شناسه خبر:78432
1402/10/26 09:00:48

مهم‌ترین مسئله برای استقبال و مورد قبول واقع شدن مقوله‌ای، فهمیدن و تفهیم منافع آن موضوع برای اشخاص و جوامع است که البته با توجه به آموزه‌های ارزشی، در کشوری مثل ایران اسلامی باید دارای جنبه‌های، مادی معنوی و دنیایی آخرتی باشد. یکی از این مسائل بسیار مورد نیاز و مهم، تبیین منطقی و همه‌جانبه چرایی شکل‌گیری و تحقق انقلاب اسلامی و به‌اصطلاح تشریح فلسفه وجودی آن با توجه به مقتضیات زمان و استفاده از قالب‌های به‌روز، برای نسل‌های اخیر است. گرچه انقلاب ما همچون مسیر بعثت پیامبر مکرم اسلام صلوات‌الله علیه و عینیت یافتن مطلوب حضرتش حالتی تکاملی دارد، اما هنرمندی و اقدام‌های به‌هنگام می‌خواهد تا در این روند همواره هدف را دنبال کنیم و به مطالبات زیبنده در همه عرصه‌ها، نائل شویم.

مدتی است امام خامنه‌ای مدظله‌العالی کلیدواژه «جهاد تبیین» را مطرح کرده‌اند و جا دارد یادآوری کنیم که حضرت امام علی علیه‌السلام به‌مناسبتی می‌فرمایند «مردم با آنچه نمی‌دانند، دشمن هستند». پس با توجه به فرمایش حضرتش اگر در تبیین انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) کوتاهی شده یا بشود، قهراً باید بپذیریم که حداقل افرادی به‌خصوص نسل‌های بعد از انقلاب در جامعه ما باید به‌نوعی در قالب‌های مختلف، مخالف شده و خوشبینانه همراهی برای تحقق اهداف مقدس و سعادت‌آفرین نهضت ما نداشته باشند.البته مسئول بودن بزرگان خانواده‌ها و مدیران فرهنگی اجتماعی در قِبال این ضرورت، نافی وظیفه هر شخصی برای تحقیق و تفکر دراین‌باره نیست. چون عده چشمگیری از افراد به‌خصوص جوانان فقط منتظر اقدام دیگران هستند. درحالی که خود نیز دراین‌باره تکلیف دارند و به‌ویژه در عرصه اندیشه که مقدمه قضاوت و رفتار است، نباید فرافکنی کرد. توجه داشته باشیم که افرادی چون همسر فرعون (که مفسران قرآن کریم می‌گویند عمداً به‌عنوان زن فرعون استفاده شده و گفته نشده آسیه) در موقعیتی حق را انتخاب کردند که در بین آلوده‌ترین جمع بودند و در جریان انقلاب اسلامی هم شاهد چنین انتخاب‌هایی بوده‌ایم و به‌درستی در مکتب سعادت‌آفرین اسلام اختیار فرد در انتخاب‌های خود، بر آثار اجتماعی می‌چربد و به قولی مورد وثوق، تصمیم افراد بر اثرگذاری‌های جامعه، اصالت دارد.

مدیران فرهنگی اجتماعی و اولیای خانواده‌ها هم باید منتظر این و آن نشوند و فرض را بر این بگذارند که دراین‌باره کسی اقدام نمی‌کند و با این ذهنیت آستین همت را بیش‌ازپیش بالا زده و با برنامه و زبانی جذاب و درعین‌حال منطقی و توأم با پذیرش قصور و تقصیرات، منفعت‌های انقلاب اسلامی و دست‌آوردهای آن را منصفانه تبیین کنند؛ درواقع مقایسه‌ای علمی و مجموعه‌ای را با نقش‌دهی به آحاد مردم انجام دهند.

گاهی برخی جوانان این‌گونه فکر می‌کنند که انقلابی‌های دهه 60 خود را بی‌مانند دانسته و نسل بعد را آن‌چنان درباره انقلاب به رسمیت نمی‌شناسند؛ البته بدخواهان هم در دامن زدن به این سوء برداشت بی‌نقش نیستند، درحالی که جوانان امروز با شناخت و پیگیری اهداف جمهوری اسلامی می‌توانند جداً انقلابی‌تر از برخی انقلابیون دهه 60 هم باشند و برخی هم چنین واقعیتی را در برخی عرصه‌ها ثابت کرده‌اند. به‌هرحال آنچه امروز ضروری می‌نماید، انجام و اجرای جهاد تبیین برای هدف‌های انقلاب اسلامی، فلسفه وجودی و منافع ارزنده دهه فجر و 22 بهمن است. امیدواریم هریک از ما در قِبال این نیاز اساسی از هیچ‌گونه تلاشی آن هم در آستانه سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و ضرورت شرکت فعال در انتخاباتی دیگر برای پیشرفت بیشتر کشورمان، دریغ نورزیم، إن‌شاءالله.

شناسه خبر 78432