شناسه خبر:69350
1402/3/1 09:05:02

سپهرغرب، گروه خبر: بالاخره پس ازچندین سال بلاتکلیفی، رودخانه قره‌سو آخر اردیبهشت‌ماه سال 1402، از پسماندهای فاضلاب پاکسازی شد و از این پس از ورود فاضلاب به این روخانه جلوگیری می‌شود.

رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در 50 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و قبل از ورود به کرمانشاه، چند رودخانه دیگر از جمله رازآور و مِرگ نیز به آن می‌پیوندد.
این رودخانه سال‌هاست که وضعیت اسفباری دارد، بخش زیادی از فاضلاب شهر کرمانشاه وارد آن شده و به رودخانه‌ای از فاضلاب در دل شهر کرمانشاه تبدیل شده است.
قره‌سویی که می‌توانست جاذبه‌ای برای شهر کرمانشاه باشد، تبدیل به آلوده‌ترین رودخانه استان شده و بوی نامطبوع آن هر رهگذری را فراری می‌دهد.
مدتی‌ست که مسؤولان به صورت جدی برای ساماندهی آن وارد عمل شده‌اند.
احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در این رابطه، گفت: این موضوع از طریق این اداره‌کل و استانداری در جلسات مدیریت پسماند و کارگروه اضطرار آلودگی و همچنین جلسات پیشگیری از وقوع جرم مطرح شده و به عنوان سازمان نظارتی و حاکمیتی بر نظارت بر حسن اجرای قانون (قانون مدیریت پسماند و قانون هوای پاک) اخطارهای لازم داده شده و آخرین زمان اعلام شده برای انجام اقدامات موثری از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط آخر اردیبهشت‌ماه است.
امروز 31 اردیبهشت‌ماه، آخرین مهلت داده شده به دستگاه‌های مسؤول ساماندهی این رودخانه فاضلابی است، برای پیگیری موضوع به سراغ افشین یگانه مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه رفتیم.
وی در این خصوص، گفت: بعد از چندین سال بلاتکلیفی بالاخره رودخانه قره‌سو از نظر حقوقی تعیین تکلیف شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ساماندهی رودخانه قره‌سو بر عهده سه دستگاه شهرداری، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب است، که در این رابطه باید شرکت آب و فاضلاب جلوی ورود فاضلاب به رودخانه را بگیرد. شهرداری و آب منطقه‌ای لایروبی را انجام دهند و در نهایت شهرداری نسبت به زیباسازی حاشیه رودخانه اقدام کند.
وی افزود: آنچه که در حال حاضر مهم است ساماندهی ظاهر شهر کرمانشاه از این رودخانه فاضلابی با بوی نامتبوع است.
یگانه از جمع‌آوری خط فاضلاب قسمت شمالی رودخانه قره‌سو که بیشترین حجم آلودگی را داشت، خبر داد و گفت: با نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ، جداسازی فاضلاب و انتقال آن به تصفیه‌خانه کرمانشاه انجام عملیات پاکسازی در زمان مقرر به پایان رسید.
وی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب از این قسمت اجازه ورود هیچگونه فاضلاب را نمی‌دهد و خط انتقالی که قبلا باعث ورود فاضلاب به رودخانه می‌شد در داخل خط لوله بعد از راه‌آهن تخلیه و وارد تصفیه‌خانه خواهد شد.
وی ادامه داد: تنها چیزی که الان در رودخانه باقی‌مانده لجن‌های کف رودخانه است که شهرداری و آب و منطقه‌ای موظف شده تا یک ماه آینده با کاهش آب نسبت به لایروبی اقدام کنند.
فاضلاب شهر کرمانشاه از 19 نقطه وارد این رودخانه می‌شد که به گفته رضا داوودی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، فاضلاب‌ شمال شهر از چند نقطه و فاضلاب جنوب شهر هم از طریق آبشوران وارد قره‌سو می‌شد که بعد از چهار ماه کار عملیاتی ساماندهی شد.
داوودی افزود: فاضلاب‌های مناطق شمالی، با راه‌اندازی ایستگاه شماره 3 فاضلاب کرمانشاه در شهرک‌های تعاون، معلم،کارمندان، فرهنگیان و مسکن جداسازی شده است.
امیدورایم از این به بعد شاهد ظاهری زیبا از رودخانه‌ قره‌سو در شأن کلانشهر کرمانشاه باشیم و بحث زیباسازی و فضا‌سازی آن هم از سوی مسؤولان ذی‌ربط پیگیری و تکمیل شود تا به مکان گردشگری جدید تبدیل شود.

شناسه خبر 69350