شناسه خبر:79121
1402/11/15 09:43:43

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره صمت سقز بر احداث واحدهای فرآوری، به‌عنوان راه حل جلوگیری از خام فروشی معادن تأکید کرد.

سعدون فتاحی اظهار کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی معادن، دولت مصمم است در راستای جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری، شرایط مطلوبی را برای احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی به‌ویژه در زمینه سنگ آهن و سیلیس فراهم و در نهایت منجر به ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی شهرستان شود.

وی افزود: تعداد 65 پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن با مجموع ذخیره قطعی 60 میلیون تُن صادر شده که منجر به استخراج سالانه 2.4 میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد که از این تعداد حدود 37 پروانه بهره‌برداری فعال و پنج مورد در حال تجهیز است.

رئیس اداره صمت سقز اضافه کرد: تعداد 23 فقره از پروانه‌های معدنی غیر فعال بوده که بیشتر این تعداد در حوزه سنگ لاشه و شن و ماسه کوهی بوده که به دلیل عدم توجیه اقتصادی و به صرفه نبودن برداشت به لحاظ ارزش ماده معدنی و همچنین رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیر فعال هستند.

فتاحی ادامه داد: پروژه‌های احداث کارخانه استحصال طلا و زنجیره تأمین فولاد در شهرستان با وجود معادن بزرگ طلا نظیر «قلقله»، «میرگه نقشینه»، «کرویان» و «قبغلوجه» و معادن بزرگ آهن ازجمله معدن سنگ آهن «حسن سالاران»، سنگ آهن اسکارن «صاحب»، جز طرح‌های اولویت‌دار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین مرحله کنسانتره به طور کامل در حال راه اندازی و مراحل گندله و آهن اسفنجی در مرحله عملیات اجرایی (ساخت و تجهیز کارخانه) هستند.

رئیس اداره صمت سقز یادآور شد: همچنین شرکت بهینه صنعت آژند در حال احداث واحد فرآوری ماده معدنی سیلیس می‌باشد که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا حد زیادی پدیده خام فروشی حذف و ظرفیت واقعی اشتغال در حوزه معادن سقز تحقق پیدا کند.

  استقبال سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری در سقز

فتاحی به جذب سرمایه‌گذاران در سقز اشاره کرد و گفت: روزانه به‌صورت مرتب سرمایه‌گذاران جهت مشاوره و راهنمایی در خصوص احداث واحد تولیدی به واحد صنایع این اداره مراجعه می‌نمایند و از طریق درگاه ملی مجوزها بنا به شرایط مکانی و زمانی و با در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی و رقابتی پس از مشاوره فنی و تخصصی سرمایه گذاران اقدام به دریافت جواز تأسیس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سقز در شهرک صنعتی قهرآباد سرمایه‌گذار خارجی اقدام به احداث؛ شرکت آیریا ونداد کسری در زمینه لوازم خانگی و شرکت توتون آپادانا در زمینه تولید سیگار و انواع تنباکو کرده، افزود: برای تسریع در صدور مجوزهای صنعتی و معدنی و تجاری، این اداره افتخار این را دارد که جزو نخستین اداراتی است که به درگاه ملی مجوزها متصل گردیده و در سامانه مذکور در کمترین زمان مجوزهای مورد نیاز سرمایه‌گذاران انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان سقز 118 واحد دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که تعداد یک‌هزار و 976 نفر مشغول به کار هستند، افزود: از این تعداد 100 واحد فعال و 18 واحد غیرفعال و راکد است.

رئیس اداره صمت سقز گفت: برای فعالسازی واحدهای راکد و غیرفعال که حائز شرایط بوده‌اند در نهضت احیای واحدهای راکد برای دو واحد تولیدی راکد مبلغ 30 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است، همچنین در کمیته رفع موانع تولید پیگیری‌های لازم در خصوص رفع موانع و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی در ارتباط با اداراتی که با آن‌ها مشکل دارند انجام شده است.

فتاحی از ایجاد شهرک صنعتی شماره دو سقز خبر داد و گفت: برای شهرک صنعتی شماره دو سقز حدود 30 هکتار زمین از اراضی روستای عصر آباد در نظر گرفته شده که موافقت‌های اولیه ادارات محیط زیست و مدیریت امور منابع آب اخذ و مقدمات تملک زمین توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال پیگیری بوده است.

وی همچنین به احداث فاز دو ناحیه صنعتی شهر صاحب اشاره کرد و افزود: در فاز دو ناحیه صنعتی صاحب مراحل تسطیح و خاکبرداری و زیرساخت آن با عقد قرارداد با پیمانکار هم‌اکنون در دست اجرا است.

  ذوب آهن سقز برای بیش از هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند

وی به پروژه احداث کارخانه ذوب آهن سقز اشاره کرد و افزود: احداث این طرح در سال 1396 با انجام مطالعات اولیه جانمایی و تجهیز کارگاه و اقدامات اولیه انجام گرفت و این طرح در تاریخ 28 تیر 1397 رسماً افتتاح شد، این طرح ظرفیت تولید 1.45 میلیون تن آهن اسفنجی خام، دو میلیون تن گندله و دو میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز، سرمایه‌گذاری این طرح را 3 هزار و 940 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 215 میلیون یورو ارزی اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این طرح در زمان بهره‌برداری کامل برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم و برای پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال به‌وجود آورد.

فتاحی از عملیات ساخت این پروژه گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی شامل اجرای راه‌های دسترسی، دیوار حائل، ساختمان‌های اداری و دفتری، فُنداسیون و اسکلت ایستک و فونداسیون کوره‌های احیا (در زمینی به مساحت 119 هکتار و زیربنای 50 هکتار) با پیشرفت فیزیکی 50 درصد انجام شده، که با ثبت سفارش‌های صورت گرفته تجهیزات کوره احیا و نصب این تجهیزات و با تأمین مواد معدنی سنگ آهن تولیدات کنستانتره، گندله و احیا صورت می‌پذیرد.

وی چالش جدی پیش‌روی این پروژه را، مشکلاتی نظیر عدم تخصیص ارز جهت واردات تجهیزات کوره احیا و تأمین مواد معدنی سنگ آهن کارخانه برشمرد.

شناسه خبر 79121