شناسه خبر:77692
1402/10/9 11:05:50

سپهرغرب-گروه شهر:گاهی پارک خودرو در کوچه یا معابر شهر برای شهروندان به چالشی بزرگ بدل و حتی منجر به نزاع و درگیری می‌شود و نداشتن آگاهی و رعایت نکردن نکات مربوط به آن، عاری از مجازات نیست، از همین رو ارتقای سطح آگاهی افراد از جزئیات قانون جای پارک خودرو به‌منظور پیشگیری از اتفاقات بعدی، از الزامات به‌شمار می‌رود.

شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی نیز مجموعه حق‌هایی است که هرکدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول 32، 34، 35، 37، 38 و 39 به آن اشاره شده است.

بنا به اهمیت مباحث حقوق شهروندی، به مشکلات پارک خودرو پرداخته می‌شود؛ شهرهای بزرگ به‌دلیل ترافیک سنگین به پارکینگ‌های دائمی خودروها تبدیل شده‌اند، مشکل پارک خودرو در نقاط مختلف شهر همواره بسیاری از شهروندان را سردرگم کرده، کوچه‌های بن‌بست نیز همچون خیابان‌های کوچک و بزرگ مستثنا از پارک خودروها نیستند، کوچه‌هایی که برخی مالکان ساختمان‌ها ادعای ملکیت خیابان یا کوچه را هم دارند و مانع پارک خودروها می‌شوند، از این‌رو مشکلاتی بر سر پارک خودرو همیشه وجود دارد، بیش از 50 درصد شکایت‌های همسایه‌ها و شهروندان در شهرهای بزرگ از یکدیگر مربوط به سد معبر یا پارک کردن نامناسب خودروها می‌شود، اما آیا به لحاظ قانونی فضای کوچه ملک مطلق ساختمان‌ها محسوب می‌شوند؟ چه حق و حقوقی نسبت به اطراف ملکمان داریم؟ اگر ساکن جایی هستیم که خودروها مزاحم می‌شوند، باید چه کنیم؟ پنچری و تهدید جواب می‌دهد؟ اگر کسی مانع پارک خودرو شد یا به خودرو پارک شده خسارت زد، چه کنیم؟ چگونه شکایت کنیم؟

طبق ماده 24 قانون مدنی ایران هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به راه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های عمومی ادعای مالکیت کند، زیرا جزو اموال عمومی محسوب می‌شود، از نظر قانون فضای کوچه، در ملکیت هیچ شخص خاصی نیست و به عموم مردم تعلق دارد (ماده 24 قانون مدنی) و با رعایت سایر قوانین، هر کسی می‌تواند از منافع آن بهره‌مند شود (ماده 92 قانون مدنی)، بنابراین تا زمانی که سد معبر نکرده باشید یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، توقف نکرده باشید، پارک کردن در کوچه حق شما است.

از جملات منسوخ «پارک = پنچری» یا «رحمت بر پدر و مادر کسی که اینجا پارک نکند!» برای اعلام اینکه دیگران در کوچه، روبه‌روی منزل شما و سایر موارد مشابه پارک نکنند، استفاده نکنید، طوری دیگران را تحریک نکنید که باعث درگیری و عواقب وخیم بعدی شود، آیا می‌دانید نوشتن «پارک=پنچری» به‌دلیل اینکه تهدید به ضرر مالی محسوب می‌شود، جرم است؟ بخشی از ماده 669 قانون مجازات اسلامی می‌گوید هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را داشته یا نداشته باشد، به مجازات شلاق تا (74 ضربه) یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

تخریب عمدی اموال دیگری نیز از شش ماه تا سه سال حبس خواهد داشت، یک توهین ساده نیز می‌تواند مجازات شلاق تا 74 ضربه یا جزای نقدی به همراه داشته باشد، بنابراین نصب هرگونه تابلوی پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر جرم محسوب می‌شود و می‌توان از متخلفان در دادسرا شکایت کرد.

اگر خودروی خود را جایی پارک کردید و موقع بازگشت دیدید که خودروی شما پنچر شده، شیشه شکسته شده، برف‌پاک‌کن کنده شده یا روی بدنه خط انداخته شده است، اول با پلیس 110 تماس بگیرید تا پلیس در محل حاضر شود و گزارشی مبنی بر پنچر شدن لاستیک خودرو و مزاحمت به‌وجود آمده برای شما تهیه کند، شما از محل پارک خودرو و لاستیک‌های پنچر شده و خسارات عکس واضح بگیرید، به‌طوری که پلاک خودرو و محل توقف خودرو مشخص باشد، همچنین صورت‌جلسه‌ای را مبنی بر خسارت وارد بر خودرو در محل ممنوع تهیه کنید و استشهاد محلی بگیرید از کسانی که در دادگاه بیایند و شهادت دهند تا بتوانید جرم را اثبات کنید و به دادسرا بروید و طبق مواد 24 مدنی و دو مجازات اسلامی شکایت خود را با موارد فوق تقدیم دادستان کنید تا رسیدگی شود، بنابراین فردی که روبه‌روی درِ منزل او خودرویی پارک شده، تنها می‌تواند از طریق ضابطان قضائی (نیروی انتظامی) برای رفع مزاحمت خودروی پارک شده اقدام کند.

 

شناسه خبر 77692