شناسه خبر:81825
1403/2/8 22:42:04

در گفت‌وگو با کارشناس تجارت خارجی مشخص شد؛ اتاق‌های بازرگانی می‌توانند به‌مثابه حلقه اتصال استان‌ها به تجارت خارجی عمل کنند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:

اقتصاد ایران همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و در این میان بخش‌خصوصی در توسعه اقتصادی کشورمان نقشی انکارناپذیر بر عهده داشته. در قانون ‌اساسی؛ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی در حوزه‌ اقتصاد معرفی شده و از جایگاه مشورتی با قوای سه‌گانه‌ نظام نیز برخوردار هستند.
حال آنکه اگر گذشته این نهاد را بررسی کنیم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نهادی پرسابقه و ریشه‌دار است که از آن به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی یاد می‌شود؛ نهادی که در سایر کشورهای دنیا نیز تأثیرگذاری زیادی بر شاخص‌های مهم اقتصادی یک کشور دارد، از این‌رو نمایندگان اتاق‌های بازرگانی باید منعکس‌کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشور باشند.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران، حضور بخش‌خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصادی اهمیت بسیاری دارد، یکی از رسالت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، بسترسازی و ریل‌گذاری جهت از سرگیری روابط در فضای بین‌الملل است.

بنابراین با توجه به جایگاه این نهاد برآن شدیم تا درخصوص اهمیت این نقش‌آفرینی با کارشناس تجارت خارجی گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌‌خوانید:

سید امیراحمد باقرزاده؛ با بیان اینکه اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی متولی ایجاد ارتباط بین صادرکنندگان با یکدیگر و با دستگاه‌های دولتی و همچنین اتاق‌های بازرگانی در سایر کشورها است، گفت: مهم‌ترین کارکرد این نهاد را می‌توان برگزاری هیئت‌های تجاری اعم از اعزام یا پذیرش هیئت، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، انجام مشاوره برندینگ، تحقیق و توسعه (R&D) در سایر حوزه‌های مرتبط با مباحث تجاری عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در راستای ارتقای سطح دانش تجار از دیگر فعالیت و وظایف تعریف‌شده برای اتاق‌های بازرگانی است، اذعان کرد: ارتباط‌گیری با اتاق‌ها و رایزنان بازرگانی ایران در سایر کشورها و بالعکس و همچنین استفاده از ظرفیت آن‌ها از دیگر مصادیق کارکردی این اتاق‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: بخش داوری اتاق نیز در مواقعی که بین تجار اختلافی به‌وجود آید می‌تواند احکامی صادر کند که منجر به رفع اختلاف شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این احکام وجهه جهانی داشته و کاملاً قابلیت رهگیری در سایر نقاط جهان را نیز دارد ابراز کرد: در بیشتر موارد اتاق‌های بازرگانی در نمایشگاه‌ها غرفه‌هایی را برای تولیدکنندگان استانی فراهم می‌کنند، از طرفی چون ممکن است هزینه‌های شرکت در یک نمایشگاه بالا باشد، خود در این زمینه پیشگام شده و بخش اعظمی از هزینه‌ها را متقبل می‌شود.

باقرزاده ادامه داد: علاوه بر این برخی از دستگاه‌ها یک سری کمک و بودجه‌هایی را در قالب درصد تخفیف در اختیار واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاه‌ها قرار می‌دهند که می‌توان به شرکت شهرک‌های صنعتی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران نیز از دیگر دستگاه‌های فعال در این زمینه است ابراز کرد: البته میزان حمایت‌ها و چگونگی آن بستگی به نوع نمایشگاه دارد.

وی با تأکید بر اینکه بعضاً در نمایشگاه‌هایی که مورد تأیید سازمان توسعه تجارت است اغلب کمک‌هزینه لازم به واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاه ارائه می‌شود، ابراز کرد: در خصوص تقویت جایگاه اتاق‌های بازرگانی برای ارتباط‌گیری با سایر کشورها باید بگویم؛ در منطقه اوراسیا و یا کشورهای همسایه که از اولویت بالاتری برخوردار (کشورهای هدف) هستند، حضور و تشکیل اتاق‌های مشترک ایران با این کشورها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: درواقع اگر به‌دنبال ارتقای جایگاه اتاق‌های بازرگانی هستیم، در حوزه ارتباط‌گیری، تشکیل این اتاق‌های مشترک است که می‌تواند مؤثر واقع شود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد ازجمله اهداف اتاق‌های بازرگانی می‌توان به ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی، تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت صمت و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی در چارچوب سیاست‌های ایران، کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسات مربوطه جهت شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی، تشویق و ترغیب سرمایه‌‌گذاران داخلی در امور تولیدی بالأخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند، تلاش در جهت بررسی و داور حکمیت در مورد مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضاء و سایر متقاضیان از طریق تشکیل مرکز داوری، ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی به‌منظور انجام وظایف و فعالیت‌های اتاق، تشکیل اتحادیه‌‌های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدمات اشاره کرد.

ضمناً اتاق بازرگانی با هدف حفظ و ترویج منافع کسب و کار و جامعه تجاری کشور تشکیل شد، به نحوی که می‌بایست منافع فعالان اقتصادی را به‌نحو احسن محافظت و تأمین کنند.

متأسفانه چندسالی ‌است که اتاق بازرگانی ایران، دیگر اتاق قدرتمندی نیست و بیشتر وظایف آن رنگ باخته و به سازمانی تقریباً خنثی مبدل شده! به‌طوری که از اتاق‌های بازرگانی، فعلاً چند ساختمان بزرگ و کوچک باقی مانده با خدماتی اندک و اما تعداد زیادی رئیس و تئوریسن سیاسی و اقتصادی!

در واقع اتاق‌های بازرگانی در حال حاضر چندان خدماتی را به اعضا و فعالان اقتصادی ارائه نمی‌دهند و خدماتی که فعلاً اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ارائه می‌کنند در حد انتشار ماهنامه و صدور کارت عضویت است که خدمتی به اعضا محسوب نمی‌شود، بلکه عملی در جهت درآمدزایی آن‌هاست.

از طرفی در گفت‌وگویی که با برخی از فعالان تولیدی داشتیم آن‌ها در واکنش به اینکه اتاق‌های بازرگانی از هیئت خارجی میزبانی کرده و در عرصه بازاریابی محصولات داخلی از این فرصت استفاده کرده و عنوان می‌کنند این خدمت هم سودی به فعالان اقتصادی نمی‌رساند بلکه عده‌ای خاص در حد چند نفر از مسئولان اتاق با آن هیئت‌ها می‌نشینند و در خصوص موضوعات مورد علاقه خودشان با خارجی‌ها صحبت می‌کنند.

آن‌ها همچنین معتقدند طی سال‌های اخیر، اتاق‌های بازرگانی همدان چندان قدم مثبتی در جهت بازاریابی و رشد و توسعه صادرات، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ارائه آمار و اطلاعات اقتصادی درست و قابل استناد، جذب سرمایه‌گذاری و همچنین رفع مشکلات فعالان اقتصادی و غیره برنداشته است.

این درحالی است که اتاق بازرگانی باید به همه فعالان اقتصادی ایران مشاوره داده و در جهت رفع مشکلات اقتصادی آنان از هیچ کوششی دریغ نکنند. به دیگر سخن باید خانه و محل تردد فعالان اقتصادی کشور باشند زیرا بررسی تاریخ تشکیل و پیشینه همه آن‌ها در اقصی‌نقاط جهان نشان می‌دهد که مأموریت و هدف اصلی این اتاق‌ها برقراری بهتر روابط تجاری با تجار دیگر کشورها و برطرف کردن مشکلات پیش روی تجار و بازرگانان و تسهیل روند معاملات آن‌ها بوده است.

امروزه بیشتر اتاق‌های بازرگانی پا را از این هدف فراتر گذاشته و با حفظ هدف اصلی، به انجام مأموریت‌هایی در راستای پی‌‌گذاری و اصلاح حلقه‌‌های اولیه تولید تا صادرات پرداخته‌اند، به طوری که با انجام این وظایف، خودبه‌خود به هدف اصلی که گسترش صادرات و واردات و تسهیل آن است نائل شده‌اند.

شناسه خبر 81825