شناسه خبر:76955
1402/9/20 10:41:28

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه هم طرح‌های خوبی در آینده نزدیک در استان به بهره‌برداری خواهند رسید و هم بسیاری از طرح‌ها امروز کار خود را در عرصه صنعت و تولید آغاز کرده‌اند، گفت: آنچه مسلم است اینکه واقعاً استان همدان در مسیر توسعه صنعتی قرار گرفته و امروز آن را می‌توان در یکی از دوره‌های شکوفایی به‌لحاظ تولید و تجارت دید.

با نگاهی به وضعیت مناطق و واحدهای صنعتی استان، متوجه خواهید شد که همدان هنوز به ظرفیت مد نظر خود در بخش صنعت نرسیده است؛ موانع جذب سرمایه‌گذار، نبود زیرساخت‌های مناسب در نواحی صنعتی و عدم تخصیص اعتبارت ویژه در بخش صنعت طی سنوات گذشته، ازجمله مسائلی بوده که مانع از تحقق این امر شده است.

مثلاً بیش از یک دهه از راکدی مناطق صنعتی همچون جهان‌آباد می‌گذرد و وقتی دلیل را می‌پرسیم، متوجه مشکل کمبود اعتبارات جهت فراهم‌سازی زیرساخت‌ها می‌شویم.

تأسف‌بارتر اینکه طی این سال‌ها هربار هم که پای درد دل سرمایه‌گذاران نشستیم، از سنگ‌اندازی‌های مختلف در کارشان و درنهایت فرار از استان سخن گفتند.

اما خوشبختانه پنجم آبان‌ماه امسال مصطفی حقیقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از بهره‌برداری 500 واحد صنعتی در همدان طی دو سال دولت مردمی سیزدهم خبر داد و گفت: بیش از 40 واحد از این تعداد، دانش‌بنیان هستند.

به گفته وی طی دو سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه واحدهای صنعتی استان رخ داده است و این درحالی بوده که تمام کسانی که با حوزه صنعت، معدن و تجارت درگیر هستند، می‌دانند سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان به‌عنوان حوزه صنعت، خدمات بسیاری از گرفتن وام تا ارائه جواز را برای واحدهای صنعتی و تولیدی، انجام می‌دهد؛ به‌طوری که اگر اهم فعالیت‌ها و وظایف این ارگان دولتی را مورد رصد قرار دهیم، مشخص می‌شود بررسی و ارائه جواز و پروانه برای طرح‌های صنعتی، معرفی واحدی با امکانات صنعتی در شهرک‌های صنعتی، ارائه وام برای طرح‌هایی با توجیه اقتصادی و درنهایت ارائه سهمیه مواد اولیه و نیز اعلام آمارهای واحدهای تولیدی و صنعتی، تنها جزئی از فعالیت‌های این دستگاه تأثیرگذار است. بر این اساس از آنجا که رشد صنعتی هر استان در بلندمدت یقیناً توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، بر آن شدیم تا درخصوص 10 طرح بزرگ صنعتی مهم استان همدان که اخیراً از سوی احمد شانیان به‌عنوان اتفاقی کم‌نظیر در حوزه صنعت استان از آن یاد شده، اطلاعاتی را کسب کنیم؛ پس گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که در ادامه می‌ خوانید:

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه هم طرح‌های خوبی در آینده نزدیک در استان به بهره‌برداری خواهند رسید و هم بسیاری از طرح‌ها امروز کار خود را در عرصه صنعت و تولید آغاز کرده‌اند، گفت: عمده این طرح‌ها بزرگ و پیشران هستند.

احمد شانیان افزود: یکی از آن‌ها پروژه پتروشیمی ابن‌سینا است که بعد از سفر مقام معظم رهبری سهمیه‌ای با عنوان خط اتیلن غرب برای آن درنظر گرفته بودند، اما طی سنوات قبل کار معطل مانده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس جلسات مختلفی با آقای استاندار و نماینده مردم همدان در وزارت نفت برگزار شد که در این جلسات شرکت‌های معتبر حضور داشتند و نهایتاً با تغییر و شریک جدید سرمایه‌گذار که شرکت پتروشمی مارون است و از آن به‌عنوان یک شرکت خوب و خوشنام یاد می‌شود، این پروژه بار دیگر احیا شد.

شانیان با اشاره به اینکه با شرکت مذکور مذاکرات لازم صورت گرفت و نهایتاً قرار شد با بالغ‌بر 300 میلیون یورو این پروژه در منطقه ویژه جهان‌آباد کار خود را از سر بگیرد، گفت: جلسه‌ای هم اخیراً با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نیز فرماندار فامنین در این رابطه داشتیم تا کارهای اداری و زیرساختی با سرعت بیشتر پیش برود.

وی با تأکید بر اینکه طبق برآوردهای انجام‌شده راه‌اندازی این واحد تا سه سال به طول می‌انجامد، اذعان کرد: درحال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی چیزی حدود 15 درصد است.

شانیان با اشاره به اینکه پروژه بعدی طرح توسعه صنایع غذایی سحر در شهرستان همدان است که نیازمند تسهیلاتی بالغ‌بر 200 میلیارد تومان است، افزود: بنابراین با تعدادی از بانک‌ها و صندوق‌ها برای تأمین این میزان از سرمایه در قالب ارائه تسهیلات، رایزنی لازم صورت پذیرفته است.

وی با تأکید بر اینکه طرح مذکور نیز درحال حاضر بالغ‌بر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز کرد: البته ازلحاظ ساختمان کارها به پایان رسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان سومین مورد شاخص استان را طرح رزن صاف اعلام کرد و افزود: این مورد جزء طرح‌های راکد بود که با توجه پیگیری‌ها از سوی فرماندار، دستگاه قضا، مجموعه‌های استانداری و صمت، به حرکت درآمد.

وی با اشاره به اینکه در پروژه مذکور چیزی بالغ‌بر 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است، اظهار کرد: درحال حاضر این پروژه نیز 90 درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده و با توجه به نیاز به تغییر ماشین‌آلات، برآورد ما این است که امسال به نتیجه برسد.

این مدیر ارشد صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه طرح بعدی تولید شیشه خودرو است که در شهرستان ملایر حدود یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود، ابراز کرد: البته این پروژه با برخی مشکلات همچون حد نصاب زمین مواجه بود، بنابراین با پیگیری‌هایی که در وزارت صمت و همچنین امور اراضی صورت گرفت، حد نصاب زمین تولید شیشه خودرو برای نخستین‌بار مشخص شد.

شانیان خاطرنشان کرد: البته برای موضوعاتی همچون تأمین آب مورد نیاز این پروژه نیز قرارداد‌های لازم منعقد شده و قرار است بعد از تخصیص زمین، عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح بعدی پروژه فولاد ماد بوده که در شهرستان کبودراهنگ با 430 میلیارد تومان و 18.5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری درحال اجرا است، تصریح کرد: البته این پروژه نیز به مبلغ 18.5 میلیون یورو تسهیلات نیاز دارد که درحال تأمین آن از طرف بانک عامل است؛ درحال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی آن بالغ‌بر 40 درصد بوده و امید می‌رود این طرح نیز در دولت سیزدهم به نتیجه برسد.

شانیان دیگر طرح مطرح استان را الوند فولاد همدان اعلام کرد و افزود: این طرح نیز در شهرستان کبودراهنگ به اجرا درمی‌آید و درعین‌حال نیازمند تسهیلاتی بالغ‌بر 100 میلیارد تومان است.

وی میزان پیشرفت پروژه الوند فولاد همدان را 25 درصد اعلام کرد و گفت: البته ممکن است در تمامی این پروژه‌ها رقم برآوردها به‌لحاظ قیمت، تغییر کرده باشد و میزان سرمایه‌گذاری‌ها بیش از اعداد عنوان‌شده باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان طرح ابیان دارو در شهرستان کبودراهنگ را دیگر طرح مؤثر صنعتی در استان قلمداد کرد و افزود: خوشبختانه درحال حاضر این طرح چیزی حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ البته نیازمند پرداخت تسهیلات است. با این وجود امید می‌رود با تأمین مالی، به‌زودی به افتتاح برسد.

شانیان ادامه داد: طرح بعد در شهرستان تویسرکان با عنوان رایان داتیس به اجرا درمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در مسیر پیشرفت خود با مشکلات تعرفه واردات مواجه است؛ اما با این وجود درحال حاضر به‌لحاظ پیشرفت فیزیکی نمره خوبی داشته و بالغ‌بر 90 درصد پیشرفت را تجربه کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح بعدی سیمان اکباتان در شهرستان رزن بوده که سرمایه‌گذارای آن چیزی بالغ‌بر 480 میلیارد تومان است، اظهار کرد: این طرح نیز تقاضای دریافت تسهیلات به مبلغ 300 میلیارد تومان را دارد؛ با این وجود درحال حاضر چیزی بالغ‌بر 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و یقیناً بعد از تأمین مالی، به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

این مدیر ارشد استانی پروژه بزرگ صنعتی دیگر همدان را شیمی معدنی و نمک صنعتی در شهرستان کبودراهنگ دانست و افزود: این طرح نیز نیازمند پرداخت تسهیلات است و درحال حاضر بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی را در آن شاهد هستیم.

شانیان ادامه داد: دراین‌بین نکته حائز اهمیت همراهی قدم به قدم آقای استاندار، فرمانداران در شهرستان، معاون امور اقتصادی، مدیر شرکت شهرک‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان و همکاران ما در اداره کل در جهت پیگیری این پروژه‌ها است که این نتایج مطلوب را در مسیر توسعه استان رقم می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه علاوه‌بر موارد مذکور چند پروژه بزرگ را نیز طی چندماه اخیر به بهره‌برداری رسانده‌ایم و امیدواریم با این همدلی که بین بخشی خصوصی و دولتی ایجاد شده شاهد رشد روزافزون صنعت در استان باشیم، تشریح کرد: آنچه مسلم است اینکه واقعاً استان همدان در مسیر توسعه صنعتی قرار گرفته و امروز همدان را می‌توان در یکی از دوره‌های شکوفایی به‌لحاظ تولید و تجارت دید؛ به‌طوری که این اداره کل برای صحت‌سنجی موضوع، آمادگی برگزاری راهیان پیشرفت با حضور اهالی رسانه و مردم را دارد.

شناسه خبر 76955