شناسه خبر:11893
1398/6/25 09:41:17
لازمه ورود موفق همدان به بازارهای داخلی و خارجی

لزوم برندسازی برای تولیدات مبل منبت و ایجاد شهرک تخصصی

سپهرغرب، گروه اقتصادی: از مهم‌ترین مشکلات پیش روی صنعت مبل و منبت در استان همدان نبود آموزش در سطوح گوناگون، عدم وجود شهرک تخصصی نمایشگاهی صنعت مبل و منبت، عدم برندسازی و جمع شدن فعالان این صنعت برای ارائه یک برند واحد است؛ زیرا هم‌اکنون صنایع کوچک به‌تنهایی نمی‌توانند در بازار گسترده مبل و منبت رقابت کنند، اما اگر اقدام به برندسازی کرده و تولیدات خود را با برندی خاص عرضه کنند، می‌توانند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.

در استان همدان کارگاه‌های بسیاری در صنعت مبل و منبت مشغول به کار هستند. نگاه به آثار هنرمندان این رشته که زیبایی‌های طبیعت را به‌صورت طرح‌ها و نقوش مختلف روی چوب کنده‌کاری کرده‌اند مؤیّد این واقعیت است که هنر منبت‌کاری در همدان پیشینه‌ای به وسعت تاریخش دارد.

صنعت منبت‌کاری در استان همدان به علت دارا بودن منابع خوب چوب و درختان فراوان ازجمله گردو در شهرستان‌های تویسرکان، ملایر و نهاوند قدمتی کهن و جایگاهی ویژه دارد و 80 درصد از منبت‌کاران استان را روستاییان تشکیل می‌دهند.

هنرمندان منبت‌کار با حضور در نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند بازار فروش مناسبی برای تولیدات خود بیابند و یکی از نتایج ارزشمند این اقدام جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست.

با توجه به اینکه روستاهای حاجی‌آباد، ثامن، اشترمل، دهنو آورزمان، عین‌آباد، مبارک‌آباد، سید شهاب و کاج بسیاری از هنرمندان منبت‌کار استان را در خود جای داده‎اند بنابراین برای ساخت مبلمان و منبت ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و با توجه به قدرت تولید این رشته در استان و سوابق و مستندات، این رشته به نام همدان در فهرست آثار صنایع دستی کشور به ثبت ملی رسیده‎است.

طی سال‌های اخیر تولید صنایع چوبی به‎خصوص در حوزه مبلمان با روند رو به رشدی همراه بوده‎است و در این میان، بسیاری از کارگاه‌ها برای اینکه از قافله پیشرفت عقب نمانند مجموعه خود را به جدیدترین تجهیزات روز دنیا مجهز می‌کنند. برخی از کارگاه‌ها نیز که پیش‌ازاین تنها به تولید دستی اعتقاد داشتند برخی از ماشین‌آلات سی آن سی را به مجموعه خود اضافه کرده‌اند؛ البته با همه این تفاسیر هنوز برخی از کارگاه‌ها به شیوه‌های قدیمی اقدام به تولید انواع مبلمان می‌کنند.

برای پیشرفت در هر صنعتی ازجمله مبلمان باید نکاتی همچون برندسازی، جذب سرمایه، مدیریت صحیح، بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین در کنار نیروی کار ماهر، تنوع در مواد اولیه مورد استفاده، توجه به طراحی‌های نوین و تبلیغات را همواره مدنظر قرار داد.

     برندسازی شناسنامه دوم شما در بازار

1- برندسازی و مزایای آن

برندسازی یکی از اصول مهم حرفه‌ای در دوره حیات یک سازمان به حساب می‌آید و کسی نمی‌تواند اهمیت برندینگ را انکار کند زیرا؛

- برند موجب افزایش میزان اعتماد مشتریان می‌شود

- برند‌ موفقیت فرآیند‌های بازاریابی و فروش سازمان را تسهیل می‌کند

- برند‌های قوی به کسب‌وکار شما اعتبار ویژه می‌بخشند

- برند شما موجب مشتری‎مداری و افزایش میل خرید در آن‌ها می‌شود

- برندسازی مناسب موجب وفاداری مشتریان می‌شود و در زمان‌های حساس مشتریان را در کنارتان نگه می‌دارد

- برند‌ها برای کارمندان سازمانی تأثیر مثبت دارد و باعث نوآوری و خلاقیت سازمان در رقابت بازار می‌شوند.

     برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندیگ یا برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به معروفیت و محبوبیت. این موارد می‌تواند برای یک کسب‌وکار باشد یا برای شخص و یا هر چیز دیگری که در آن شهرت و اعتبار مدنظر است. در مراحل نخستین تلاش می‌شود همه مخاطبان، یک برند را بشناسند و در مراحل دیگر سعی می‌شود این برند محبوبیت بالایی در بین مخاطبان داشته باشد که این مراحل باید به‌صورت پیوسته تا بی‌نهایت ادامه یابد چراکه توقف در این کار یعنی آسیب جدی به برند!

     چگونه برندسازی کنیم؟

برندسازی یا Branding یکی از اقدامات مهم و اساسی در راه‌اندازی، مدیریت و توسعه کسب‌وکار است. اگر هدف بزرگی داریم و می‌خواهیم نام و محبوبیت کسب‌وکارمان بر سر زبان‌ها باشد باید اصول و قواعد برندینگ را بدانیم و آن‌ها را به‌درستی و با دقت بالا بکار بگیریم.

قبل از طرح موضوع آموزش برندینگ لازم است بدانیم که معمولاً برندسازی به‎خصوص در مراحل اولیه هزینه بالایی دارد. تبلیغات یکی از کارهای غالباً پرهزینه‌ای بوده که برای برندینگ کاملاً ضروری است؛ اما باید توجه داشت که اگر تبلیغات با اصول و قواعد صحیحی صورت پذیرد پس از مدتی و یا بلافاصله، نه‌تنها هزینه تبلیغات را بازگشت خواهد داد بلکه موجب افزایش سود نیز خواهد شد. در ادامه با طرح قواعد و اصول این کار، برندسازی را به شما آموزش خواهیم داد.

      اصول، قواعد و مراحل برندسازی

برندسازی مراحلی دارد که باید آن‌ها را انجام داد. در برخی موارد ترتیب نیز اهمیت بالایی دارد. مراحل به شرح زیر است:

- ساخت نام و نشان تجاری

- مهیا کردن زیرساخت‌ها

- مهیا کردن مزیت‌های خاص

- تبلیغات و جذب مشتری

- بررسی و تحلیل رفتار مشتریان

- توجه به نظرات و بازخوردها

- ایده‌پردازی، نوآوری و ارزش‌آفرینی

- توسعه مداوم و تعامل سازنده

- فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی

- فعالیت به شکل همه‌جانبه و گسترده

      نام و نشان تجاری بسازید

اگر می‌خواهید کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنید حتماً توجه داشته باشید که یک نام خوب و مرتبط با حوزه فعالیت برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. بسیاری از کسب‌وکارها هستند که از نام فعلی خود رضایت ندارند و در برخی مواقع مجبور می‌شوند آن را تغییر دهند. این فرصت برای شما وجود دارد که از ابتدا نامی خوب را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید نام مناسبی برای برند خود انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنیم به موارد زیر توجه داشته باشید:

- نامی ساده، نسبتاً کوتاه، مرتبط و بامعنی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

- در صورت استفاده از سایت بهتر است نام کسب‌وکار برابر با دامنه سایت باشد.

- نامی را انتخاب کنید که مخاطبان در خواندن و نوشتن آن مشکل و ابهامی نداشته باشند.

- بهتر است زمینه فعالیت در نام برند و آدرس سایت باشد اما اگر نباشد نیز مسئله‌ای ندارد.

- نشان (نماد یا لوگو) بسیار مهم است و می‌بایست در طراحی آن به موارد زیر توجه داشته باشید:

شکل و طرح لوگو برای همه قابل فهم باشد، یک یا دورنگ را برای برند خود انتخاب و آن را در لوگو بکار ببرید، توجه داشته باشید که نماد انحصاری بسازید و تقلید یا کپی نکنید و تمامی زیرساخت‌های ضروری را مهیا کنید.

برای اینکه بتوان فعالیت یا ابراز وجود کرد باید زیرساخت‌ها مهیا باشد. مواردی مانند محل فعالیت، تأمین محصولات و خدمات، تیم فروش و فنی، ابزارهای تعاملی و مانند آن‌ها باید به‌درستی آماده و مهیا شده باشند. این زیرساخت‌ها برای آغاز فعالیت جدی و تبلیغات بسیار ضروری است. پیشنهاد می‌شود در این مرحله دقت بالایی به‌کار ببرید و از افراد باتجربه استفاده کنید.

      به فکر یک یا چند مزیت برتر باشید

برای اینکه بتوانید مانور خوبی در تبلیغات و معرفی خود داشته باشید حتماً باید چند مزیت یا حداقل یک مزیت خاص را در مقایسه با رقبای خود مد نظر قرار دهید. در زیر به برخی از مزیت‌های خاص اشاره شده‌است:

- وجود فنّاوری و قابلیت‌های خاص در محصولات

- تضمین بازگشت وجه بدون قید و شرط

- تضمین تعویض محصولات و یا تجدید خدمات

- پشتیبانی ویژه و 24 ساعته بدون تعطیلی

- ارائه پایین‌ترین قیمت با بالاترین کیفیت

- مشاوره تخصصی قبل از خرید و ده‌ها مورد دیگر.

     تبلیغات را جدی بگیرید

تبلیغات را آغاز کنید و تا همیشه ادامه دهید؛ تبلیغات باید به‌صورت هدفمند و هوشمندانه انجام شود. تبلیغات یک علم و تخصص تمام‌عیار است به همین جهت اگر خودتان تخصص کافی ندارید پیشنهاد می‌شود این کار را به متخصص واگذار کنید؛ همچنین باید طوری سازمان‌دهی کنید که تبلیغات را به‌صورت مستمر و پایدار ادامه دهید. تبلیغات کوتاه‌مدت، بی‌نظم و بدون هدف تأثیر مثبتی بر روی کسب‌وکار شما نخواهد داشت و موجب از دست رفتن یا محدودیت منابع مالی نیز خواهد شد.

     کاربران و مشتریان را تحلیل کنید

با تبلیغات و فعالیت‌های انجام‌شده یکسری افراد به کسب‌وکار شما مراجعه خواهند کرد. همواره باید مخاطبان، کاربران و مشتریان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد، اینکه مخاطبان به دنبال چه چیزی هستند؟ چگونه می‌توانیم بهترین شرایط را برای کاربران و مشتریان کسب‌وکار خود فراهم کنیم و موارد دیگر.

      نظرات و بازخوردهای کاربران را جدی بگیرید

بازخوردها را از مشتریان خود بگیرید و در مواقعی نظرخواهی کنید. توجه به نظرات مخاطبان، کاربران و مشتریان کسب‌وکار موجبات بالا رفتن محبوبیت را فراهم کرد. توجه داشته باشید که مخاطبان افرادی هستند که مشتری فعلی ما نیستند و با یکسری کارها می‌توان آن‌ها را به مشتری تبدیل کرد. بازخورد مناسب به‎خصوص در سفارش یا خدمات نخست نیز زمینه تبدیل‌شدن به مشتری دائم را برای مخاطبان فراهم خواهد کرد.

      ایده‎پردازی کنید و خدمات بهتر و متفاوت ارائه کنید

یکی از اقدامات مهم در برندینگ این است که همواره ایده‌های نابی را برای مدیریت و توسعه برند خود بکار بگیرید. ایده‌ها باید در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر باشد تا بتواند تأثیر مناسبی بر کسب‌وکار داشته باشد.

      کیفیت را فدای کمیت نکنید

در اغلب مواقع کیفیت بهتر از کمیت است. اگر نمی‌توانید در صورت گسترش کسب‌وکار، مدیریت مناسبی داشته باشید پیشنهاد می‌شود به‎جای توسعه بی‌نظم و مدیریت‌شده در حوزه‌ای محدودتر با نظم و مدیریت بهتر فعالیت کنید.

     به فکر توسعه باشید

یکی از ملزومات برندسازی، توسعه کسب‌وکار است. این توسعه می‌تواند به صورت‌های مختلفی صورت پذیرد. فقط توجه داشته باشید زمانی به فکر توسعه باشید که کسب‌وکار در شرایطی فعلی به‌صورت کامل تحت کنترلتان است.

      یکنواخت نباشید!

در عصر حاضر تجربه به‎خصوص در کسب‌وکارهای برخط (آنلاین) ثابت کرده که یکنواختی مانند داستان قورباغه و آب داغ است. به این معنی که به‌تدریج نابودی کسب‌وکار فرامی‌رسد و عوامل کسب‌وکار متوجه آن نمی‌شوند.

      فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید

از هر فرصتی که می‌توانید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشید استفاده کنید. از فعالیت‌های عام‌المنفعه در کنار اهداف کاری به مباحث ارزش‌های فرهنگی توجه کنید. اثبات اینکه تنها سود مطرح نیست و موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز برای کسب‌وکارتان اهمیت دارد موجب افزایش محبوبیت می‌شود.

      با همکاران خود تعامل و همکاری داشته باشید

این کار در بین شرکت‌های خارجی بسیار متداول است. دو نمونه داخلی این کار عبارت است از

همکاری دیجی کالا و ایرانسل (ارائه سیم‌کارت به همراه محصولات مورد فروش در دیجی کالا) و همکاری سامسونگ و همراه اول (ارائه سیم‌کارت با اینترنت به همراه گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ).

      همه‌جا حضور داشته باشید

تبلیغات و فعالیت باید با تنوع و مدل‌های مختلف انجام گیرد. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید تنها تبلیغات در سایت‌ها کافی نیست و باید مواردی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و غیره نیز داشته باشید.

2- جذب سرمایه

جذب سرمایه‌گذاری می‌تواند به موفقیت شرکت‌ها و حفظ جایگاه موجود کمک کند. صنایع کوچک به‌تنهایی نمی‌توانند در بازار رقابت کنند اما اگر در قالب یک برند تولید شوند و بازاریاب حرفه‌ای داشته باشند توان رقابت خواهند داشت.

برای این منظور می‌توان از طریق ادغام کارگاه‌های کوچک و تبدیل آن‌ها به یک شرکت کوچک و متوسط (SME)، نسبت به پذیرش و عرضه سهام آن در فرابورس اقدام کرد؛ که این امر علاوه بر کمک به تسهیل تأمین مالی شرکت، موجب شناخته شدن آن به دلیل ذکر نام شرکت در سایت‌های بهابازار (بورس) و رسانه‌های گروهی می‌شود و این خود می‌تواند کمک مهمی به برندسازی برای شرکت کند. همچنین می‌توان از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک نسبت به تأمین مالی شرکت اقدام کرد.

3- مدیریت

مدیریت صحیح و شایسته می‌تواند جهت‌دهی درستی به تولید داده و محصولات شما را به برترین برندهای روز دنیا تبدیل کند. ازآنجایی‌که امروزه خریداران به دنبال خرید محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب هستند با مدیریتی صحیح می‌توان مواد اولیه‌ای باکیفیت و قیمت مناسب را تهیه و در اختیار بخش تولید قرار داد که نتیجه آن تولید محصولی باکیفیت است.

4- بهره‌گیری از فنّاوری‌های نوین در کنار نیروی کار ماهر

امروزه شرکت‌ها کمبود نیروی کار را با افزایش سرمایه‌گذاری روی خودکار سازی و فنّاوری‌های نوین جبران می‌کنند؛ زیرا استفاده از فنّاوری‌های روز دنیا موجب می‌شود تا بهره‌وری تا حد بسیار زیادی افزایش یابد.

5- تنوع مواد اولیه مورد استفاده

صنعت مبلمان برای تولید نباید تنها وابسته به چوب باشد و باید از سایر مواد اولیه نظیر شیشه و فلزات نیز به مقدار بسیار زیادی استفاده کند.

6- توجه به طراحی‌های نوین

طراحی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در جذب مشتری و حفظ جایگاه شرکت در بازار داشته باشد. امروزه به‌غیراز مسئله مواد اولیه باکیفیت و کنترل کیفیت آن، چیزی که بیش از سایر موارد در حفظ و ترویج برند یک شرکت مؤثر است مقوله طراحی است.

7- تبلیغات در فضای مجازی و مزایای آن

میزان ضریب نفوذ و اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی در زندگی انسان مدرن تا بدان حد شده که هر تولیدکننده کالا یا خدمات را برای ترغیب مخاطبان به سمت خود جلب می‌کند. گرچه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های فضای مجازی، مختص دنیای مدرن ساخته‌شده و در این جوامع رشد و رونق دارد، لیکن حضور شبکه‌های اجتماعی در قشر شهرنشین ایرانی نیز به حد قابل تأملی بالا رفته‎است؛ تا حدی که طبق برخی از آمار، ساعت‌ها از زندگی شهرنشینان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی می‌گذرد.

متأسفانه در ایران آمار دقیق و قابل اتکایی از میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در جمعیت کشور و همچنین میزان نفوذ این ابزار در تصمیم‌گیری‌های ایرانیان در دست نیست؛ اما چند واقعیت غیر قابل کتمان در این رابطه وجود دارد:

- بخش عمده‌ای از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک، یوتیوب، واتسپ، وایبر، تلگرام، لینکدین، اینستاگرام، گوگل پلاس، کلوب، آپارات و دیگر پیام‎رسان‎ها حضور دارند که هرروز تنوع آن‎ها نیز بیشتر می‌شود.

- بسیاری از استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی که نسل دهه 60 به بعد هستند، بخش پیشرو و آوانگارد اجتماع بوده و تأثیرات بسیاری بر روی سلایق، علایق، انگیزه‌ها و شیوه‌های خرید مابقی جامعه و خانواده خود دارند.

- بخش عمده‌ای از جامعه در حال پیوستن به شبکه‌های اجتماعی هستند تا به قولی از قافله عقب نمانند!

- تا چند سال آینده میزان ضریب نفوذ شبکه‌ها در ایران بسیار بیشتر خواهد شد.

      شبکه‌های مجازی بزرگ‌ترین ابزار حقیقی بازار

- ویژگی‌ها و اهمیت شبکه‌های اجتماعی در جهان امروز

پست‌های شبکه‌های اجتماعی تا 78 درصد روی خرید، تأثیرگذار است، مطالب شبکه‌های اجتماعی تا 85 درصد می‌تواند به تغییر رفتار انسان منجر شود و اعتماد به مطالب شبکه‌های اجتماعی تا 46 درصد برآورد شده‎است.

امروزه 33 درصد افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی با برندها و محصولات و خدمات جدید آشنا می‌شوند.

میزان دستیابی به یک هزار نفر مخاطب در یک روزنامه بیش از 100 برابر هزینه در برابر دستیابی به همین تعداد مخاطب در شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک دارد.

مخاطبان بسیاری در این عرصه حضور دارند و برخلاف دیگر رسانه‌ها، هرروز بر تعداد مخاطبان آن افزوده می‌شود و این موضوع تا این حد است که هر آماری ارائه شود، چند ماه بعد، قدیمی و تاریخ گذشته است.

- تعامل در این فضای مجازی، دوطرفه بوده و مخاطبان می‌توانند اعلام نظر کرده بر همین اساس، بازخوردگیری به سهولت قابل انجام است.

- مخاطبان حتی در همین فضا می‌توانند خرید کنند و برای خرید آنلاین درگاه پرداخت نیز وجود دارد.

- تبلیغات در آن بسیار ارزان و ارزنده است.

- تبلیغات در این فضا چندرسانه‌ای و مولتی‌مدیا است و از متن، صدا، تصویر، فیلم و دیگر ابزار می‌توان در آن استفاده کرد.

- در فضای دیجیتال، همراه با تبلیغاتی، امور روابط عمومی و ایجاد باشگاه مشتریان نیز امکان‌پذیر است.

- تبلیغات در این فضا، آزاردهنده نیست و مخاطب‎پذیر است.

- اثربخشی تبلیغات در فضای دیجیتالی معمولاً بیشتر است.

- ارزیابی تبلیغات و میزان تأثیر آن به‌راحتی قابل بررسی و اندازه‌گیری است.

- می‌توان در این تبلیغات مخاطب را درگیر کرد و با لایک و کامنت به نظرخواهی و انجام اقدامات تعاملی دست زد.

- می‌توان روی مخاطب هر منطقه بر اساس فرهنگ و ویژگی‌های دموگرافیک آن، تبلیغات کرد.

- برنامه‌های پیشبرد فروش و جشنواره‌ها و اخبار و اطلاعات به‌سرعت در این فضا، قابل اطلاع‌رسانی و اجراست.

با این اوصاف است که میزان تبلیغات برندها معتبر جهانی در شبکه‌های اجتماعی که در سال 2012 حدود پنج میلیارد دلار بوده، در سال 2014 به بیش از هفت میلیارد دلار و در سال 2016 بیش از 10 میلیارد دلار رسیده‎است! و پیش‌بینی می‌شود هرروز، هزینه‌های تبلیغات و شیوه‌های تبلیغاتی در این عرصه بیش‌ازپیش شود.

نکته اینجاست که به‌طورکلی این فضا برای همه برندها مفید فایده و اثرگذار نیست و نظارت و کنترل بر آن نیز تا حدودی محدود است و درعین‌حال باید توجه کنیم که در ایران، میزان حضور و نفوذ شبکه‌های اجتماعی کمتر از غرب است و فرهنگ استفاده و بهره‌مندی از فضای اینترنت هنوز به‌طور کامل جا نیفتاده، اما بسیاری از برندها فضا را برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی مناسب دیده‌ و اقداماتی را آغاز کرده‌اند و به‌مرور همه برندها، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خدمات می‌توانند از فضای شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ، اطلاع‌رسانی و بهره‌گیری از مزایای گسترده آن استفاده کنند.

8- مشکلات صنعت مبل در استان

هم‌اکنون تولید مبل و صنایع وابسته در شهرک‌های صنعتی استان به دو شکل سنتی و صنعتی با استفاده از ماشین‌آلات انجام می‌شود. آن دسته از مبلمانی که به‌اصطلاح کار یدی (دستی) روی آن‌ها انجام می‌شود، از ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به تولیدات ماشینی برخوردار هستند و مشتریان ویژه خود را دارند. مهم‌ترین مشکل این صنعت نبود آموزش در سطوح گوناگون است. در کنار این مشکل، عدم وجود شهرک تخصصی نمایشگاهی صنعت مبل و منبت، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، بازاریابی، بیمه هنرمندان صنعت مبل و منبت، نبود سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی کارگاه‌های تولیدی، کم‌کاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی و موارد دیگر را می‌توان از مشکلاتی نام برد که واحدهای تولیدی مبلمان استان با آن روبه‌رو هستند.

یکی دیگر از مشکلات صنعت مبل و منبت استان، عدم برندسازی و جمع شدن فعالان این صنعت برای ارائه یک برند واحد است؛ زیرا هم‌اکنون صنایع کوچک به‌تنهایی نمی‌توانند در بازار گسترده مبل و منبت رقابت کنند، اما اگر اقدام به برندسازی کرده و تولیدات خود را با نام برندی خاص عرضه کنند، می‌توانند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.

       برای حل این مشکلات، راه‌حل‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

- ایجاد و توسعه کارخانه‌های چوب که ظرفیت‌های آن در استان همدان نیز موجود است

- تأمین و توسعه زیرساخت‌ها برای ایجاد شهرک تخصصی مبل و منبت

- پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال روستایی و دیگر منابع اعتباری موجود برای کسانی که اقدام به راه‌اندازی واحد تولیدی در این صنعت نمایند.

- برطرف کردن مشکل تأمین مواد اولیه و چوب

- حمایت و تقویت شرکت‌های صادراتی

- گرد هم آمدن فعالان این صنعت و ارائه برند جهت تولیدات خود

- ایجاد و توسعه رشته‌های دانشگاهی وابسته به صنعت مبل و منبت

- استفاده کاربردی از پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها برای توسعه این صنعت

- توسعه زیرساخت‌های گردشگری و رفاهی برای جذب گردشگران و مشتریان

- تهیه و پخش برنامه‌های تلویزیونی از توانمندی‌های صنعت مبل و منبت استان

و در پایان بیان این نکته بسیار مهم است که هیچ مشکلی نیست که با مدیریت کارآمد و استفاده از مشاوران و افراد خبره قابلیت رفع را نداشته باشد. بی‌شک صنعت مبلمان اگر با صادرات و پیدا کردن بازارهای خوب جهانی مواجه شود از چنان اقبالی برخوردار می‎شود که قابل تصور نیست. ارزآوری خوب و معرفی آن در سایر بازارهای هدف جهانی از مهم‌ترین مواردی است که نمی‌توان از آن غافل بود و به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ البته هرگز حضور در نمایشگاه‌های خارجی کشورهای هدف را نباید از دست داد.

به امید رشد شکوفایی صدچندان این هنر صنعت

دکتر علی اسکندری

شناسه خبر 11893