شناسه خبر:68936
1402/2/21 08:53:02

سپهرغرب، گروه انتظار: کارشناسان معتقدند، خانواده‌ها نقش بنیادی در تربیت نسل مهدوی برعهده دارند و از سوی دیگر کارشناسان مهدویت نقش مهمی در پاسخگویی به شبهات دارند.

برخی از کارشناسان بر این باورند؛ اعتقاد به حضرت مهدی موعود (عج) و موضوعات ظهور، فرج و انتظار، گنجینهٔ عظیمی است که می‌تواند موجب رشد اخلاقی و تربیتی نسل‌ها شود و جامعه از آن بهره‌های فراوانی ببرد.
اعتقاد راسخ به معارف مهدویت موجب ایجاد امید در افراد می‌شود و خانواده، نقش‌آفرین اصلی در شکل‌گیری این اعتقادات در نسل‌های جوان و نوجوان است و خانواده مهدوی نسبت به نسل آینده و تربیت نسل مهدوی و بسترسازی و ایجاد کانون سرشار از عدالت و امنیت مسئولیت‌پذیر است.
 تربیت نسل، زمینه‌ساز ظهور
ر گفت: تحولات و پیشرفت‌های دنیا و وجود مسائل متعدد از جمله مذهبی، فرهنگی، اقتصادی از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته است ولی مهمترین مساله در میان مسائل متعدد، مذهب و از جمله آن‌ها مسائل مربوط به مهدویت است.
مریم نقدی‌ دورباطی ادامه داد: مسائل مربوط به مهدویت در گذشته و حال از اهمیت زیادی در حوزه اعتقادی برخوردار بوده است و در هر زمان و مکان و حتی فراتر از آن قابل بحث و بررسی است.
وی یادآور شد: دینداران معتقدند، آنچه با وجود آدمی و فطرت انسان همراه شده بحث مهدویت است و مومنان در هر زمان دل به مُنجی جهان بسته و در انتظار ظهور هستند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: بشارت قرآن به سرانجام خوب، پیش روی انسان‌ها است البته آینده مطمئن همراه با آرامش و بدون دغدغه‌های فکری و ذهنی و رسیدن به آن چه آرمانشهر مهدوی و مدینه فاضله نامیده می‌شود نیازمند آمادگی و زمینه‌سازی است.
نقدی‌ دورباطی افزود: پایه‌های آمادگی و زمینه‌سازی ظهور در تقویت مهدوی باوری افراد جامعه است و هرچه انسانها در تقویت این باور بکوشند به همان میزان نیازمند اصلاحات و انتظار بیشتری خواهیم بود.
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد تصریح کرد: بهترین و مناسب‌ترین قشری که می‌تواند در این عرصه کمک‌کننده باشد، جوانان هستند که با توجه به خصوصیات منحصر به‌فرد، این گروه بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای بسترسازی معارف مهدویت هستند.
وی اظهار کرد: جوانان نیروی فعال، متفکر و ایده‌پرداز هستند که در استقرار و تداوم دولت کریمه مهدوی نقش بسزایی خواهند داشت و بار مهم پرورش این نسل بر عهده خانواده‌هاست و خانواده مهم‌ترین کانون تربیت و پرورش اسلامی کودکان، نوجوانان و جوانان است و مهمترین نقش را در ترویج مهدوی باوری را خانواده‌ها و به دنبال آن دولت دارند.
دبیر دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: هدایت قشر جوان با توجه به روحیه لطیف و آرمانگرایانه آن‌ها باید همراه با مراقبت و ملاطفت باشد و یکی از راهکارهای عملی برای تربیت جوانان مهدوی‌باور آن است که مانند همه مسائل تربیتی، این تربیت مستمر و تدریجی انجام شود.
نقدی ادامه داد:این شیوه تربیتی باعث می‌شود جوان ناپختگی‌‍‌های نوجوانی و کودکی را با آرامش پشت سر گذاشته و رشد کند و البته به تناسب وجود صفات پسندیده در خانواده، به همان میزان، در تربیت‌پذیری و مهدی باوری جوانان تاثیر مستقیم دارد.
وی یادآور شد: دادن الگوهای مناسب و الگوپذیر به جوانان باید تقویت شود و قرآن کریم به طور مستقیم در آیه 21 سوره احزاب پیامبر اکرم را اسوه حسنه معرفی می‌کند که جامع‌ترین و تعامل یافته‌ترین الگوهاست.
نقدی‌ دورباطی افزود: این آیه اشاره به آن دارد که جوان باید اسوه داشته باشد و هرچه این رابطه،قوی‌تر باشد به همان نسبت از انحراف و کج‌روی جوان پیشگیری می‌شود و آموزش ارزش‌های دینی از کودکی باعث تربیت نسل اسلامی و به دنبال آن نسل مهدوی می‌شود.
 پاسخ به شبهات مهدویت ضروری است
در کنار نقش مهم و اساسی خانواده‌ها در پرورش زمینه‌سازان ظهور، بی‌شک باید به نقش مهم کارشناسان مهدویت نیز در پرورش نسل‌های جوان اشاره کرد.
تلاش‌های سازمان‌یافته برای زیر سوال بردن مبانی اعتقادی و ترویج افکار انحرافی امروزه بسیار شدیدتر از گذشته شده است که به طور معمول خانواده‌ها نمی‌توانند بدون یاری از کارشناسان مهدویت پاسخ مناسبی به شبهات مهدویت دهند.
کارشناس مهدویت و مولف کتاب "خورشید غایب" گفت: شناسایی شبهات و مسایلی که در زمینه‌های اعتقادی و موضوع حضرت ولی عصر(عج) مطرح می‌شود توسط کارشناسان مهدویت بررسی و پاسخ داده می‌شود.
حجت‌الاسلام علیرضا فقیهی ادامه داد: نیاز است نظرات کارشناسان مهدویت به افراد پرمخاطب در فضای مجازی مانند مداحان، سخنرانان و ائمه جمعه و جماعات برسد تا این افراد با مطرح کردن آن‌ها بتوانند مخاطبان و از جمله مخاطبان جوان و خانواده‌هایشان را آگاه و با این شبهات آشنا کنند.
وی ادامه داد: امروز شاهد تلاش‌های سازمان یافته برای زیر سوال بردن مبانی اعتقادی و ترویج افکار انحرافی در زمینه مهدویت هستیم که به نظر می‌رسد کاملا هدایت شده است و باید در این زمینه با هوشیاری لازم عمل کنیم.
وی یادآور شد: رسیدن به مقام "یار مخلص حضرت" دقت و ممارست طولانی مدت می‌طلبد و به عبارتی خوب بودن نسبی است و عالی‌ترین درجه آن اختصاص به افراد انگشت‌شمار و معدودی دارد و بسیاری نمی‌توانند به آن درجه نائل شوند.
این کارشناس مهدویت گفت: افزایش محبت حضرت در قلب و وجود منتظران حقیقی حضرت راهکارهای متعددی دارد که مهمترین آن‌ها افزایش معرفت و شناخت نسبت به حضرت است.
فقیهی تصریح کرد: انجام کارهایی که رضایت و علاقه حضرت در آن کارها است و ترک کارهایی که ناراحتی ایشان را در پی دارد، دعا برای سلامتی و فرج، سلام روزانه و مستمر، انجام کارهای خیر به نیابت از ایشان و ارتباط با مکان‌هایی که متعلق به حضرت است مانند مسجد مقدس جمکران نیز می‌تواند موجب افزایش آگاهی در منتظران حقیقی شود.

شناسه خبر 68936