شناسه خبر:61300
1401/7/23 23:36:40
سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان:

خانه خلاق فناوری و نوآوری کردستان امسال راه‌اندازی می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی کردستان با بیان اینکه مهارت فقط در کلاس درس ایجاد نمی‌شود و نیاز به زیرساخت دارد، گفت: خانه خلاق فناوری و نوآوری استان تا پایان سال جاری راه اندازی می‌شود.

شاهین فکور روز شنبه در نشست خبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی در کشور در سنندج اظهار کرد: تا پایان امسال، هر مرکز علمی کاربردی یک رویداد شتاب‌دهنده برگزار کرده و صاحب یک مرکز فناوری و نوآوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های فناوری شبکه‌ای بوده که برای پژوهش‌های متناسب با نوآوری دنیا لازم است، افزود: کار تصنعی و شعاری انجام نمی‌دهیم و در این راستا با رویدادهای استارت‌آپ، برای ایده‌های جوانان فضایی فراهم می‌کنیم تا در صورت تأیید تبدیل به فناوری شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان اضافه کرد: اگر راهبردهای این دانشگاه منتهی به اشتغال شود مسیر خود را درست پیموده است، بنابراین این مراکز دانشگاهی باید به مراکز کاریابی تبدیل شوند و در قالب دوره‌های مهارتی دانش‌آموختگان را برای ایجاد شغل پرورش دهد.

فکور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره تناسب رشته‌های مهارتی این دانشگاه با طرفیت‌های استان ازجمله کشاورزی و معدن اظهار کرد: در گذشته برخی مراکز جانع علمی، کاربردی دولتی وجود داشت که بنا به هر سیاستی برچیده شد و یکی از آن‌ها مرکز جهاد کشاورزی بود.

وی در ادامه پاسخ به این سؤال گفت: در بازنگری جدید به‌دنبال ایجاد رشته‌هایی متناسب با طرفیت‌های استان ازجمله معدن و کشاورزی هستیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان بر تمرکز بر دوره‌های کوتاه‌مدت پودمانی در راستای ایجاد مهارت تاکید کرد و افزود: آموزشی که مهارت خلق کند در این دوره مدنظر قرار دارد.

فکور ادامه داد: دانشجویانی که دوره کارشناسی را در مرکزی غیر از علمی کاربردی می‌گذرانند، دو ترم آخر را در دو مقطع 6 ماهه پودمانی می‌توانند بگذرانند و یا دو سال آخر تحصیل خود را در دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره مهارت ببینند.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه سهم بخش مهارت از آموزش‌های کاربردی 50 درصد می‌شود که توجه بیشتر دولت و مسئولان به این دانشگاه را می‌طلبد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی، کاربردی کردستان تأکید کرد: نمی‌خواهیم به جمعیت بیکار دانشگاهی اضافه کنیم، بنابراین به دنبال اشتغال و کارآفرینی هستیم تا مأموریت دانشگاه را به‌درستی پیش ببریم.

فکور 43 درصد جمعیت بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد و گفت: دنبال اقتصاد آموزشی نباشیم بلکه این اقتصاد مهارتی است که می‌تواند ثروت‌آفرین باشد.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌آفرین در گرو استفاده از اساتید آچار به‌دست است یعنی از نیروی ماهر و دارای مهارت با عنوان مدرس خبره استفاده می‌شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان به این هم اشاره کرد که در استان 13 مرکز آموزشی علمی و کاربردی وجود دارد و در این مراکز سه هزار و 300 نفر مشغول به تحصیل هستند و امسال در مهرماه نیز هزار و 209 نفر پذیرش شدند.

فکور یکی از راهبردهای این دانشگاه را بین‌المللی شدن آن عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مراکز، ازجمله مرزی بودن شهر محل مرکز، نیازسنجی و نیازآفرینی انجام می‌شود، ضمن اینکه ارتباط دو سویه با اقلیم کردستان عراق در قالب همایش و کنگره برقرار شده و گام به گام به سوی پذیرش دانشجو پیش می‌رویم.

در سال 1370 شورای عالی آموزش‌های کاربردی انقلاب فرهنگی طرح تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را با هدف تأمین نیاز بازار و نه آموزش عالی مطرح و تأسیس آن به تصویب رسید.

شناسه خبر 61300