شناسه خبر:80725
1402/12/27 12:40:46

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: شهردار همدان با تاکید براینکه رویکرد اصلی بودجه ما برای سال 1403چندمحور است که اصلی‌ترین آن سرمایه‌گذاری است،گفت: با این اوصاف خوشبختانه 22 هزار میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه‌گذاری انجام شده که شامل پروژه‌های مسکن، پارک آبی، پروژه قانطور، محوطه کبابیان و غیره می‌شود.

سید مسعود حسینی در نشست خبری خود که روز چهارشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان به منظور تشریح دستاوردهای دو ساله خود برگزار کرد با اشاره به اینکه در سیاست‌های تعریف‌شده برای این دوره از مدیریت شهری همدان اصلی‌ترین تصمیم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است، گفت: دراین دوره شهرداری و شورای اسلامی شهر ریسک بزرگی را پذیرد و براساس آن قدم بزرگی برداشت به طوری که چهار پروژه بزرگ نیمه‌کاره تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی و پل غدیر، پارکینگ آقاجانی‌بیگ و بازار سینا را پیگیری کرد تا به اتمام برساند.
وی با اشاره به اینکه طی این دوره تاکنون توانسته‌ایم سه پروژه ( تقاطع شهید همدانی، غدیر و بازار سینا) از چهار پروژه نیمه‌کاره را به اتمام برسانیم، افزود:درخصوص پروژه پارکینیگ آقاجانی‌بیگ نیز مشکلات حقوقی مطرح بود که خوشبختانه با رفع این مشکل و تغییر پیمانکار، امیدواریم سال آینده این پروژه نیز به اتمام برسد.
شهردار همدان با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته شاهد افزایش 51 درصدی ناوگان اتوبوسرانی بودیم،اذعان کرد: خرید 12 دستگاه اتوبوس جدید، نوسازی 26 دستگاه و بازسازی 24 دستگاه از جمله اقدامات در حوزه توسعه و نگهداری ناوگان اتوبوسرانی بوده است.
حسینی با اشاره به اینکه نوسازی 400 تاکسی نیز طی دوسال گذشته انجام شده و به دنبال افزایش سهمیه نوسازی تاکسی‌ها نیز خواهیم بود،تصریح کرد: البته یک از موفقیت‌های ما تصویب طرح جامع ترافیک شهر همدان بود.
وی با اشاره به اینکه علیرغم دو تا سه برابر شدن قیمت قیر، در این دو سال با اولویت قرار دادن مناطق کم‌برخوردار و محروم 200 هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شد افزود:در واقع دراین زمینه به دنبال عدالت در توزیع بودیم که تا حدود زیادی محقق شد.
شهردار همدان یکی دیگر از مباحث مهم پیگیری شده در حوزه ترافیکی را مرتبط با ایجاد بازارچه الماس غرب دانست و افزود: اجرای این پروژه و انتقال کسبه به این مجموعه نمونه خوبی در مدیریت شهری در حوزه ترافیکی بود به طوری که 38 باب مغازه افتتاح، تملک و معبرگشایی لازم صورت پذیرفت.
حسینی با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی مدیریت ترافیک نیز افزایش دوربین‌های ثبت تخلف در سطح شهر با همکاری راهور در دستورکار قرار گرفت، اذعان کرد:درهمین راستا در حوزه زوج و فرد کردن محدوده شهری 6 دوربین ثبت تخلف و ترافیک در نقاط تعریف‌شده نصب گردیده به‌طوری‌که می‌توان افزایش صددرصدی دوربین‌ها را اقدام خوبی در حوزه هوشمندسازی شهر به لحاظ ترافیکی قلمداد کرد.
حسینی با بیان اینکه درمباحث عمرانی نیز امسال 43 هزار متر در 33 محور جدولگذاری در شهر همدان انجام دادیم خاطرنشان کرد: علاوه بر این 105 هزار مترمربع پیاده‌روسازی را در مناطق چهارگانه داریم که برخی‌ افتتاح شدند.
حسینی با اشاره به اینکه طی دوسال گذشته 10 هکتار به فضای سبز شهری ( چیزی تقریبا به مساحت پارک مردم ) افزوده شده، بیان کرد: دراین مدت در حوزه ایجاد زمین‌های ورزشی و چمن‌های مصنوعی نیز شاهد اجرای 10 پروژه درنقاط مختلف شهر بودیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیز کارهای خوبی از سوی شهرداری در دستورکار بود که دراین بین بحث ثبت جهانی هگمتانه نیز برای پویایی بیشتر مزید بر علت شد، ابراز کرد: خوشبختانه بنابر اهمیت موضوع همه دستگاه‌ها برای ثبت جهانی پای کار آمدند و امیدواریم درنهایت نتیجه مطلوبی برای گردشگری همدان رقم بخورد.
وی با تاکید براینکه امروز شاهدیم شهرداری در بازآفرینی پیش‌قدم شده و در مسیر ثبت جهانی هگمتانه حتی زوائدی که حاصل از 70 سال تغییر و تحویل بود را در بازار برچید و جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی و اکباتان را در دستور کار قرار داد گفت: بنا به طرح جامع ترافیک تعریف در حوزه حمل و نقل ایجاد خطوط "بی آر تی" به صورت آزمایشی از میدان بیمه تا شهرک فرهنگیان را از طریق به کارگیری 12 اتوبوس دراین مسیر اجرا کردیم و که خوشبختانه بازخورد خوبی هم از سوی مردم داشتیم و مورد استقبال قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه دربحث ساماندهی رودخانه‌ها تشریح کرد: 900 متر مربع و در 12 نقطه پوشش رودخانه را انجام دادیم که اقدامی مقطعی است و درواقع با توجه به درخواست شهروندان بنا به پیگیری‌هایی که انجام شده بود در دستورکار قرار گرفت.
شهردار همدان با تاکید براینکه زیرساخت‌های گردشگری شهری را نیز مورد توجه قرار دادیم که در این بین یکی از اولویت‌ها افزایش سرویس‌های بهداشتی است پس روند احداث سرویس‌های بهداشتی را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که امسال انجام دادیم در حوزه پروژه مسکن ملی بود زیرا ماموریت اصلی دولت در این حوزه، تولید مسکن بود که شهرداری همدان دراین زمینه 118 هکتار را به این حوزه کمک کرده و به شهر الحاق شده است البته از سهم شهرداری 23 هکتار خالص به امر تولید مسکن اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در بخش دیگری از خدمات عمرانی شهرداری طی این مدت تملک و بازگشایی 26 معبر انجام شد خاطر نشان کرد: در بحث هوشمندسازی مدیریت شهری نیز طی دو سال گذشته یک درصد بودجه را برای این حوزه در نظر گرفتیم و تاکنون 66 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته است.
شهردار همدان با بیان اینکه از پروژه‌های شاخص، انجام شده در حوزه هوشمندسازی می‌توان به اجرای نخستین مرکز داده سیار در کلانشهرها در کشور که با اعتبار 21 میلیارد تومان انجام شد اشاره کرد، افزود: البته 10 میلیارد تومان نیز برای به‌روز کردن این مرکز هزینه کردیم.
حسینی با اشاره به اینکه دربخش سرمایه‌گذاری نیز انجام پروژه فیبرنوری یکی از زیرساخت‌های مهم اجرا شده دراین زمینه بود ابرازکرد: دراین زمینه قرارداد 85 کیلومتری منعقدشده که تاکنون 60 کیلومتر آن انجام شده است.
وی با تاکید براینکه کاهش زمان حضور شهروندان در شهرداری و رویکرد ضد فساد نیز طریق اجرای سامانه الکترونیک مدیریت شهری مدنظر بوده که خوشبختانه دراین زمینه به‌روزرسانی را نیز انجام دادیم، تشریح کرد: درحال حاضر 85 درصد کار ارائه خدمات‌الکترونیکی انجام شده برای مثال کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی را طبق قول داده شده انجام می‌دهیم به‌طوری‌که درحال حاضر 40 درصد پرونده‌های صادر شده در کمتر از 45 روز بوده است.
وی با بیان اینکه از طریق این بستر در حوزه تصدیق صدور گواهینامه اقدام خوبی انجام شده است تصریح کرد: 30 درصد از پروانه‌های صادر شده در کمتر از 90 روز و 30 درصد پرونده‌ها هم بالای 90 روز اجرایی شده چراکه این پرونده‌ها خاص بوده از سوی دیگر 970 کیلومتر از معابر شهر همدان تصویر‌برداری شده که اقدام خوبی به شمار می‌رودو مردم میتوانند از خدمات موجود بنا به نیاز بهره مند شوند.
حسینی دربخش دیگری از سخنان خود به موضوع بودجه سال 1403 سشهرداری پرداخت، وگفت: تقریبا 4 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه برای سال آینده در نظر گرفته شده که 58 درصد آن به حوزه عمرانی اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه 42 درصد نیز برای هزینه‌های جاری شهرداری در نظر گرفته شده ابراز کرد: دراین بین سهم در نظر گرفته‌شده برای منابع حاصل از فروش املاک و خلق زمین و تفکیک، ‌هزار و 280 میلیارد تومان است که تقریبا 30 درصد بودجه را شامل می‌شود.
شهردار همدان با بیان اینکه سهم تعریف‌شده در بودجه برای درآمدهای عمومی 2 هزار و 600 میلیارد تومان است، تصریح کرد: اوراق تعبیه شده برای پروژه‌های عمرانی نیز 410 میلیارد است.
حسینی با تاکید بر اینکه سهم درآمدهای حاصل از فروش املاک در سال گذشته، 37 درصد و امسال 30 درصد بوده است گفت: سال 1402 در حوزه فروش املاک با رکود مواجه بودیم به‌طوریکه در حوزه پروانه‌های ساختمانی و پروانه‌های صادره به لحاظ شرایط اقتصادی جامعه کمترین رغبت وجودداشت و به همین‌دلیل رونق کمتری را دراین بخش شاهد بودیم اما خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با تاکید براینکه رویکرد اصلی بودجه ما برای سال 1403چند محور است که اصلی‌ترین آن سرمایه‌گذاری است،خاطر نشان کرد: با این اوصاف خوشبختانه 22 هزار میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه‌گذاری انجام شده که شامل پروژه‌های مسکن، پارک آبی، پروژه قانطور، محوطه کبابیان و غیره می‌شود.
شهردار همدان با تاکید براینکه چیزی حدود 40 درصد پروژه‌های در دست شهرداری در امر مشارکت و سرمایه‌گذاری دیده شده است افزود: برای سال آتی نیز بازهم بحث پروژه‌ها مرتبط با حوزه حمل و نقل جز اولویت‌ها است به طوریکه هزار و 180 میلیارد تومان از بودجه به این حوزه اختصاص دارد که طبق طرح جامع شامل اجرای بی آر تی، پارکینگ عمومی آقاجانی بیگ، پیاده‌روسازی و غیره میشود.
وی با اشاره به اینکه به حوزه گردشگری بدون درنظر گرفتن بحث تملک 146 میلیارد تومان و با در نظر گرفتن این بخش 300 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است، بیان کرد: برای حوزه هوشمندسازی نیز 31 میلیارد تومان را برای اجرای 47 پروژه بودجه اختصاص داده‌ایم.
شهردار همدان با بیان اینکه در با نگاه حفاظت از محیط‌زیست در زمینه آبیاری مکانیزه، استفاده بهینه از منابع زیرزمینی نیز ورود جدی داشتیم، خاطر نشان کرد: با این تفاسیر تاکنون بیش از 50 درصد مکانیزه کردن آبیاری فضای سبز انجام شده و در سال آتی نیز این روند ادامه خواهد یافت.
حسینی ادامه داد: 25 پروژه به مبلغ 100 میلیارد تومان هم برای کاشت گونه‌های دائمی و گل‌کاری در بوستان‌ها اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه امسال 150 میلیارد تومان در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص یافته است، خاطر نشان کرد: دربحث ترمیم و مرمت سازه‌های شهری نیز این مهم به صورت مستمر انجام می‌شود البته بنا به درخواست و گلایه‌مندی‌ها عنوان‌شده این تعمیر و نگهداری در بلوار ارم با جدیت بیشتری در دستور کار است به‌طوریکه برای این مهم امسال بودجه‌ای اختصاص داده شده، البته مردم هم باید رعایت و از اماکن عمومی به خوبی استفاده کنند.
حسینی با بیان اینکه خرابی پل‌های عابر پیاده نکته حائز اهمیتی است که درقراردادهای پیشین ساخت آن‌ها موضوع نگهداری و تعمیر قیدنشده و با ورود ما به این مسئله در دستور کار قرار گرفت اذعان کرد: در راستای نگهداری پل‌های عابرپیاده به جای پله برقی آسانسور را مدنظر قرار دادیم که تقریبا 70 درصد کار انجام شده است.
وی افزود: البته دراین بین کمبود و عدم ورود شرکت‌های بومی همدان یکی از مشکلات اساسی به طوریکه ما در منطقه 3 مجبور به استفاده از یک شرکت غیر بومی شدیم که کار را به صورت نیمه کاره انجام داد.
شهردار همدان با تاکید براینکه پیش از 95 درصد مشکلات شهرداری در حوزه تامین مالی است و عمده مطالبات نیز در این حوزه بوده است و بنده به ضرس قاطع عنوان کرد اگر سرمایه‌گذاری و درآمد پایدار شکل نگیرد قطعا با این وضعیت شرایط وخیم‌تر خواهد شد گفت: کاش دوستان وقتی انتقاد دارند بگویند چطور 100 میلیارد تومان ماهانه هزینه می‌کنیم درحالی‌که درآمدی نداریم؛ امروز نهایتا دربهترین حالت 10 تا 15 میلیارد تومان ماهانه درآمد و 100 میلیارد تومان هزینه داریم.
وی با اشاره به اینکه باید مطالبه‌گری را به سمت تامین منابع مالی ببریم و عمده موضوع شهرداری کلان‌شهرها نیز همین است تشریح کرد: دربحت میدان تره‌بار نیز بالاخره بعد از طی شدن روند حقوقی به دستور دادستان خلع ید انجام شد و شهرداری به دنبال آن است که شرایط را به گونه‌ای از طریق رایزنی با کسبه میدان تره‌بار پیش ببرد که نتیجه مطلوب حاصل شود.
حسینی با اشاره به اینکه دستفروشان و بساط‌گستران مشکل دیگری است که از سنوات قبل داشتیم و امروز به صورت موقت نظم‌پذیر شدند گفت: باید علیرغم محدودیت زمین، مکانی را برای بازارروزها و بساط‌ گستران تعبیه شود که به عنوان بازار دائمی این مشکل را به صورت کامل حل کند.
وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه زیرگذر مدرس و پیشاهنگی ما آمادگی داریم که این اتفاق رقم بخورد ومنابع مالی نیز پیش‌بینی شده و حتی این امکان فراهم است که در صورت کلنگ‌زنی طی سالجاری بتوانیم تا پایان این دوره مدیریت شهری این پروژه‌ها را به بهره‌بردار برسانیم،خاطرنشان کرد: در خصوص فرایند طی شده برای انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال2024 نیز باید بگویم مجمع شهرداران آسیایی طی فراخوانی از همه شهرها خواستند که بنا به ظرفیت‌های موجود در زمینه‌های مختلف نامزد دریافت عناوین مختلف شوند که درنهایت به صورت رسمی شهر همدان را به عنوان پایتخت گردشگری، شیراز را به عنوان پایتخت زیست‌محیطی و شهر غبیری در لبنان را به عنوان پایتخت فرهنگی آسیا معرفی کرده است.
حامد جلیلوند معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در ادامه درواکنش به سوالی درخصوص عدم نظافت شهر با اشاره به کثیفی شهر سوالی است کلی لذا انتظار می‌رفت اگر سوالی مطرح می‌شود مصداقی باشد چراکه در بدو ورودم به این معاونت رصد کلی تمام سازمان‌های زیرمجموعه در نظام پسماند، پیشگیری و آتش‌نشانی و غیره انجام شد گفت: این درحالی است که تا پیش از این دوره حتی تعداد پاک‌بان‌ها مشخص نبود اما اکنون با هوشمندسازی که در شهرداری اتفاق افتاده نه تنها تعداد کارگران، سوابق و بیمه آن‌ها مشخص است.
وی با تاکید براینکه دیگر ساختارها سنتی پاسخگوی نیاز نیست بنابراین سال آینده به سمت مکانیزاسیون رفت و روب شهری می‌رویم گفت: در بودجه ردیف‌ها مورد نیاز نیز پیش‌بینی شده است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان نیز درواکنش به سوالی درخصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل شهری و افزایش کرایه خودروها گفت: درحال حاضر در حوزه تاکسیرانی سه هزار و 442 تاکسی داریم، حال آنکه طبق طرح جامع شهری برای افق 1413 نیاز شهر همدان به ناوگان تاکسی دو هزارو 400 دستگاه می‌رسد؛گفت: این وضعیت خود بیانگر شرایط ما به لحاظ مازاد تاکسی است.
وی با تاکید براینکه در بحث نوسازی تاکسی، بخش عمده‌ای از کار باید توسط دولت انجام پذیرد و ما درواقع دراین زمینه تابع ضوابط و قوانین هستیم، خاطر نشان کرد: ما نیز همچون شما بر آسیبی که خودروهای فرسوده به منظر شهر و محیط زیست وارد می‌کنند واقف هستیم اما باید به اینکه نکته توجه کرد که طی 10 سال گذشته تاکسی به شهر همدان اضافه نکردیم.
وی در ادامه افزود: در بحث قیمت‌گذاری نرخ‌های تاکسی نیز باید بگویم بنا‌به گلایه‌مندی بالای رانندگان مبنی بر افزایش هزینه‌ها سفر و عدم همخوانی آن با گرایه دریافتی طبق هرسال بحث نرخ گذاری در دستورکارقرار گرفت و بالاخره افزایش بین 45 تا 50 درصد در نظر گرفته‌شده و ابلاغ شد.
محمدرضا فیضی‌منش شهردار منطقه 3شهرداری همدان نیز در واکنش به سوالی در خصوص چگونگی طی شدن فرایند انتقال کسبه بازارچه الماس غرب و گلایه مندی که وجود داشت گفت: در این‌خصوص برابر طرح تفصیلی و مطالبه شهروندان، شهرداری منطقه سه اقدام به جلسات متعدد با کسبه کرد و با مبلغی بالغ بر 41 میلیارد تومان مجمتع الماس غرب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخت و هیچ خللی در کسب درآمد و معیشت کسبه وارد نشد.
وی ادامه داد: گفت: در حین اجرای رای متوجه تعارض فی مابین شهرداری همدان و املاک کسبه شدیم که منتظر اخذ رای هستیم و قطع به یقین موضوع در دادگاه رسیدگی می‌شود و حقی از کسی ضایع نخواهد شد.

شناسه خبر 80725