شناسه خبر:74608
1402/7/22 12:27:52

سپهرغرب- گروه سلامت: در گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی استان همدان مشخص شد این نهاد در پاسخگویی به مشکلات و شکایات مردمی، جزء گردن‌نگیرترین نهادها است.

در برخی موارد پیش می‌آید که محل زندگی تا مراکز درمانی فاصله زیادی داشته و بیمار برای رفتن به مطب یا مراکز درمانی باید سختی‌هایی را تحمل کند و یا اینکه حال بیمار چندان مساعد نیست و توانایی رفتن به مطب و مراکز درمانی را ندارد و یا شرایطی به‌وجود می‌آید که وسیله نقلیه مناسب برای انتقال بیمار به مراکز درمانی در دسترس نیست و یا حتی مرکز درمانی مناسب وجود ندارد، در این شرایط استفاده از سرویس ویزیت پزشک در منزل، روشی کارآمد است که در درمان هرچه سریع‌تر و بدون دغدغه و نگرانی بیمار، تأثیر بسزایی دارد.
حال آنکه هدف از ابداع این روش، درمان بیمار و طی شدن مراحل بهبودی، بدون نگرانی و سختی برای او است؛ امروزه در همه شهرها سرویس ویزیت پزشک در منزل وجود دارد، اما مسئله این است که تعرفه دریافتی از سوی برخی پزشکان (حتی پزشکان عمومی) دور از انصاف بوده و این کار را به موضوعی نگران‌کننده برای بیمار و خانواده او بدل کرده است.
 
به‌طوری که اخیراً یکی از مخاطبان روزنامه سپهرغرب از این مهم گلایه کرد و گفت «چیزی حدود 9 سال است که مادربزرگمان زمین‌گیر شده و نیازمند دریافت خدمات پرستاری و پزشکی در منزل است؛ حال آنکه بهره‌مندی از مزیت ویزیت در منزل طی این سال‌ها به موضوعی پُرتکرار برای ما بدل شده، بنابراین اخیراً در پی کسالت عارض‌شده بر ایشان، در تماسی با مطب یکی از پزشکان عمومی در بلوار بعثت، خواهان حضور وی در منزلمان که در چهارراه نواب (شهناز) است، شدیم؛ پزشک مورد نظر در محل حاضر شد و از فاصله چندمتری با بیمار! ضمن گرفتن شرح حال، عنوان کرد که ممکن است کسالت مربوط به نوعی ویروس (حرفی که اخیراً همه پزشکان در مواجهه با بیماران عنوان می‌کنند) جدید باشد؛ پس با نوشتن نسخه کاغذی به بهانه عدم دسترسی به سیستم، از ارائه نسخه الکترونیکی نیز ابا کرد و پس از اتمام کار هم مبلغ 750 هزار تومان ویزیت دریافت کرد که با احتساب هزینه داروی آزاد به‌دلیل عدم ارائه نسخه الکترونیکی، مبلغی که برای یک کسالت پرداخت کردیم، بیش از یک میلیون تومان شد»!
 
با این تفاسیر و با توجه به آنچه گفته شد و درعین‌حال با درنظر گرفتن گلایه‌مندی‌های مربوط به انجام ویزیت گروهی توسط بسیاری از پزشکان و به‌ویژه پزشکان متخصص در حوزه بیماری‌های زنان، بر آن شدیم تا گفت‌و‌گویی را با علیرضا مدرکیان، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
 
رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی استان همدان در واکنش به مسئله مطرح‌شده درخصوص تعرفه ویزیت در منزل عنوان کرد: این خدمات از تعرفه خاصی برخوردار بوده و بسته به نوع و میزان دریافت خدمت ارائه‌شده، متفاوت است.
 
علیرضا مدرکیان با تأکید بر اینکه در دفترچه تعرفه بحث ایاب و ذهاب و هزینه آن مطرح نشده است، افزود: به‌طور میانگین هزینه دریافتی برای ویزیت در خانه توسط پزشک عمومی، 500 هزار تومان است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که در مورد مطرح‌شده شاهد دریافت پول بیشتر نسبت به تعرفه و میانگین دریافتی در این‌گونه موارد هستیم بنابراین بفرمایید مردم باید چه راهی را جهت شکایت دنبال کنند؟ اذعان کرد: سامانه‌ای توسط وزارتخانه ابلاغ شده؛ بنابراین اگر کسانی نسبت به میزان تعرفه دریافتی شکایت داشته باشند، می‌بایست به سامانه 190 مراجعه کرده و نسبت به درج شکایت خود در درگاه خاص آن اقدام کنند تا در هیئت‌های رسیدگی این موضوع بررسی شود.
 
وی درخصوص عدم تمکین برخی از پزشکان به درج دارو در نسخه الکترونیکی گفت: مسئله این است که زیرساخت این موضوع در کشور فراهم نبوده و با این شرایط تنها عایدی انجام آن، به دردسر افتادن مردم است.
 
مدرکیان تأکید کرد: درج دارو در نسخه الکترونیکی بنا به فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای پزشکان با دشواری همراه است و تا زمانی که این ایرادات مرتفع نشود، همچنان این مردم هستند که بیشترین ضرر را در این موضوع می‌بینند.
 
رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی استان همدان در واکنش به موضوع ویزیت گروهی بیماران توسط پزشکان و به‌ویژه متخصصان حوزه بیماری زنان در مطب‌ها نیز گفت: این مهم تنها درخصوص تعداد معدودی از پزشکان حوزه زنان و آن‌هم در کابین‌های مجهز به عایق صدا و تصویر به‌دلیل زمان‌بر بودن آماده‌سازی بیمار انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: بنابراین درصورت مشاهده تخلف در چنین مطب‌هایی (درصورت فراهم نبودن کابین مجزا با عایق صدا و تصویر) موارد را مردم با ما جهت رسیدگی در میان بگذارند.
 
مع‌الوصف؛ اگر امروز سایت نظام پزشکی را باز کنید، مشخص می‌شود در تمام شهرستان‌ها بیش از 300 هزار عضو دارد که دارای سازمان نظام پزشکی مستقل هستند؛ بنابراین هم‌اکنون در 220 شهر کشور نظام پزشکی دایر بوده که هرکدام از آن‌ها دارای هیئت‌مدیره منتخب هستند و زیر نظر رئیس کل و شورای عالی نظام پزشکی فعالیت کرده و درمجموع حدود دو هزار و 860 نفر در سراسر کشور، به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره نظام پزشکی، مشغول به فعالیت هستند که نظام پزشکی همدان نیز از این قاعده مستثنا نیست.
 
حال آنکه با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان آقای مدرکیان رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی استان همدان را جزء گردن‌نگیرترین مدیران در حوزه کاری خود دانست. به‌طوری که طبق گفت‌وگوهایی که از قبل با وی داشته و گفت‌وگویی که این‌بار با این مدیر در حوزه علوم پزشکی داشتیم، مشخص شد این بزرگوار در واکنش به مسائل خنثی‌ترین پاسخ و دم‌دستی‌ترین راهکار را ارائه می‌دهند و این درحالی است که نظارت بر حُسن انجام کار از اصلی‌ترین راهکارهای مدیریت درست در هر نظام و انجمن است که می‌تواند در بهبود خدمات ارائه‌شده ضمن رعایت حقوق و تکالیف، مؤثر واقع شود.
 
جالب‌تر اینکه در بین اهداف تعریف‌شده برای این نهاد مستقل و حرفه‌ای تدوین، بازنگری و تنظیم آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط پزشکی (تبلیغات پزشکی، تابلو، سرنسخه، استاندارد‌سازی خدمات پزشکی، نظارت بر مطب‌ها و غیره) جزء نخستین اهداف قرار دارد که بخشی از آن‌ها به‌طورکامل در همدان نادیده انگاشته می‌شوند!
 
 

شناسه خبر 74608