شناسه خبر:64997
1401/10/27 09:00:23

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان و بانوان جزو قربانیان خاموش فضای مجازی محسوب می‌شوند، گفت: این گروه از افراد اغلب وقتی در فضای مجازی دچار آسیب می‌شوند، از ترس آبرو به مراجع قضایی شکایت نمی‌کنند. اما پلیس در صورت وقوع جرم و مراجعه افرادی‌که مورد بزه قرارگرفته‌اند با حفظ آبروی شاکیان در پی شناسایی مجرم برخواهد آمد.

سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد در نشست خبری روز شنبه 24 دی‌ماه ضمن گلایه از وضعیت ساختمان در اختیار پلیس فتا، اظهار کرد: امروزه بخش قابل توجهی از زندگی مردم با فضای مجازی گره‌خورده‌ و لازمه تامین امنیت مردم در این فضا، امکانات و مکان استقرار مناسب است که امیدواریم مسئولان در این زمینه ما را کمک کنند.
وی در خصوص اهمیت فهم درست اخبار و هجوم اخبار جعلی به ذهن مردم، اظهار کرد: امروز مهم است تا رسانه‌ها اطلاعات عمومی جامعه را در خصوص فضای مجازی بالا ببرند، چراکه با ابزار پلیسی و سخت نمی‌توان به مقابله با جنگ نرم دشمن رفت.
  90 درصد جرائمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و ضعف سواد رسانه‌ای است
این مقام مسئول با بیان اینکه زنان و مردانی که به پلیس فتا مراجعه می‌کنند یا آبروی خود و یا پول و دارایی خود را در معرض تهدید می‌بینند، تصریح کرد: بیش از 90 درصد جرائمی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به موقع و ضعف سوادرسانه‌ای است و اگر رسانه‌ها در این خصوص مجاهدت کنند از این آسیب‌ها می‌توان جلوگیری کرد.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان ضمن گلایه‌ از رسانه‌ها به‌خاطر ضعف در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی، اظهار کرد: پلیس ابزار و امکانات قوی دراین‌خصوص نداشته و آموزش و اطلاع‌رسانی باید از سوی مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌علمیه، صدا و سیما و در رأس آن‌ها رسانه‌ها انجام شود
سرخوش‌نهاد در ادامه با اشاره به اینکه کار پلیس برخورد صلبی است افزود: برخورد‌های ایجابی باید توسط متولیان کار فرهنگی برنامه‌ریزی و اقدام شود.
وی با بیان اینکه بخشی از توان پلیس صرف فعالیت فرهنگی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی شده،گفت: ما علاوه بر فعالیت در معاونت فرهنگی و اجتماعی نیروی انتظامی در پلیس فتا نیز در بخش تشخیص و پیشگیری جرم به منظور رصد فضای مجازی و اقدامات پیشگیرانه،کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان با بیان اینکه بیش از 500هزار صفحه اینستاگرامی فعال در شهر همدان وجود دارد، گفت: بیش از 2میلیون سیم کارت در اختیار مردم همدان است و این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنتی بیش از 80 درصدی در اختیار مردم است.
وی با بیان اینکه با افزایش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه، نرخ جرم کمتر خواهد شد.تاکید کرد: آموزش روش درست استفاده از فضای مجازی موضوع پیچیده‌ای نیست و نیازی به کار تخصصی ندارد. برای هر جرم یک توصیه وجود دارد و با کاهش نرخ جرم پلیس موفق به ارائه خدمات بهتر در سایر موضوعات خواهد بود.
این مقام مسئول با اشاره به موضوع کپی کارت‌های بانکی (اسکمیر)، اذعان کرد: در این‌خصوص یک اصل طلایی در هنگام خرید وجود دارد که اگر شماره رمز کارت را به فروشنده ندهید،کپی کارت بی ارزش خواهد شد. ضمن اینکه این حق مشتری است که خود رمز کارت را وارد کنید.
  پیشتازی حراج‌های آنلاین‌ درکلاهبرداری‌های اینترنتی
وی با اشاره به اینکه بالاترین نرخ کلاهبرداری‌های اینترنتی به حراج‌های آنلاین‌ اختصاص دارد، اظهار کرد:وجود فضاهایی مانند دیوار، شیپور و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام باعث افزایش بیشتر این نرخ کلاهبرداری شده است. اگر مردم آگاه باشند تا زمانی‌که کالا به دست شما نرسیده، پولی به حساب افراد واریز نشود. صرف‌داشتن یک شماره‌تلفن و شماره حساب، نمی‌تواند به شناخت مجرم منجر شود.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان با بیان اینکه هر سال با افزایش دو برابری جرم در حوزه‌های مختلف و به‌خصوص در جرایم مالی روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: میزان ارتکاب به جرم دسترسی به حساب افراد با همکاری بانک مرکزی و ارائه رمز پویا توسط بانک‌ها کاهش‌یافته و جرم سوم یا چهارم شده است.
وی یکی از مشکلات امروز را وجود سیم‌کارت‌های دونام و چندنام برشمرد و تاکید کرد: این سیم‌کارتها باید ساماندهی شوند. البته سیم‌کارت‌های اتباع‌خارجه که مدت کوتاهی برای سفر در کشور حضور داشته‌اند نیز دیگر موضوعی است که سرمرز فروخته می‌شود وجود اینگونه سیم‌کارت‌ها باعث می‌شود تا یافتن مجرم اصلی سخت‌تر باشد.
  صلاحیت افراد برای برخورداری از حساب‌های بانکی استعلام شود
سرخوش‌نهاد با بیان اینکه برای حساب‌های بانکی هیچ گونه استعلامی برای صلاحیت افراد، در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: در برخی پرونده‌ها با پیگیری حساب بانکی مجرمان به معتادان متجاهری می‌رسیم که اصلا از حساب بانکی و حتی کارت ملی خود خبر ندارند، بدین‌ترتیب کار برای مجازات مجرمان سخت می‌شود.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان جرم مزاحمت‌های اینترنتی را جزو جرائم پرتکرار برشمرد و یادآور شد: مجرمان این حوزه به‌خصوص در محدوده جغرافیایی استان راحت‌تر دستگیر می‌شوند.
سرخوش نهاد با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان و بانوان جزو قربانیان خاموش فضای مجازی محسوب می‌شوند، عنوان کرد: اینکه بسیاری از کودکان و بانوان جزو قربانیان خاموش فضای مجازی محسوب می‌شوند، گفت: این گروه از افراد اغلب وقتی در فضای مجازی دچار آسیب می‌شوند، از ترس آبرو به مراجع قضایی شکایت نمی‌کنند. اما پلیس در صورت وقوع جرم و مراجعه افرادی‌که مورد بزه قرارگرفته‌اند با حفظ آبروی شاکیان در پی شناسایی مجرم برخواهد آمد.
وی در ادامه با اشاره به دشوار بودن پیگیری پرونده‌های فراجغرافیایی خاطر نشان کرد: در پلیس فتا بیش از 90 درصد جرایم کشف می‌شود.
   تشکیل یک‌هزار و 298 پرونده در پلیس فتای همدان
این مقام مسئول کلاهبرداری رایانه‌ای، برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی، مزاحمت‌های اینترنتی، دسترسی غیرمجاز به داده و نشر اطلاعات خصوصی را به ترتیب دارای بیشترین آمار جرائم در استان برشمرد،گفت: در 9 ماهه نخست امسال یک‌هزار و 298 پرونده در حوزه پلیس فتا تشکیل شده که این میزان در سال گذشته یک‌هزار و 404 مورد بوده است.
   هزار و 331 فقره کشف طی سال جاری
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و 348 فقره و امسال یک هزار و 331 فقره کشف انجام شده که تعدادی از آن‌ها متعلق به سال‌های قبل است، یادآورشد: امسال شناسایی سایت‌های دارای حفره‌ امنیتی و کسب و کار مهم، 70 سایت بوده که این رقم سال گذشته 22 مورد بوده است.
  آغاز سومین پویش کودکان سایبری
سرخوش‌نهاد از راه‌اندازی سومین پویش کودکان سایبری از روز 24 دی ماه خبر داد و گفت: آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها و کودکان در این پویش حائز اهمیت بوده تا اطلاع یابند فضای مجازی علاوه بر فوایدی که دارد، دارای آسیب‌هایی نیز هست و خانواده‌ها باید رفتارهای خود را نسبت به این فضای آلوده فعالانه تعریف کنند تا آسیب نبینند.
وی در پایان سخنان خود با گلایه از ادارات و نهادها، گفت: یک درصد ازبودجه دستگاه‌ها باید صرف پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی شود اما دستگاه‌هایی که کارشان دراین راستای نیز قرار دارد،همکاری لازم را نداشتند و تنها برخی ادارات مانند معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، صدا و سیما و آموزش پرورش با در اختیار گذاشتن کلاس با ما همکاری داشته‌اند.

شناسه خبر 64997