شناسه خبر:78293
1402/10/23 09:29:25

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: سال گذشته 220 کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های همدان انجام شد که این رقم در سال جاری به 500 کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

مهرداد آهکی روز پنجشنبه ابراز کرد: اجرای 150 کیلومتر روکش آسفالت برای استان همدان طی سال 1402 برنامه‌ریزی شده بود که 9 ماهه امسال نه‌تنها این عدد محقق شد، بلکه به حدود سه برابر تعهد یادشده دست یافتیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان همچنین اضافه کرد: چنانچه مشکلی در تأمین قیر مورد نیاز به‌وجود نمی‌آمد و شرایط جوی نیز مساعد بود، می‌توانستیم این عدد را تا 800 کیلومتر هم برسانیم؛ درعین‌حال هر تُن آسفالت مورد نیاز برای روکش راه‌ها بیش از 22 میلیارد ریال هزینه می‌برد.

   تعداد ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز همدان به 30 مورد تا پایان سال افزایش می‌یابد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 17 نقطه حادثه‌خیز ایمن شده که این رقم تا پایان سال به 30 نقطه و مسیر افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از دغدغه‌های رهبری فرزانه انقلاب اسلامی کاهش آمار سوانح جاده‌ای است؛ چراکه به‌طور متوسط روزانه 100 نفر معادل سقوط یک هواپیما در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: هرچند ایمن‌سازی و توسعه راه‌ها برای پیشگیری از بروز سوانح یکی از موراد مورد توجه برای کاهش سوانح است، اما مهم‌تر از آن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در حین رانندگی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان تأکید کرد: حتی درصورت توسعه و تجهیز همه راه‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به اتوبان و بزرگراه، نمی‌توان انتظار داشت و تضمین کرد خودرویی که با 180 کیلومتر در ساعت تردد یا راننده آن با حالت خواب‌آلودگی رانندگی می‌کند، دچار سانحه نشود.

آهکی با بیان اینکه کاهش سوانح جاده‌ای نیاز به کار فرهنگی است، ادامه داد: براساس آخرین آمار، 887 نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده که سهم همدان 52 نقطه است.

وی با بیان اینکه همدان در رفع نقاط حادثه‌خیز استان پیشتاز کشور به‌شمار می‌رود، بیان کرد: قرار بود از این 52 نقطه حادثه‌خیز 21 نقطه امسال و 31 نقطه سال آینده ایمن‌سازی شود که از سهمیه امسال 17 نقطه حادثه‌آفرین ایمن‌سازی شده و تا پایان سال این عدد به 30 نقطه می‌رسد.

   بهره‌برداری از مجهزترین نمازخانه بین راهی در همدان

آهکی بیان کرد: سازمان راهداری منشأ بسیاری از خدمات و فعالیت‌ها است، چراکه به‌عنوان یک دستگاه خدمات‌رسان تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است.

وی اضافه کرد: همدان پُل ارتباطی دیگر استان‌ها با غرب کشور است و اوج تردد از مسیرهای ارتباطی این استان در اربعین حسینی بوده؛ به‌گونه‌ای که امسال چهار میلیون زائر از جاده‌های همدان به سمت عراق تردد کردند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: به‌تازگی 16 نمازخانه مجهز توسط سازمان راهداری در کشور بهره‌برداری شد که در گردنه سوباشی همدان نیز یک نمازخانه مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی، سرویش بهداشتی برای بانوان و آقایان و معلولان و یک بخش تجاری راه‌اندازی شد.

   به‌کارگیری 563 راهدار در طرح زمستانی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: 563 نفز از راهداران با مستقر شدن در 35 راهدارخانه کار ایمن‌سازی راه‌ها را با پاک‌سازی جاده از برف، پخش شن و نمک و یخ‌زدایی بر عهده دارند.

آهکی اضافه کرد: استان همدان دارای 45 گردنه و نقطه برف‌گیر درمجموع به وسعت 260 کیلومتر است.

وی اظهار کرد: سه هزار و 350 کیلومتر خط‌کشی، سه هزار مورد نصب تابلو، پاک‌سازی ورودی و خروجی دهانه یک‌هزار و 800 پُل برای پیشگیری از سرریز شدن آب در سطح جاده و لغزندگی و یخ زدن سطح آسفالت، از اقدامات صورت‌گرفته در سال جاری است.

   99 درصد راه‌های روستایی همدان آسفالته هستند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: 99 درصد راه‌های روستایی بالای 20 خانوار این استان از نعمت آسفالت بهره‌مند هستند که دراین‌باره استان ما پس از قم، رتبه دوم کشور را دارد.

آهکی افزود: امسال 42 کیلومتر از رویه آسفالت راه‌های روستایی همدان انجام شد که با این اقدام 18روستا از نعمت راه آسفالته استاندارد بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: همچنین با مشارکت خیران راه 11 روستا به طول 27 کیلومتر آسفالت شد که دراین‌باره خیران در زمینه حمل آسفالت، پخش و کوبیدن آسفالت همکاری داشتند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه هیچ راه روستایی بدون مطالعه احداث نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات پیش روی تعریض، توسعه و استاندارد‌سازی راه‌های روستایی و تملک اراضی کشاورزی و باغات حاشیه راه است.

وی بیان کرد: بالا بودن آمار سوانح رانندگی در راه‌های روستایی تنها به‌علت کم‌عرض بودن این مسیر و جاده‌ها نیست، بلکه نحوه رانندگی در این قبیل جاده‌ها هم یکی از علل فراوانی تصادف است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: به‌طور حتم باید درباره نحوه رانندگی در مسیرهای فرعی و روستایی با بزرگراه و آزادراه تفاوت قائل شد و نمی‌شود با همان سرعتی که راننده در بزرگراه تردد می‌کند، در جاده فرعی و روستایی طی مسیر کند.

آهکی با تأکید بر اینکه باید در کنار توسعه راه‌های روستایی فرهنگ‌سازی نیز صورت گیرد، افزود: میزان سرعت پیش‌بینی‌شده برای مسیرهای فرعی در شب 75 کیلومتر در ساعت و در روز 85 کیلومتر در ساعت است و تجاوز از آن امکان وقوع حوادث را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: گرفتن عوارض حمل بار از معدن‌داران در سال جاری روند مطلوبی داشته است که موجب افزایش 12 درصدی حمل بار ازنظر تُناژ و 50 درصد درآمد و درمجموع رشد مالی سازمان راهداری شد.

شناسه خبر 78293