شناسه خبر:8289
1398/2/29 09:45:19

فرماندار سروآباد: مهاجرت گسترده این شهرستان را تهدید می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس بنیاد مستضعفان گفت: این بنیاد در کنار دولت و با محور توانمندسازی مردمی، طرح‌های خود را اجرایی می‌کند و سروآباد دهمین نقطه کشور است که طرح جامع آبادسازی بنیاد در آن اجرایی می‌شود.

محمد سعیدی‌کیا روز گذشته در شورای اداری شهرستان سروآباد، اظهار کرد: ما نیامده‌ایم که جای دولت قرار بگیریم بلکه آمده‎ایم در کنار دولت در این منطقه تلاش کنیم.

وی افزود: پول نفت، کشور را آن‎طور که نیاز است آباد نمی‌کند بلکه آبادانی با خلاقیت، افکار و تلاش مردمی ایجاد می‌شود، بنابراین فعالیت‌های ما در بنیاد، مردم‎محور بوده و پروژه محور نیست.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: برداشتن موانع سرمایه‌گذاری و اقتصادی، تسهیل امور و کمک به توانمندسازی مردمی ازجمله اولویت‌های بنیاد است.رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: طرح جامع آبادانی سروآباد تدوین و سپس اجرایی خواهد شد و در این مسیر تمام ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان را به کار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه باید به مردم اعتماد و فضا را برای تلاش آنان فراهم کنیم چراکه شعار ما کار با مردم و برای مردم است، ادامه داد: هدف ما از حضور در سروآباد توانمندسازی مردم این منطقه است و برای این منطقه نیز مدیر ملی تعیین می‌کنیم.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان در سروآباد بتوانیم این منطقه را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

استاندار کردستان نیز در ادامه از فراهم شدن زمینه‌های لازم برای تخصیص 19 میلیون متر مکعب آب برای توسعه باغ‌های سروآباد خبر داد و گفت: کشاورزی از محورهای اصلی توسعه سروآباد است و بدون شک با مشارکت بنیاد علوی و اجرای طرح‌های دامپروری، شیلات و کشاورزی شاهد رونق تولید و ارتقای معیشت اهالی این منطقه خواهیم بود.

بهمن مرادنیا تصریح کرد: انتظار داریم در خصوص راه‎اندازی ایستگاه‌های پمپاژ برای آبی کردن باغ‌های سروآباد نیز شاهد حمایت‌های بنیاد مستضعفان باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که توسعه سروآباد و طرح‌های توسعه‌ای بنیاد مستضعفان به‎عنوان الگویی موفق برای دیگر نقاط کشور تبدیل شود.

     کشاورزی سروآباد با حمایت بنیاد علوی متحول می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز اظهار کرد: سروآباد 150 هزار هکتار مرتع و جنگل دارد و 90 درصد مردم این شهرستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که این قابلیتی ویژه و منحصر‎به‎فرد در کشور است.

خالد جعفری افزود: در این شهرستان 11 هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که پنج هزار و 100 هکتار آن باغ‌ها هستند.

وی در ادامه سخنان خود به پروژه‌های پیش‌ران کشاورزی در سروآباد اشاره و عنوان کرد: تأمین آب باغ‌های دیم در اراضی شیب‎دار و توسعه فاز دوم پرورش ماهیان سردآبی دیوزناو با اشتغال‌زایی یک هزار نفر ازجمله برنامه‌های در دست اجرای ماست.

جعفری اذعان کرد: طرح اصلاح باغ‌های گردو و توسعه دامپروری در این منطقه با اختصاص 260 میلیارد ریال, توسعه زنبورداری و پرورش کرم ابریشم از دیگر برنامه‌های اجرایی این سازمان برای توسعه سروآباد است که امیدواریم با همراهی بنیاد علوی این طرح‌ها تسریع یابد.

     گردشگری پس از کشاورزی دومین قابلیت توسعه سروآباد است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری کردستان نیز در این جلسه، عنوان کرد: گردشگری پس از کشاورزی دومین قابلیت توسعه سروآباد است که این امر نیازمند تأمین زیرساخت‌های راه و زیربنایی است.

محسن علوی ادامه داد: موضوع کمپ‌های گردشگری ازجمله مباحثی است که در روند توسعه گردشگری این شهرستان موثر واقع می‌شود و برای تکمیل کمپ‌های مورد نظر 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی به ثبت ملی بافت سنتی 12 روستای منطقه هورامان اشاره و تصریح کرد: در راستای ثبت جهانی هورامان که در سروآباد واقع‎شده اقدامات اجرایی صورت گرفته‎است و این روند ادامه دارد.

علوی همچنین از اختصاص 6 میلیارد تومان تسهیلات صنایع‎دستی به فعالان این عرصه در سروآباد خبر داد و افزود: 15 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز در قالب پرونده‌های حمایتی در نوبت پرداخت هستند.

     بنیاد علوی به داد مرزنشینان سروآبادی بیاید

سرپرست فرمانداری سروآباد نیز اظهار کرد: سروآباد یکی از چهار شهرستان مرزی کردستان است و 23 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

کامیار میرزایی خاطرنشان کرد: سروآباد 44 هزار نفر جمعیت دارد که با ظرفیت‌های بالای کشاورزی، توریستی و طبیعی می‌تواند نقش ویژه‌ای را در روند توسعه اقتصادی استان ایفا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم حضور بنیاد علوی در این شهرستان از روند مهاجرت‌ها بکاهد.

سرپرست فرمانداری سروآباد خواستار حمایت ویژه بنیاد مستضعفان از پروژه‌های گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان و راه‎سازی شد و اضافه کرد: بسیاری از سازمان‌ها و ادارات در این شهرستان ازلحاظ زیرساختی مشکلات فراوانی دارند که امیدواریم در این زمینه حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

     سروآباد تنها شهرستان بدون پست فوق توزیع برق در کردستان

مدیرعامل شرکت توزیع برق کردستان نیز اذعان کرد: ایجاد زیرساخت‌های برق یکی از مؤلفه‌های توسعه است.

هیوا لهونیان با اشاره به اینکه در حوزه منطقه دهقانان سروآباد احداث خط 63 کیلوولت در نظر گرفته شده‌است، افزود: با تکمیل این پروژه چند هزار هکتار از باغ‌های این منطقه از نعمت برق بهره‌مند خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: سروآباد تنها شهرستانی است که پست فوق توزیع ندارد و مصرف برق این شهرستان در پیک مصرف 15 مگاوات است.

کریم گلابی، رئیس اداره توسعه زیرساخت‌های راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه از برخورداری 42 درصدی راه آسفالته در این شهرستان خبر داد که وضعیتی بدتر از دیگر نقاط استان کردستان را داراست.

وی افزود: به دلیل کوهستانی بودن منطقه، متأسفانه هزینه ساخت یک‌ کیلومتر راه روستایی در سروآباد یک‌ میلیارد تومان و راه‌های مواصلاتی بیش از دو میلیارد تومان است و برای رفع کاستی‌ها در این منطقه نیازمند حمایت ویژه بنیاد علوی هستیم.

ماموستا سیدعبدالقادر حسینی، امام‎جمعه سروآباد نیز در این جلسه به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و گفت: کول‌بری و وضعیت وخیم معیشتی، لایق مردم مرزدار و تلاشگر سروآباد نیست و حضور بنیاد علوی در این خطه را به فال نیک می‌گیریم.

ماموستا فایق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز از بنیاد مستضعفان به‌عنوان نهادی حاکمیتی یاد کرد که می‌تواند زمینه‎ساز تحول شهرستان سروآباد در بازه زمانی تدوین‎شده باشد.

شناسه خبر 8289