شناسه خبر:52483
1400/11/27 10:30:25
مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی:

تعدد اطلاعات و آمارها توزیع یارانه‌های کشاورزی را با بحران مواجه می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی از تبدیل تمام سامانه‌های بخش کشاورزی به یک سامانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگر توزیع یارانه‌ها و نهاده‌های کشاورزی دچار بحران شود، به‌دلیل اطلاعات، داده‌ها و آمارها است.

هوشنگ محمدی در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از تعدد آمار و اطلاعات بخش کشاورزی رنج می‌بریم، اظهار کرد: سامانه‌های بخش کشاورزی با تعدد مواجه بوده که این امر موجب سردرگمی کشاورزان شده است که به همین منظور ایجاد رصدخانه کشاورزی انجام گرفته و تشکیلات آن راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه برای بخش کشاورزی و تولیدکنندگان پنج قدم مهم و محوری را که هرروزه رصد می‌شود در برنامه داریم، تصریح کرد: امنیت غذایی، ایجاد رصدخانه اطلاعات کشاورزی، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، سنددار کردن اراضی کشاورزی و رفع تداخلات دیپلماسی غذایی، پنج قدم مهم و محوری بوده که در برنامه وزارت جهاد کشاورزی است و هرروزه رصد و پیگیری می‌شود.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد تولید کشور در 15 استان کشور انجام می‌شود و همدان یکی از استان‌های 15 گانه و جزء 10 استان نخست کشور به‌شمار می‌رود و دارای سالیانه پنج میلیون تُن محصولات بخش کشاورزی در عرصه غذایی کشور است، خاطرنشان کرد: نگاه ما به بخش کشاورزی استان همدان نگاه ملی است و این استان در بسیاری از تولیدات ازجمله سیب زمینی، گردو و غیره نیاز کل کشور را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه استان همدان در جذب متخصصین بخش کشاورزی با جذب 120 نفر کمترین نیرو را جذب کرده، افزود: موضوع نیروی انسانی بخش کشاورزی استان را در دستور پیگیری قرار می‌دهیم.

این مقام مسئول همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و تعاونی‌ها به‌عنوان یکی از محوری‌ترین موضوعات جهاد کشاورزی، در ادامه گفت: بیش از 4.5 میلیون نفر تولیدکننده بخش کشاورزی در سطح کشور فعالیت دارند و 95 درصد امورات کشاورزی را کشاورزان و تولیدکنندگان انجام می‌دهند.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای رسیدن به اقتدار امنیت غذایی بوده، چراکه با اقتدار امنیت غذایی در سایه اقتدار امنیت نظامی، به اقتدار ملی می‌توان رسید و با اقتدار غذایی اشتغال و ارزآوری و امنیت غذایی پایدار حاصل می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در دنیا و کشورهای پیشرفته چهار برابر یارانه پیدا و پنهان جمهوری اسلامی برای کشاورزی یارانه می‌دهند، تصریح کرد: با فرهنگ جهادی می‌توان برای رسیدن به اقتدار امنیت غذایی در کنار امنیت نظامی تلاش کرد و ما می‌توانیم.

محمدی با تأکید بر اینکه با مدیریت و فرهنگ جهادی می‌شود اقدامات اساسی و هوشمندسازی کشاورزی را رقم زد و یک‌بار برای همیشه بسیاری از پرونده‌های بخش کشاورزی را جمع کرد، یادآور شد: باید با جهاد و حفظ کرامت انسانی برای سفره مردم تلاش کنیم؛ شاهد بودیم برای توزیع مرغ منجمد و گوشت تا چندی پیش مردم درصف می‌ایستادند، اما امروز با توزیع هوشمند، کالا درب منزل به دستشان می‌رسد.

   بیش از 50 پست سازمانی جهاد کشاورزی استان همدان خالی است

معاون توسعه و منابع استانداری همدان هم گفت: متأسفانه بیش از 50 پست سازمانی جهادکشاورزی استان خالی است که امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی در حل این مشکل همکاری‌های لازم را داشته باشد.

محمدرضا میرصفدری با بیان اینکه دولت سیزدهم در حل معیشت مردم برنامه‌های خوبی در دستور کار دارد که باید همه ما برای به سرانجام‌ رسیدن آن کمک کنیم، افزود: دولت در بحث حل مشکلات مردم تمام توان خود را به‌کار گرفته و حل مشکلات را به خارج از کشور گره نزده است.

 15 درصد جمعیت در روستاها هستند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: متأسفانه مهاجرت روستاییان به شهرها زیاد شده، تا جایی که بیش از 85 درصد مردم‌ در شهرها و تنها 15 درصد در روستا سکونت دارند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی افزود: امروز دشمنان قسم‌خورده نظام درتلاش هستند که زحمات و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی را برای مردم کم‌رنگ و ناچیز جلوه دهند که به همین منظور باید عملکرد نظام و دستاوردهای نظام‌ جمهوری اسلامی برای مردم به‌ویژه روستاییان تبیین شود.

در پایان حکم انتصاب سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به «غلامحسین تقوی» ابلاغ و از زحمات و تلاش‌های «منصور رضوانی‌جلال» قدردانی شد و تقدیر به‌عمل آمد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر، رئیس شورای اسلامی شهر ملایر، رئیس نظام مهندسی ساختمان ملایر، مسئول اداره راه شهرستان ملایر، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان، معاون توسعه و منابع سازمان جهاد کشاورزی همدان، مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر ازجمله سوابق غلام‌حسین تقوی بوده، ضمن اینکه آخرین سِمت وی معاون توسعه و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان همدان است.

شناسه خبر 52483