شناسه خبر:66323
1401/12/2 09:47:38

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: حجت‌الاسلام رسول خزایی، امام جماعت روستای شورین است که با ورود به عرصه تولید کفش علاوه‌بر رسالت کاری خود در عرصه ترویج اسلام، توانسته برای اهالی روستا کارآفرینی کند.

در جامعه کنونی ما و با شرایطی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، هیچ‌گاه انتظار نداریم که یک روحانی از خانواده‌ای ریشه‌دار و مشهور، پس از تحصیلات مقدماتی و سطح حوزه، ناگاه گام در دنیای تجارت و تولید گذاشته و اثبات کند که اگر بخواهیم، می‌توانیم! هیچ‌گاه انتظار نداریم که یک روحانی از آنجا که نیاز جامعه را درک کرده، وظیفه خود بداند که گام به جهان اقتصاد و بازرگانی و کارآفرینی گذارد و پس از تلاشی خستگی‌ناپذیر، در قامت یک تاجر و بازرگان، تولیدکننده، صنعتگر، صادرکننده و کارآفرین در جامعه ظاهر شود!
اما حجت‌الاسلام رسول خزایی ازجمله روحانیونی است که در روستای شورین همدان با دایر کردن کارگاه تولید کفش، امروز به‌عنوان یک کارآفرین موفق فعالیت دارد؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
امام جماعت روستای شورین با بیان اینکه از طلاب حوزه علمیه همدان و دارای مدرک سطح سه حوزوی است، گفت: در سال 90 یا 91 بود که به دست رهبر معظم انقلاب ملبس شدم.
حجت‌الاسلام خزایی با اشاره به اینکه درواقع در همان سال در جلسه‌ای که در محضر رهبر انقلاب ملبس شدیم ایشان خطاب به طلاب چند نکته را متذکر شدند، تصریح کرد: نخستین توصیه ایشان داشتن تقوای واقعی، بعد کسب علم برای رفع شبهات و درنهایت، نوآوری بود.
وی افزود: بر این اساس بعد از ملبس شدن هفت ماه به این موضوع فکر کردم که چگونه می‌توانم نوآوری داشته باشم؛ همان سال بنا به وظیفه ترویجی در یکی از روستاهای شهرستان اسدآباد به‌نام طویلان حاضر شدم؛ روزی به خانه یکی از اهالی برای صرف نهار دعوت شدم که در آنجا با چند تن از جوانان تحصیل‌کرده روستا آشنا شدم و از آن‌ها پرسیدم چرا به مسجد نمی‌آیند که در پاسخ با گلایه‌مندی عنوان کردند که حوصله‌ای برای این کار ندارند، چراکه با وجود داشتن تحصیلات تکمیلی، بیکار هستند.
حجت‌الاسلام خزایی با بیان اینکه سر همان سفره نهار بنده به یاد منویات رهبری درخصوص لزوم نوآوری طلاب افتادم زیرا به نظر می‌رسید در شرایط فعلی بهترین گزینه برای نوآوری از کانال ورود به عرصه اقتصاد و اشتغال رقم می‌خورد، تصریح کرد: پس در کنار کار فرهنگی، یک کارگاه تولید کوچک در حوزه تولید کفش در شورین راه‌اندازی کردیم و از این طریق برای پنج نفر اشتغال‌آفرینی شد.
وی درخصوص چگونگی و چرایی ورود خود به فضای تولید کفش گفت: جرقه‌ای آن در روستای طویلان زده شد؛ من سال 96 در دانشگاه صنعتی مفتح تدریس می‌کردم، پس با توجه به دغدغه‌ای که برای نوآوری و اشتغال داشتم، از دانشجویانم خواستم درخصوص اینکه یک روحانی با سرمایه اندک در چه حوزه کارآفرینی موفق خواهد شد؟ نظر بدهند. دراین‌بین نظرات متفاوتی مطرح شد، اما یکی از دانشجویان که از قضا اهل شورین بود، از من خواست تا به او فرصت یک‌روزه بدهم تا دراین‌باره کنکاش بیشتری داشته باشد و فردای آن روز به‌صورت مکتوب برایم نوشته بود که به نظرم در حوزه تولید کفش ورود کند، مناسب‌تر است؛ زیرا سرمایه آنچنانی لازم ندارد، اما مسئله این بود که من در این حوزه سررشته‌ای نداشتم. پس بنا به توصیه او از آنجا که در روستای شورین چند نفر به این کار مشغول بودند، در کارگاه‌های آن‌ها حاضر شده و راه و چاه کار را پرسیدم.
حجت‌الاسلام خزایی با اشاره به اینکه تاکنون ریالی از حمایت‌های دولتی دریافت نکردم اما درصورت حمایت و تخصیص زمینی برای گسترش کار امکان اشتغال‌زایی برای 10 تا 15 نفر فراهم است، افزود: سرمایه اولیه این کار را از طریق وام خانگی 12 میلیون تومانی که همسرم ثبت‌نام کرده بود، فراهم کردم.
وی ادامه داد: برای خرید ملزومات به تهران رفته و بخشی از سرمایه را به این موضوع اختصاص دادم؛ این درحالی بود که هنوز چرخ و ماشین‌آلات لازم را نداشتم. پس درصدد خرید برآمدم که با رقم‌های بین 30 تا 50 میلیون تومان مواجه شدم؛ بنابراین با وجود تلاشم، امیدی برای ادامه کار نبود، چراکه سرمایه لازم را نداشتم، تا اینکه در یکی از مراجعاتم به یکی از کارگاه‌ها، با فردی آشنا شدم که فهمیدم قصد فروش ماشین‌آلات کامل خود را دارد و پیشنهاد داد که اگر قصد خرید ملزومات را دارم، او حاضر است آن‌ها را به قیمت مناسب یک میلیون و 200 هزار تومانی بفروشد! پس در محل کارگاه آن‌ها حاضر شدیم، اما آنچه او از آن‌ها به‌عنوان چرخ یاد می‌کرد، متعلق به زمان رضاشاه بود (جهت مزاح) در مواجهه با این اوضاع، عنوان کردم که من این مبلغ را برای خرید چرخ‌هایت نمی‌دهم و می‌توانم آن‌ها را تنها به قیمت 800 هزار تومان بخرم که البته از این 800 هزار تومان نیز تنها 300 هزار تومان را می‌توانم همین الان پراخت کنم و مابقی را پس از رسیدن به تولید و فروش محصول می‌پردازم که خوشبختانه این مهم مورد موافقت فروشنده قرار گرفت!
این روحانی کارآفرین افزود: با خرید چرخ در یک کارگاه کوچک از طریق به‌کارگیری دو نفر کار را شروع کردم و کار کم‌کم رو به پیشرفت بود که به‌یک‌باره چرخ‌کار اصلی در مواجهه به یک پیشنهاد کاری بهتر (به‌ازای تنها 200 تومان افزایش پرداختی) بدون اطلاع دادن به من به تهران رفت و در یک پیامک با عذرخواهی عنوان کرده بود که دیگر امکان همکاری با من را ندارد؛ پس دیگر نیروی من نیز که کار او در نبود چرخ‌کار اصلی نیمه‌کاره می‌ماند هم به سر کار نیامد و من ماندم چند چرخ و یک کارگاه خالی.
وی با اشاره به اینکه با بروز این اتفاق هرروز پشت چرخ می‌نشستم و با خود می‌گفتم حالا باید چه کار بکنم تا اینکه درصدد برآمدم که خود مشغول به کار شوم، گفت: با هر زحمتی شده، 12 جفت کفش را به‌تنهایی دوختم.
حجت‌الاسلام خزایی ادامه داد: حالا باید برای یافتن بازار هدف تلاش می‌کردم، پس به‌تنهایی یک لنگه از کفش‌ها را برداشته و به سنندج، کنگاور و اسدآباد رفتم و با مراجعه به کفش‌فروشی‌ها، از آن‌ها خواستم که نگاهی به لنگه کفشم بیندازند و درصورت تمایل با قیمت تمام‌شده، سفارش دهند؛ این نوع بازاریابی خود فرصتی شد برای فروش محصول تولیدی و رونق دوباره بازار کارگاه تولیدم.
وی با اشاره به اینکه در کنار اشتغال در مباحث اجتماعی، آسیب و بزهکاری‌های اجتماعی نیز ورود جدی داریم، تشریح کرد: برای مثال از طریق اهالی و خیرین تعدادی از جوانان گرفتار اعتیاد را به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی کردیم.
این روحانی کارآفرینی ادامه داد: علاوه‌بر این در چندین مورد در بحث ازدواج نیز از طریق واسطه‌گری ورود کرده و شرایط ازدواج جوانان روستا را مهیا کردیم.
وی با اشاره به اینکه در فضای مسجد خیریه‌ای نیز راه انداخته و ماهانه به 55 خانواده نیازمند بسته‌های معیشتی اعطا می‌کنیم، گفت: در بحث اغتشاشات سال 96 نیز با حضور در بین کفاشان همدان، آن‌ها را به اعتراض مسالمت‌آمیز دعوت کردم.
مع‌الوصف؛ آنچه مسلم بوده اینکه سال‌ها است که بالا و پایین شدن قیمت نفت، افزایش تحریم‌ها و وابستگی به نفت بلای جان اقتصاد ایران شده است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارد، نقطه مقابل وابستگی به نفت، کارآفرینی و اشتغال است.
حال آنکه کارآفرینی به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطرپذیری در منابع مالی، از عوامل رشد و شکوفایی اقتصادی است؛ زیرا کارآفرینی در یک جامعه و اقتصاد به معنای پویایی و بالندگی بوده، به همین دلیل است که با کارآفرینی می‌توان به‌سادگی و آسانی همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرد و پشت سر گذاشت. البته در کشور ایران کارآفرینان زیادی هستند که علاوه‌بر تولید و اشتغال، به‌اندازه خود سهمی هرچند کوچک در کاهش وابستگی به نفت دارند، اما دراین‌بین آنچه در این گزارش برای ما از اهمیت مضاعف برخودار بود، اینکه حجت‌الاسلام خزایی یک روحانی اهل روستای لک‌لک اسدآباد امروز در کسوت امام جماعت شورین علاوه‌بر ترویج مباحث دینی در جایگاه کارآفرینی قرار گرفته و بدون دریافت ریالی از تسهیلات دولتی، خود به ایجاد اشتغال و درعین‌حال ارزش‌افزوده پرداخته است.

شناسه خبر 66323