شناسه خبر:77903
1402/10/13 11:40:39
در پنجمین نشست کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد:

همدان، آزمونه مطالعه مشکلات صنعت مبلمان و خشکبار

در پنجمین نشست کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد: در همدان به‌عنوان آزمونه، پژوهشگران مدعو خطر تولید در صنعت مبلمان و خشکبار را مطالعه خواهند کرد؛ در این مطالعه مشکلات پیش روی آن‌ها از تهیه مواد اولیه تا صادرات بررسی خواهد شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی همدان، پس از اینکه سه کمیته زیرمجموعه کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان اتاق بازرگانی همدان تشکیل و رؤسای آن انتخاب شدند، تصمیماتی در کمیسیون گرفته شد که سبب نزدیکی صنعت و دانشگاه می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان آموزش اتاق بازرگانی همدان در این جلسه گفت: یک‌سری مشکلات پیش روی برقراری ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که ما سعی داریم این چالش‌ها را برطرف کرده تا دانشگاهیان دانش خود را به‌صورت عملی در واحدهای صنعتی به مرحله اجرا دربیاورند.

حسین میرابیان ادامه داد: بر این اساس از زمان تشکیل کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی مطالعات متعددی صورت گرفته تا بتوانیم از ابتدای امر گام درست برداریم که در بروز کردن صنعت نقش خود را ایفا کنیم.

وی افزود: همه افرادی که در کمیته‌ها فعال هستند و افرادی که کار پژوهش انجام می‌دهند، افراد متخصص در حوزه‌های مربوطه هستند.

دبیر کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان آموزش اتاق بازرگانی همدان هم دراین‌باره گفت: طرح کاربینی، کارورزی و کارآفرینی که بین دانشگاه و صنعت مشترک است، به دروس دانشجویان اضافه می‌شود که دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره 16 جلسه‌ای را در واحدهای صنعتی می‌گذرانند.

مسعود ذوالحواریه افزود: کارآفرینی مربوط به دوره‌های کارشناسی ارشد و کاربینی جزء دروس دوره کارشناسی است که دروس اجباری محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: دانشگاه این افراد را به اتاق بازرگانی همدان معرفی و اتاق نیز رابط بین آن‌ها تعیین می‌کند که دانشجویان در کدام واحدها دروس مرتبط را پاس کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده دامپزشکی همدان با بیان اینکه وزارت علوم برای این دانشجویان یک‌سری تسهیلات درنظر گرفته است، اظهار کرد: ازجمله اینکه گذراندن‌ این دروس جزء سنوات تحصیلی محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز وظایفی دارد، گفت: دولت دانشجویان را در دوره کارآفرینی و کاربینی بیمه کرده و نیمی از حقوق آن‌ها را بر مبنای قانون کار پرداخت می‌کند.

ذوالحواریه بیان کرد: طرح بعدی که در کمیسیون مطرح و بررسی شد امکان‌سنجی ایجاد واسطه‌های تعامل دانشگاه و صنعت است که در اتاق مستقر شوند و بتوانند دانشگاه و صنعت را به‌هم مرتبط کرده و پژوهشگران را از دانشگاه به سمت واحدهای صنعتی سوق بدهند.

دبیر کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان آموزش اتاق بازرگانی همدان افزود: موضوع بعدی که توسط کمیته کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد، واکاوی چالش‌ها و موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان استان است که چرا اغلب شرکت‌ها به‌دنبال دانش‌بنیان شدن نیستند و چه مشکلاتی دارند.

وی با بیان اینکه قصد این کمیسیون حل مسائل پیش رو به‌صورت منطقه‌ای است، بیان کرد: در همدان به‌عنوان آزمونه، پژوهشگران مدعو خطر تولید در صنعت مبلمان و خشکبار را مطالعه خواهند کرد؛ در این مطالعه مشکلات پیش روی آن‌ها از تهیه مواد اولیه تا صادرات بررسی خواهد شد.

ذوالحواریه با بیان اینکه تمامی مطالعات در سه بخش ارائه می‌شود، اظهار کرد: یک بخش از مطالعات مربوط به حکمرانی و دولت است که در شورای گفت‌وگو مطرح خواهد شد؛ بخش بعدی در سطح تولیدکننده است که مشخص می‌شود چه اقداماتی باید انجام بدهد و چه کارهایی نباید انجام بدهد؛ بخش دیگر مطالعات نحوه عملکرد فروشندگان داخلی و صادرکنندگان خواهد بود.

دبیر کمیسیون آموزش، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان آموزش اتاق بازرگانی همدان در پایان گفت: 6 ماه دیگر نتایج اقدامات و مطالعات این کمیسیون به هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی همدان تحویل می‌شود.

 

شناسه خبر 77903