شناسه خبر:76351
1402/9/5 11:54:58

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 294 دستگاه خودروی شوتی (خودروی هنجارشکن) توقیف و 287 نفر در همین راستا دستگیر شده‌اند، گفت: ارزش کالاهای قاچاق مذکور 45 میلیارد تومان بوده است.

مجتبی محمدی روز گذشته در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی از سه سال گذشته به‌صورت هوشمند اقدامات خود را جداگانه آغاز کرده است، اظهار کرد: هدف از تشکیل چنین مجموعه‌ای پیش‌بینی و پیشگیری از جرایم اقتصادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: جرایم باندی بیشتر مورد توجه بوده و کار این بخش مبارزه با قاچاق کالاهای گمرکی، کالاهای منابع ملی و کالاهای ممنوعه است.

محمدی افزود: اداره مبارزه با جرایم اقتصادی با جرایمی همچون احتکار، اخلال در نظام اقتصادی، اخلال در نظام تولید، زمین‌خواری، تسهیلات غیر مجاز، رباخواری، پول‌شویی، فرار مالیاتی، رشوه و ارتشاع، اختلاس و تبانی در مناقصات مبارزه می‌کند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان گفت: وزارت بهداشت و درمان، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بانک مرکزی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت سهامی شیلات و شرکت دخانیات ایران ازجمله ادارات همکار هستند و پلیس کاشف محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های تبلیغی، فرهنگی و آموزشی ازجمله صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه دارند در این خصوص کار فرهنگی انجام دهند.

   95 درصد کالاهای کشف‌شده در استان همدان توسط پلیس است

محمدی با اشاره به اینکه در استان همدان هماهنگی خیلی خوبی بین قوه قضائیه و نیروی انتظامی وجود دارد، عنوان کرد: 95 درصد کالاهای کشف‌شده در استان همدان توسط پلیس است و باید از سوی دیگر سازمان‌های ذی‌ربط نیز این مهم پیگیری شود.

وی با بیان اینکه پرونده کالاهای قاچاق مکشوفه توسط پلیس به تعزیرات و سازمان اموال تملیکی تحویل می‌شود، اظهار کرد: سازمان اموال تملیکی بنا بر قانون کالاها را صادر، معدوم و برخی را نیز که قابل فروش باشند، به فروش می‌رساند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان در ادامه افزود: در مدت هفت‌ماهه سال جاری کشفیات حوزه قاچاق کالا به ارزش 214 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 13 درصدی داشته است.

وی پرونده‌های با ارزش بالای یک میلیارد تومان را 24 فقره برشمرد و گفت: در این حوزه نسبت به مدت مشابه، رشد 75 درصد داشته‌ایم.

محمدی تعداد پرونده‌های بین 500 تا یک میلیارد تومان را 38 فقره برشمرد و افزود: چنین پرونده‌هایی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش 6 درصدی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: پرونده‌های به ارزش مالی 100 تا 500 میلون تومان 333 فقره بوده و نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته، تغییری نداشته است؛ همچنین پرونده‌های خُرد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته، رشد هشت درصدی داشته است.

   تشکیل 911 فقره پرونده قاچاق در هفت‌ماهه گذشته

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان پرونده تشکیل‌شده طی هفت‌ماهه گذشته در حوزه قاچاق را 911 فقره برشمرد و گفت: در این خصوص 938 نفر دستگیر و به مراجع قضائی تحویل داده شده‌اند که بیش از 90 درصد آن‌ها غیر بومی بودند.

محمدی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 294 دستگاه خودروی شوتی (خودروی هنجارشکن) توقیف و 287 نفر در همین راستا دستگیر شده‌اند، ابراز کرد: ارزش کالاهای قاچاق مذکور 45 میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه افزود: طی دو هفته گذشته نیز در طرح مبارزه با خودروهای شوتی و هنجارشکن 37 دستگاه خودرو توقیف شده است و 32 متهم نیز در این طرح دستگیر شده‌اند که ارزش این پرونده‌ها 10 میلیارد تومان بوده است.

   افزایش 80 درصدی کشف سیگار قاچاق در همدان

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان همدان در ادامه اظهار کرد: در حوزه‌ لوازم خانگی 762 دستگاه کشف شده‌ که نسبت به مدت مشابه پارسال، 15 درصد افزایش داشته؛ در بحث فرآورده‌های نفتی نیز 524 هزار لیتر با 44 درصد افزایش، کشف شده است. همچنین 54 هزار نخ سیگار کشف شده که نسبت به مدت مشابه، 80 درصد کاهش داشته است.

   افزایش 485 درصدی کشف لنت تقلبی در همدان

وی ادامه داد: در مواد خوراکی شاهد 450 تُن قاچاق، با کاهش 10 درصدی، 58 هزار قلم لوازم آرایشی با افزایش 552 درصدی، توتون و تنباکو با چهار هزار و 800 کیلوگرم و افزایش 450 درصدی، تجهیزات الکترونیکی 72 هزار دستگاه با افزایش 960 درصدی، پارچه 86 هزار متر با کاهش 35 درصدی، دارو 102 هزار قلم با کاهش 50 درصدی و البسه و منسوجات 33 هزار ثوب با افزایش 400 درصدی مواجه بوده‌ایم. همچنین قاچاق 10 تُن لباس غیر بهداشتی (تاناکورا) و 23 هزار دستگاه انواع لوازم یدکی داشته‌ایم که بیشتر شامل لنت تقلبی می‌شود و 485 درصد افزایش داشته است.

وی با عنوان اینکه محصولات قاچاق بیشتر از استان ما عبور می‌کنند، توضیح داد: از سه محور کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه کالاهای قاچاق توسط شوتی‌ها از مسیر همدان عبور می‌کنند.

محمدی در پایان افزود: طبق ماده 20 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تغییر وسیله نقلیه به‌صورت نامتعارف جهت قاچاق کالا یا حمل کالای قاچاق مانند افزایش ارتفاع یا تعبیه جاساز و همچنین استفاده و یا نگهداری وسایل مذکور به هر نحو، صرف نظر از اینکه در زمان استفاده و یا نگهداری، محتوا کالای قاچاق باشد یا نباشد، مستوجب جزای نقدی درجه پنج ماده 19 قانون مجازات اسلامی خواهد بود. علاوه‌بر آن مرتکب در مرتبه نخست به اصلاح وسیله نقلیه و درصورت تکرار، به ضبط وسیله نقلیه محکوم خواهد شد.

شناسه خبر 76351