اثرات مخربی بر بهداشت و سلامت روان خانم‌های شاغل بر جای گذاشته و موجب می‌شود مشکلات جسمی نیز در آنان افزایش یابد. بهترین راهکار به حداقل رساندن مشکلات شغلی خانم‌ها در همان محیط کار است که باید از سوی مدیران طراحی و اجرا شود. همواره باید به این موضوع مهم توجه داشت که اشتغال زنان در محیط خارج از خانه اغلب با انجام وظایف خانه‌داری در داخل منزل نیز همراه است.

استرس در محیط کار بر سلامت قلب زنان شاغل تأثیر گذاشته و آن‌ها را بیش از زنان غیرشاغل، یا زنانی که در محیط‌های آرام فعالیت می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی- عروقی قرار می‌دهد. صرف سلامت جسم زنان به منزله ارتقای سلامت آنان، در محیط کار نیست. بلکه باید سلامت زنان را از جنبه‌های معنوی و روحی نیز بررسی کرد، چراکه سلامت جسم مستقیماً بر سلامت روح آنان تأثیر گذاشته و مثبت بودن آن، به زنان حیات و جنبه منفی بودن آن، از سلامت زنان می‌کاهد.

خستگی مفرط، نوبت کاری زیاد، استرس‌های ناشی از کار، تغذیه نادرست و متأسفانه عوامل محیطی و سازمانی از عمده‌ترین مسائل مبتلابه زنان در محیط کار است، بنابراین با توجه به رشد 10 درصدی حضور زنان در محیط کار، آن هم به دلیل اقتصاد ضعیف و غلط می‌طلبد که توجه به ارتقای سلامت زنان در محیط کار در درجه اول اهمیت قرار بگیرد؛ زنان شاغل با توجه به شرایط بدنی و بیولوژیکی که دارند در مواجهه با برخی از مشکلات بسیار آسیب پذیرترند.

در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ یازدهم آذرماه 86 ابلاغیه‌ای وجود دارد که در آن به جایگاه والای زن و به خلقت و نقش او در شکل‌گیری فرهنگ، تربیت، سعادت و حفظ ارتقای سلامت زنان و خانواده و تبیین منشور حقوق زنان در جمهوری اسلامی اشاره شده‌است. 

چه خوب که در کنار چنین مصوباتی بتوان حساس‌سازی جامعه به موضوع سلامت زنان در محیط کار را بر انگیخت و بستر‌سازی درستی را برای برخی گفتمان‌ها در مورد چالش‌ها و راهکار‌های ارتقای سلامت زنان به وجود آورد تا فشار روحی و روانی و کاری را که بر زنان ایجاد می‌شود، به حداقل رساند.

 آمار‌ها حاکی از آن است که حدود 44درصد شاغلان را زنان تشکیل می‌دهند و از این تعداد 33 درصدشان جزو آسیب‌دیدگان کار به حساب می‌آیند. با افزایش تعداد زنان شاغل، نگرانی در مورد سلامتی و امنیت آن‌ها در محیط کار نیز افزایش می‌یابد. یادمان باشد که یک زن شاغل، صرفاً یک کارمند یا یک کارگر نیست. مادر است، همسر است و حتی یک فرزند.

شناسه خبر 51858