شناسه خبر:61442
1401/7/27 08:17:30

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست امور دام جهاد کشاورزی نهاوند نهاوند یکی از مراکز اصلی تولید عسل است که 30 تا 40 درصد مجموع عسل استان را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند گفت: عسل گشنیز شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

صادق ظفری با اشاره به اجرای طرح سرشماری زنبورداران اظهار کرد: در شهرستان نهاوند یک‌هزار و 100 بهره بردار با 80 هزار کلونی زنبور در بخش زنبورداری مشغول به فعالیت هستند که سالانه یک هزار تن عسل تولید می‌کنند.
وی با بیان اینکه نهاوند یکی از مراکز اصلی تولید عسل است که 30 تا 40 درصد مجموع عسل استان را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند افزود: علاوه بر تولید عسل، سالانه 2 هزار و 500 کیلو گرده گل، 5 هزار کیلوگرم موم، 300 کیلو بره موم و 200 گرم ژل رویال نیز تولید می‌شود.
سرپرست امور دام جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه در شهرستان سالانه دو بار برداشت عسل صورت می‌گیرد اضافه کرد: تمام کندوهای زنبور عسل این شهرستان به صورت مدرن هستند که میانگین تولید آنها بین 10 تا 12 کیلو عسل است، البته ما تولیدکنندگانی داریم که از هر کندو 40 کیلو عسل برداشت می‌کنند.
وی به کیفیت بالای عسل نهاوند اشاره کرد و گفت: در این شهرستان عسل گشنیز که از خواص دارویی برخوردار است تولید و به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.
ظفری با بیان اینکه در تولید عسل، طبیعت نقش بسیار مهمی دارد افزود: پوشش گیاهی، بارندگی و هوای پاک از جمله عواملی هستند که بر بالا رفتن تولید عسل نقش مثبتی دارند که طی سال جاری با توجه با کاهش میزان بارندگی و ضعف پوشش گیاهی و به ویژه گرد و غبار تا حدودی تولید عسل نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی به مشکلات عمده زنبورداران شهرستان اشاره کرد و گفت: مشکلات دارو و تامین نهاده دو مشکل عمده است که زنبورداران با آن مواجه هستند و وجود آنها در میزان تولید و بالا بودن هزینه تاثیرگذار است.
سرپرست امور دام جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اجرای طرح سرشماری زنبورداران شهرستان گفت: از این به بعد تمامی خدماتی که به زنبوردان شهرستان ارائه میشود مشروط به ثبت در سزشماری زنبورنوازان و داشتن دفترچه‌های الکترونیکی می‌باشد.
شهرستان نهاوند با توجه به کوهستانی بودن منطقه و پوشش گیاهی مرغوب و بارندگی مناسب مرکز اصلی تولید عسل استان به شمار می‌رود و زنبورداران این شهرستان هر ساله به عنوان زنبوردار نمونه کشوری معرفی شده‌اند.
در حال حاضر برخی از زنبورداران با اصلاح نژاد زنبور میزان تولید خود را افزایش و به 40 کیلوگرم در هر کندو رسانده‌اند. با توجه به گستردگی کشت گشنیز در نهاوند عسل گشنیز که از خواص درمانی برخوردار است از تولیدات عمده آن محسوب می‌شود.

شناسه خبر 61442