شناسه خبر:73688
1402/6/27 12:50:17

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه درحال حاضر 770 واحد لبنیاتی شناسنامه‌دار در استان وجود دارند، گفت: سازمان صمت باید این صنف را از خواروبار جدا و شناسنامه‌دار کند.

فاطمه ترکمان‌اسدی با بیان اینکه بیماری تب‌مالت مشترک بین انسان و دام است و هرگز ریشه‌کن نمی‌شود اما می‌توانیم با کنترل‌ لازم شیوع آن را کاهش دهیم، اظهار کرد: این بیماری در تمام کشور روند افزایشی دارد؛ البته نقطه قوت ما در بیماریابی فعال است و وزارت بهداشت اذعان کرده از بسیاری استان‌ها در این خصوص جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه بیماری مذکور گاهی عارضه‌های ماندگاری مثل آسیب‌های استخوانی دارد، گفت: اگر صندوق بیمه حمایتی دام‌های مبتلا ایجاد شود، دامداران مبتلایان را بی‌دغدغه کشتار می‌کنند؛ وگرنه با خریدوفروش دام بیمار، این بیماری به‌راحتی تسری پیدا می‌کند.

* گسترش فروشگاه‌های عرضه لبنیات سنتی از عوامل شیوع تب‌مالت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط به‌ویژه صداوسیما در این زمینه می‌توانند همراهی کنند، عنوان کرد: گسترش بی‌رویه فروشگاه‌های عرضه لبنیات سنتی ازجمله عوامل شیوع تب مالت است و باید بر آن‌ها نظارت شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 770 واحد لبنیاتی شناسنامه‌دار در استان وجود دارد، گفت: سازمان صمت باید این صنف را از خواروبار جدا و شناسنامه‌دار کند.

* فرهنگ تغذیه با شیر مادر با کمک رسانه‌ها تغییر کند

ترکمان‌اسدی در ادامه از وضعیت تغذیه با شیر مادر در سطح استان گفت و افزود: 20.4 درصد کودکانی که در استان متولد می‌شوند، صرفاً از شیر مادر استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مرخصی شیر مادر و دغدغه حفظ جایگاه شغلی و مهد کودک برای مادران شاغل مهم‌ترین چالش‌ بانوان کارمند در مسیر تولد و رشد کودکانشان است، همچنین تبلیغات گسترده شیر خشک چالش دیگری خلاف سیاست‌های سلامت کودکان به‌شمار می‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: فرهنگ تغذیه با شیر مادر باید با کمک رسانه‌ها تغییر کند و سواد سلامت در این خصوص جدی گرفته شود؛ در این راستا معاونت بهداشتی دانشگاه در هر شهرستان یک مرکز مشاوره شیر مادر فعال ایجاد کرده که نیازمند حمایت و همراهی مضاعف است.

 

شناسه خبر 73688