شناسه خبر:70913
1402/4/12 08:46:34

سپهرغرب، گروه خبر: «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از رئیس کل دادگستری همدان به‌دلیل صدور آرای مجازات‌ جایگزین حبس نظیر پاک‌سازی معابر و حاشیه راه‌ها از زباله و پسماند، قدردانی کرد.

در متن این تقدیرنامه خطاب به محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری همدان آمده است: بی‌تردید پیشرفت و اعتلای سرزمین اسلامی مرهون مجاهدت، نقش‌آفرینی و زحمات مجدانه افرادی است که خود را مسئول و امانت‌دار سرمایه‌های مادی، طبیعی و معنوی این سرزمین می‌دانند.
براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان، همراهی و توجه جنابعالی در حمایت، هدایت و اجرای صحیح قوانین و مقررات محیط‌زیستی، پشتوانه مطمئن و نافذ برای پیشبرد اهداف این سازمان در استان خواهد بود.
در این تقدیرنامه از همکاری عدالتخواه در اعتلای محیط‌زیست کشور و دستورات مقتضی به محاکم قضائی به جهت صدور آرای مجازات جایگزین حبس (پاک‌سازی معابر و حاشیه راه‌ها از زباله و پسماند) قدردانی شده است.
   همدان پیشگام در اجرای قانون مجازات جایگزین حبس
رئیس کل دادگستری همدان دراین‌باره گفت: پیش‌بینی مجازات‌ جایگزین حبس از سال 1392 وارد قانون شد و تاکنون همدان در اجرای این قانون پیشگام و پرچمدار بوده است.
محمدرضا عدالتخواه افزود: تاکنون محاکم قضائی استان همدان 400 هزار ساعت خدمات عمومی رایگان حکم جایگزین حبس صادر کردند.
وی اضافه کرد: دادگستری همدان مجازات‌ جایگزین حبس را با دو رویکرد دنبال می‌کند؛ نخست اینکه پس از صدور حکم تمامی متهمان این برنامه نه به‌صورت مجزا، بلکه یکجا اجرایی شود و دوم علاوه‌بر محکومان، سایر اقشار ازجمله دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگر افراد درمجموع به تعداد 10 هزار نفر در این کار مشارکت کنند.
رئیس کل دادگستری همدان تأکید کرد: یکی از معضلات زیست‌محیطی همدان رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در حاشیه راه‌ها به‌جای انتقال به سایت‌های پیش‌بینی‌شده است.
عدالتخواه افزود: طبق قانون کامیون متخلف باید سه ماه توقیف شود، اما به‌جای این کار محاکم قضائی راننده متخلف را مکلف به انتقال 30 کامیون نخاله رهاشده در حاشیه راه‌ها به سایت پیش‌بینی‌شده می‌کنند.
وی با بیان اینکه کسی مسئولیت زباله‌های رهاشده در حاشیه راه‌ها را برعهده نمی‌گیرد، گفت: از دیگر تکالیف دادگستری در راستای حفاظت محیط‌زیست، کاشت یک میلیون اصله نهال است که در این راستا به‌جای صدور حکم زندان برای جرائم خُرد، متهمان مکلف به کاشت نهال می‌شوند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همدان نیز دراین‌باره افزود: مجموعه قضائی همدان همراهی، همکاری و حمایت‌های بی‌سابقه‌ای در همه زمینه‌ها با این اداره کل دارد و با رویکرد محیط‌زیستی رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان چندین جلسه با حضور قضات دادگستری و کارشناسان محیط‌زیست برگزار شده است.
سیده‌مریم محمدی افزود: مقام ارشد قضائی استان با استفاده از ظرفیت ماده 79 قانون مجازات‌ اسلامی (مجازات‌ جایگزین حبس و تکمیلی) به قضات دادسرا و دادگستری تکلیف کرده است که همه مجازات‌ جایگزین حبس را امسال در صدور آرا به پاک‌سازی معابر و حاشیه راه‌ها از زباله‌های پلاستیکی اختصاص دهند.
وی اضافه کرد: ابتدای امسال تاکنون آرای قابل توجهی با ساعات مشخص در این زمینه صادر شده و درحال اجرا است که این مهم می‌تواند ضمن پاک‌سازی اراضی در راستای فرهنگ‌‎سازی به‌عنوان بنیادی‌ترین هدف سازمان حفاظت محیط‌زیست نقش داشته باشد.

شناسه خبر 70913