شناسه خبر:59660
1401/6/14 09:34:29

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دادگستری قصر شیرین از استقرار مرکز فوریت‌های قضائی به‌منظور تسریع در برخورد با جرایم و تخلفات احتمالی در مرز رسمی خسروی خبر داد.

«فریبرز جلیلیان» روز یکشنبه افزود: با توجه به راهپیمایی عظیم و باشکوه و معنوی اربعین و حضور خیل عظیم عاشقان و دلدادگان اباعبدالله در قصر شیرین و پایانه بین‌المللی مرز خسروی، دادگستری قصر شیرین جهت رفاه حال زائران در نقطه صفر مرزی و در محل پایانه خسروی مرکز فوریت‌های قضائی مستقر کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از همکاران ما در دادسرا در این مرکز حضور دارد و آمادگی خود را برای تسریع در برخورد با جرایم احتمالی اعلام می‌کنیم.

رئیس دادگستری قصر شیرین اضافه کرد: توصیه ما به زائران این است که به‌هیچ‌وجه بدون گذرنامه به مرز مراجعه نکنند و در مرز حاضر نشوند؛ چون براساس قوانین و مقررات اجازه خروج به زائران بدون گذرنامه داده نمی‌شود.

جلیلیان گفت: با توجه به اینکه در کشور عراق مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر حتی به مقدار کم، سنگین است و شرایط خاص و سختی بر زندان‌های عراق حاکم بوده، به زائران تذکرات لازم داده شده و باید آن را جدی بگیرند.

 خسروی، نزدیک‌ترین مرز به کربلای معلی

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصر شیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی- منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و درنهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله 15 کیلومتری قصر شیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد و به‌دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک‌هزار و50 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند؛ این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات و در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند، پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین و سپس کربلا و نجف می‌رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

شناسه خبر 59660