شناسه خبر:82012
1403/2/11 17:11:59

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: هم‌زمان با آغاز فصل زادوولد گونه‌های جانوری از 16 اردیبهشت‌ماه تا پایان خردادماه، ورود به مناطق حفاظت‌شده ممنوع است.

مهدی صفی‌خانی روز سه‌شنبه بیان کرد: براساس تصمیم کمیته فنی امور مناطق محیط‌زیست همدان، علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردان از 16 اردیبهشت‌ماه تا پایان خردادماه 1403 مجاز به ورود به مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست نیستند.

وی اضافه کرد: یکی از پیش‌نیازهای اصلی زادوولد گونه‌های حیات وحش، وجود آرامش خاطر است، درحالی که حضور گردشگران در طبیعت موجب بروز استرس در گونه جانوری می‌شود.

به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، ایجاد ممنوعیت ورود به مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست با هدف ایجاد آرامش و حفظ شرایط زیستگاهی برای زادوولد حیات وحش است؛ همچنین در این صورت مردم هم می‌توانند از مواهب طبیعت استفاده کنند.

صفی‌خانی تأکید کرد: درصورت بی‌توجهی و ورود افراد به مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست در زمان یادشده، محیط‌بانان از ورود جلوگیری کرده و آن‌ها را به خارج از محدوده هدایت می‌کنند.

وی بیان کرد: تراکم جمعیت گونه‌های جانوری در مناطق زیرمجموعه محیط‌زیست به‌واسطه حفاظت و حراست محیط‌بانان زیاد است؛ همچنین به‌دلیل شرایط خاص زیستگاهی و وجود جاذبه‌های زیست‌محیطی، شمار مراجعه‌کنندگان به این مناطق نیز زیاد است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: بالا بودن شمار افرادی که علاقه‌مند به حضور در طبیعت هستند و فراوانی شمار وحوش، تعارض ایجاد کرده و موجب بروز استرس و ناامنی در طبیعت و تنگ شدن عرصه به جانوران به‌ویژه در فصل زادآوری گونه‌های حیات وحش می‌شود.

صفی‌خانی گفت: گونه‌های تازه‌متولدشده تا یک‌ماه توان دفاع یا گریز از خطر را ندارند، بنابراین باید در این مدت‌زمان از نزدیک شدن به گونه‌های تازه‌متولدشده پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: برخی افراد با دیدن بره و توله‌های تنها در طبیعت، اقدام به دست زدن، جابه‌جایی و تحویل آن‌ها به محیط‌زیست می‌کنند که نتیجه این کار نادرست آن‌ها مرگ گونه‌های جانوری است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان بیان کرد: والدین گونه‌های تازه‌متولدشده با دیدن افراد در گوشه‌ای مخفی می‌شوند، اما بره‌ها توان فرار و پنهان شدن ندارد؛ بنابراین افراد تصور می‌کنند که گونه حیات وحش بره و توله خود را در داخل طبیعت رها کرده است.

صفی‌خانی افزود: چنانچه افراد اقدام به جابه‌جایی گونه حیات وحش و دور کردن آن‌ها از والدین کنند، امکان بازگشت مجدد بره تازه‌متولدشده به طبیعت صفر است و با این کار موجب مرگ او می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین بهترین کار حضور نیافتن در عرصه‌های طبیعی حین زادوولد گونه‌های جانوری، نزدیک نشدن به لانه گونه‌های جانوری در فصل زادوولد، دست نزدن و جابه‌جا نکردن بره‌ها و ترک کردن محل زیست آن‌ها است.

صفی‌خانی گفت: گونه‌های وحشی نظیر گرگ، شغال و روباه نسبت به توله خود بسیار حساس بوده و درصورت نزدیک شدن و دست زدن به این توله‌ها، گونه وحشی به سمت انسان حمله‌ور شده و آسیب وارد می‌کند.

استان همدان دارای 6 منطقه حفاظت‌شده به وسعت بیش از 62 هزار هکتار است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82012