شناسه خبر:57721
1401/4/25 08:28:40
سرپرست مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران مطرح کرد:

استانداردهای فنی و اخلاقی زمینه‌ساز حرکت به سمت دولت اسلامی

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: سرپرست مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران با بیان اینکه اگر سازمان ملی استاندارد تکلیف‌مدار عمل کند در همه شئون زندگی انسان‌ها، فرآیندهای استاندارد را شاهد خواهیم بود، گفت: درصورتی که استاندارد‌های فنی و اخلاقی حاکم شود زمینه‌ساز حرکت به سمت دولت اسلامی بوده و نقش مجموعه استاندارد بسزا است.

روز پنجشنبه 23 تیرماه مراسم تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید اداره کل استاندارد استان همدان با حضور سیدمحمود هاشمی سرپرست مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و محمد آئینی سرپرست معاونت حوزه ریاست هماهنگی امور استان‌ها و دبیرخانه شورای عالی استاندارد، محمدی‌کیا کارشناس ناظر ذبح حلال‌ غرب کشور و جمعی از مسئولین استانی در سالن اجتماعات اداره کل استاندارد استان همدان برگزار شد.

در این آیین از اقدامات 6 ساله محمد مددی مدیرکل سابق قدردانی و جعفر امیری‌پریان به‌عنوان مدیرکل استاندارد استان همدان معرفی شد.

در این مراسم مدیران ارشد کشوری و برخی مسئولان استانی درخصوص اهمیت استاندارد‌سازی و موضوعات حول آن ایراد سخن کردند که در ادامه می‌خوانید:

سرپرست مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران با بیان اینکه شیعه در یک کلمه اخلاق پیدا می‌شود، گفت: اخلاق یکی از پایه‌های اصلی دین است؛ همه اخلاق دین بوده، اما همه دین اخلاق نیست و پایه‌های محکم دیگری نیز وجود دارد.

سیدمحمود هاشمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اذعان کرد: از سال 1370 تا 1397 رهبری مکرر به اینکه ما در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، می‌پردازند که در سال 98 نیز به اینکه ما هنوز در مرحله تشکیل حکومت اسلامی هستیم، اشاره کردند؛ یعنی تأخیر 43 ساله در شکل‌گیری آن که هنوز هم دولت اسلامی تحقق نیافته است.

دبیر شورای انتصابات سازمان استاندارد کشور با بیان اینکه امیدواریم دولت سیزدهم بتواند زمینه‌ساز شکل‌گیری دولت اسلامی باشد، گفت: رهبری به صراحت بیان می‌کنند تردید در اصل هدف انقلاب، دلبستگی به رفتارهای طاغوتی و بی‌توجهی به ارزش‌های انقلابی باعث تأخیر در دولت اسلامی شده که تاکنون محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه درصورتی که دولت اسلامی شکل بگیرد جامعه اسلامی و تمدن اسلامی اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: آنچه که بیشتر مهم است نظریه نظام انقلابی است که رهبری در دل بیانیه به آن اشاره می‌کند و به ظرفیت جوان‌ها و پیشران‌ها خیلی نمی‌پردازند، اما به اینکه اگر کارگزار انقلابی شد، فرآیندها را انقلابی می‌کند و کارکرد آن دستگاه انقلابی خواهد شد، می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه چطور با وجود انتخاب مدیران انقلابی کارکرد انقلابی را شاهد نیستیم؟ افزود: در این خصوص معتقدیم این افراد نتوانستند فرآیندها را انقلابی کنند و این موضوعی است که 43 سال نظام از آن رنج می‌برد و موفق به تغییرات در فرآیند‌ها و تحولات نیستیم.

هاشمی با بیان اینکه اگر سازمان ملی استاندارد تکلیف‌مدار عمل کند در همه شئون زندگی انسان‌ها فرآیندهای استاندارد را شاهد خواهیم بود، گفت: درصورتی که استاندارد‌های فنی و اخلاقی حاکم شود، زمینه‌ساز حرکت به سمت دولت اسلامی بوده و نقش مجموعه استاندارد بسزا است.

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از استاندارد می‌شود اغلب به دنبال ظواهر فنی آن هستیم، افزود: استاندارد و اجرای مقررات فنی نیازمند شایستگی فنی هست، اما این کافی نیست و شایستگی‌های اخلاقی باید در کنار شایستگی‌های فنی در تمام رئوس و شئون قرار بگیرد.

دبیر شورای انتصابات سازمان استاندارد کشور با اشاره به لزوم شایستگی‌های فنی و اخلاقی در کنار هم، گفت: هردوی این‌ها باید در کنار هم وجود داشته باشد تا بستر آن‌ها فراهم شود.

وی دوره تحولی سازمان ملی استاندارد را دوره‌ای طبق قانون تقویت و توسعه استاندارد مصوب شورای اسلامی دانست و اظهار کرد: به تمام تکالیف خود در همه حوزه‌ها ورود خواهد کرد که خط قرمز آن مردم و خدمت است.

   استاندارد باید محرک تولید باشد و نه کُندکننده تولید

هاشمی با بیان اینکه استاندارد هیچ‌وقت جلوی تولید را نگیرد، تصریح کرد: استاندارد باید محرک تولید باشد و نه کُندکننده آن، همه تولیدکنندگان باید در سایه استاندارد و تحت حمایت آن بوده و استاندارد نیز ناظر بر کیفیت، ایمنی و سلامت محصولات برای مردم باشد.

وی ضمن خطاب قرار دادن مدیرکل جدید استاندارد استان همدان، گفت: با توجه به اینکه شما ادامه‌دهنده راه مدیری پُرتلاش هستید، کارتان مقداری سخت است و انتظار هماهنگی با همه مجموعه‌ها، تولیدکنندگان و ادارات را از شما داریم. استفاده و تقویت ظرفیت‌های نخبگانی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از شما خواستاریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز ضمن تشکر از مدیر کل سابق استاندارد استان همدان و آرزوی موفقیت برای مدیرکل جدید، افزود: مجموعه استانداری و حوزه اقتصادی آن تمام‌قد در خدمت حوزه استاندارد، استاندارد‌سازی و سیاست‌های دولت خواهد بود.

ظاهر پورمجاهد با تأکید بر حوزه تولید، گفت: درحال حاضر حوزه تولید در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به کمک و همراهی در کنار اجرای قانون و مقررات است.

وی با اشاره به اینکه استان با یک برنامه مدون حرکت می‌کند، تصریح کرد: شاخص‌های اقتصادی استان تعریف شده و ماهانه آن مواردی که امکان ارائه آمار ماهانه داشته باشند را اعلام خواهیم کرد و سایر موارد گزارش‌های سه‌ماهه یا سالانه خواهد بود که این آمار توسط مدیران استانی ارائه می‌شود.

پورمجاهد با بیان اینکه سعی در تقویت نقاط قوت داریم، اذعان کرد: تلاش ما این است که نقاط ضعف را نیز از میان برداریم که کوشش جناب استاندار این است که امور را تسهیل کند.

وی ادامه داد: اهداف کمی استان همدان تعریف شده است و با توجه به اینکه برنامه ششم به مدت یک سال تمدید شد، برنامه سه‌ساله عملیاتی نیز یک سال تمدید شد و توزیع عملیات‌ عمرانی براساس شاخص‌ها اتفاق می‌افتد.

پورمجاهد با بیان اینکه استان با برنامه درحال حرکت است، گفت: پایش برنامه‌ها اتفاق می‌افتد و دبیران کمیته‌های برنامه‌ریزی در شهرستان‌ها با ابلاغ از ناحیه استاندار برای پایش سه‌ماهه و سالانه پای کار هستند؛ البته این به معنای نبود مشکلات نیست، باید مشکلات را با کمک هم مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان همراهی و همدلی خوبی را شاهد هستیم، اذعان کرد: با مدیریت استاندار محترم و عنایت امام‌جمعه استان همدان همدلی و همراهی خیلی خوبی بین ارکان مختلف در استان وجود دارد که این موضوع توسط ریاست کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) که به همدان آمده بودند نیز تأیید شد؛ با هجمه‌های موجود در جامعه که به دنبال شکاف هستند، این موضوع حائز اهمیت است.

پورمجاهد با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم اگر قرار به صادرات محصولات باشد اهمیت استاندارد‌سازی بیشتر خواهد بود، افزود: با افزایش صادرات غیر نفتی و ارتباط با کشورهای همسایه، نیاز است استاندارد‌سازی مورد توجه قرار بگیرد.

وی یکی از سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند را استاندارد‌سازی برشمرد و گفت: استان همدان درخصوص استاندارد‌سازی به‌خوبی عمل کرده است و اقدامات اجرایی انجام شده، اما باید جدی‌تر پیگیری شود.

پورمجاهد با اشاره به نام‌گذاری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، اذعان کرد: بازهم ارتباط تنگاتنگ این موضوع با استاندارد را شاهدیم که همراهی بین سازمان‌های مختلف با اداره استاندارد را می‌طلبد.

وی با خطاب قرار دادان مسئولین کشوری حاضر در این جلسه، گفت: بسته صادراتی در سنوات گذشته ابلاغ می‌شد، روز گذشته در کمیته توسعه صادرات مطرح شد که امسال ابلاغ نشده؛ البته تا زمانی که ابلاغ نشود، بسته کمک‌یارانه‌ای صادرات سال‌های قبل همچنان به قوت خود پایدار است، بنابراین خواهشمندیم این موضوع تسهیل شود.

پورمجاهد با بیان اینکه در حوزه دانش‌بنیان و فناوری استان همدان ستادی به ریاست استاندار تشکیل شده است، ابراز کرد: به‌طور مرتب جلساتی در این حوزه تشکیل می‌شود و 6 کمیته زیرمجموعه تشکیل شده است تا از ایده‌های فناور و دانش‌بنیان در استان حمایت کنیم و منشأ یک جهش در استان باشیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی 11 شرکت دانش‌بنیان در استان همدان، اظهار کرد: این شروع خوبی بوده و امید است افزایش کیفی را در آن و سایر حوزه‌ها شاهد باشیم.

مدیرکل سابق استاندارد استان همدان در این آیین ضمن تشکر از همه کسانی که طی مدت خدمت‌رسانی و فعالیت وی در حوزه استاندارد همراه او بوده‌اند، گفت: هر آنچه انجام شده است، جز انجام وظیفه، چیزی نبوده و دو هزار و 192 روز در خدمت مردم دارالمؤمنین همدان بوده‌ام.

محمد مددی با اشاره به اینکه استاندارد یک مجموعه عام‌المنفعه است، اذعان کرد: این سازمان همواره به دنبال توسعه اقتصادی و اجرای سیاست‌های بالادستی و اقتصاد مقاومتی و اجرای بیانات رهبری درخصوص مباحث تولید و اشتغال بوده است.

مدیرکل جدید استاندارد استان همدان نیز با بیان اینکه امید دارم در مقام عمل کار‌ها پیش برده شود، گفت: با نگاه به رویکرد جدیدی که سازمان در انتصاب مدیران پیش گرفته، مشخص می‌شود که طبق فرمایشات آقای هاشمی، قرار است نقش علم و جامعه علمی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش در حوزه استاندارد پُررنگ‌تر شود.

جعفر امیری‌پریان با اشاره به اینکه تغییر و تحولاتی صورت‌ گرفته، اظهار کرد: نیاز تمام بسترها برای شکوفایی، تغییر است.

وی با بیان اینکه باید آستین بالا زد و ارتباط بین علم و صنعت را احیا کنیم، گفت: تلاش برای تلاقی این دو حوزه و استفاده از بستر جامعه علمی را پیگیر خواهیم بود.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه نیازمند آموزش به معنای واقعی در این حوزه هستیم، افزود: در مدیریت درون‌سازمانی نیز تغییر رویه‌هایی را از درون برای بهبود عملکرد خواهیم داشت.

امیری‌پریان با بیان اینکه در بعضی موارد شاهد تولیدکنندگان شایسته بدون استاندارد هستیم، گفت: تلاش بر این است که از تولیدکنندگان مذکور حمایت کرده و مانع تولید آن‌ها نباشیم و در این حوزه با دور بودن از حاشیه‌ها، چابک‌سازی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه تولید وجود دارد، ابراز کرد: مشکلات حوزه تولید باید مورد توجه قرار گرفته و با کمک‌های اداره استاندارد در حوزه استاندارد‌سازی، باعث قرار گرفتن این مجموعه‌ها در مسیر درست شویم که از متخصصان مربوطه در این خصوص بهره خواهیم برد.

شناسه خبر 57721