شناسه خبر:71983
1402/5/8 11:20:02

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: «سیدلری» زندگی نامه دو پدر و پسر شهید دفاع مقدس به نام‌های سیدمحمد و سیدعلی هاشمی را روایت می‌کند.

بعد از شهادت پسرش سیدعلی از اولین شهدای پاسدار کردستان کشاورزی را رها کرده و به همراه همسرش مریم و دیگر فرزندانش راهی قم می‌شود. بعد از سکونت در قم در پایگاه بسیج طفلان مسلم نیروگاه قم عضو شده و به جبهه اعزام می‌شود. حضورش در جبهه باعث دلگرمی رزمنده‌ها است.سیدمحمد در میان رزمندگان به صبوری، عبادت و خوش رویی مشهور بود. در تمام مدت حضور در جبهه حرفی از فرزند شهیدش نزد و در پاسخ به سوالِ اهل کجایی می‌گفت: «سیدلردنم» یعنی از سادات هستم. وقتی احوالش را جویا می‌شدند می‌گفت: «قربان اولوم» یعنی فدای تو بشوم.

آن‌قدر تودار و کم حرف است که فرماندهان به او مشکوک می‌شوند و برای شناسایی هویت واقعی سید او را در قم و در زمان مرخصی تعقیب می‌کنند تا مطمئن بشوند نفوذی دشمن نیست.

این سید بزرگوار در جزیره مجنون مجروح و به شهادت می‌رسد و به خاطر عقب‌نشینی رزمندگان از منطقه پیکرش مهمان جزیره مجنون می‌شود و بعد از 13 سال و 5 ماه پیکر مطهرش بازمی‌گردد.

قسمتی از متن کتاب

چند ماه بعداز شهادت سیدعلی، مادر هنوز مثل مرغ پرکنده بودو آرام و قرار نداشت. دیگر دل‌ودماغ هیچ‌کاری را نداشت. ما تازه بعد از شهادت سیدعلی متوجه شدیم چقدر وابستگی او به سیدعلی عمیق بوده است. یک روز بابا درددلش سر این موضوع با من باز می‌شود.

خدیجه قیزیم! مادرت هر روز غروب میره سر مزار سیدعلی و خیلی گریه می‌کنه. هرچی هم نصیحتش می‌کنم فایده نداره! باید یه فکری براش بکنم. باید از اینجا دورش کنم!

من نمی‌دانستم او چه فکری دارد ولی مطمئن بودم که هر تصمیمی بگیرد، شرایط را برای او بهتر می‌کند.

بابا بدون اینکه به مادر بگوید چه فکری دارد، فردار آن روز به قم می‌رود و با پس‌اندازش خانه‌ای در قم می‌خرد. بعد هم به مادر می‌گوید: «مریم! ما باید بریم قم زندگی کنیم... باید هم‌دمت حضرت معصومه(ع) باشه؛ والا توی اینجا دوام نمی‌آری!

با شنیدن این خبر، پس از مدت‌ها مادر لبخند می‌زند. از ته دل خوشحال می‌شود. به سرعت بار و بندیلشان را جمع می‌کنند و به خانه‌ای که پدر در قم خریده، می‌روند. هرچند فاصله خانه‌شان تا حرم زیاد بوده، ولی مادر آنجا نیروی عجیبی پیدا می‌کند! وقت‌به‌وقت پیاده به حرم می‌رود و نمازش را اول وقت توی حرم می‌خواند. (صفحه 91 و 92)

کتاب سید لری نوشته صدیقه شاهسون با شمارگان هزار نسخه در 145 صفحه و قیمت 61 هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

شناسه خبر 71983