شناسه خبر:15309
1398/9/30 08:56:34
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد:

توسعه متوازن شهری با رعایت مباحث زیست‌محیطی

سپهرغرب، گروه خبر: نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان ابراز امیدواری کرد که دغدغه‌های کوهنوردان و فعالان زیست‌محیطی همدان در کنار توسعه متوازن شهری هم‌زمان با رعایت مباحث زیست‌محیطی حل شود.

حمید بادامی‌نجات در شصت‌وپنجمین صحن شورا که با حضور برخی فعالان زیست‌محیطی و کوهنوردان همدانی با محوریت بررسی وضعیت کوهستان الوند برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه منتخبان مردم در پارلمان شهری همدان، شنیدن دغدغه‌های‌ تمامی شهروندان همدانی به‌ویژه دوستداران طبیعت و عملگرا بودن نسبت به آنهاست.

      مسیر بهتری برای تفکیک زباله تعریف شود

وی عنون کرد: زیرساخت اقدامات فرهنگ‌سازی به‌ویژه تفکیک زباله در مجموعه پسماد شهرداری قابل‌قبول است؛ اما باید مسیر بهتری برای دریافت خروجی مناسب‌تر تعریف شود.

بادامی‌نجات افزود: انتظار می‌رود فارغ از مقوله درآمدزایی پسماند با سیاست‌گذاری، نظارت و مدیریت صحیح در حوزه برون‌سپاری و استارت‌آپ‌ها، زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا در این مسیر هم شاهد توسعه شهر باشیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان با قدردانی از تلاش نیروهای شهرداری همدان برای برف‌روبی معابر سطح شهر، یادآوری کرد: البته برخی از شهروندان اعلام نارضایتی کردند که باید تلاش کنیم تا برخی نقاط هدف شهری را پیش‌بینی و در اسرع وقت، خدمات‌رسانی کنیم.

      تأکید بر تحقق درآمد منطقه 2 شهرداری

وی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد شهرداری منطقه 2 همدان، عنوان کرد: این منطقه همانند سایر مناطق چهارگانه، فعالیت‌های عمرانی قابل قبولی به‌ویژه در حوزه فرهنگی، آموزش شهروندی، آسفالت‌ و غیره داشته و سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه هدایت آب‌های سطحی تقاطع رسالت هم قابل‌قبول است.

     منطقه 2 کمترین شکایات مردمی را دارد

مریم روانبخش، رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان نیز گفت: کمترین شکایات مردمی مربوط به منطقه دو شهرداری همدان بوده که جای تقدیر دارد.

     تأکید بر حفظ و صیانت از رشته کوه الوند

رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر نیز تبیین کرد: «همدان» در سراسر کشور به‌عنوان مهد کوهنوردی مطرح بوده و در این بین کوهنوردان، سنگ‌نوردان و دیواره‌نوردان شاخصی را تربیت کرده است؛ افرادی که در سیاست‌گذاری فدراسیون کوهنوردی نیز مؤثر واقع شده‌اند.

رضوان سلماسی با تأکید بر ضرورت حفظ و صیانت از رشته کوه الوند به‌عنوان میراث طبیعی همدان، ادامه داد: دغدغه حفظ و صیانت از محیط زیست کوهستان به عنوان میراث آیندگان، مطرح است.

وی با اشاره به جلسه 21 آذرماه جاری با عنوان «گرامیداشت روز جهانی کوهستان» و حضور کوهنوردان و فعالان زیست‌محیطی، خاطرنشان کرد: در این نشست برخی از دوستداران طبیعت از دغدغه‌‌های خود نسبت به آسیب‌ها و تخریب طبیعت کوهستان الوند گفتند و درخواست کردند تا متولیان امر و مدیران ارشد شهری به‌ویژه نمایندگان مردم در شورای شهر در جریان امور قرار گیرند.

      تصمیم‌گیران شهر، دغدغه محیط زیست دارند

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز عنوان کرد: مطمئن باشید که منتخبان مردم در شورا به‌عنوان تصمیم‌گیران شهر حتماً دغدغه محیط زیست شهر را دارند.

ابراهیم مولوی گفت: گاهی شهرداری را از درآمدهای میلیاردی محروم می‌کنیم تا آسیب زیست‌محیطی به بدنه شهر وارد شود.

وی یادآوری کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران و ارگان‌های اداری بر این نظر هستند که در این مکان تفریحی در دسترس شهروندان، سرمایه‌گذاری کنند که شورای شهر به‌منظور حفاظت و حراست از این منطقه، همواره مخالف اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای بوده‌است.

مولوی با اشاره به برخی طرح‌های توسعه‌ای ازجمله جاده برگشت گنجنامه، جاده سلامت و سرمایه‌گذاری در پیست اسکی، افزود: مباحث شهری و عملیات عمرانی، چند وجهی بوده و با برخی مباحث زیست‌محیطی تناقض دارد؛ البته در بسیاری از موارد حتی برای قطع یک درخت هم بحث‌ها می‌شود، اما ذات پروژه‌های عمرانی گاهی مخرب است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان تصریح کرد: انتظار می‌رود نمایندگان دوستدار طبیعت با حضور در کمیسیون‌های تخصصی شورا همراه با ارائه انتقادها، پیشنهادات و راهکارهای موجود، مدیریت‌شهری را یاری دهند که به‌طور قطع مورد استقبال ما نیز قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به عدم استفاده از نمک در عملیات برف‌روبی زمستانی در شهرداری همدان به‌عنوان عامل مخرب محیط زیست، از شهروندان خواست که در زمان نزول بارش رحمت الهی (برف) برای نگهداری شهر و کمک به مدیریت‌شهری، حداقل مقابل درهای منزل مسکونی خود را پاک‌‌سازی کنند.

      مشکل تخریب منابع طبیعی به جد باید برخورد شود

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز ابراز کرد: باید بر اساس قوانین و محدوده قانونی، مشکلات و مسائل شهر، دسته‌بندی و در اختیار فرماندار و سایر مسؤولان ذی‌ربط قرار گیرد.

سید مسعود عسگریان ادامه داد: شورای شهر به‌عنوان سیاست‌گذار برای جمع‌آوری و آسیب‌شناسی مسائل مرتبط به زندگی شهروندی اجازه ورود دارد و عملاً در حوزه اجرایی سایر دستگاه‌ها نمی‌تواند دخالت کند، زیرا هر مجموعه‌ در حوزه وظیفه خود احساس تکلیف می‌کند.

وی عنوان کرد: شورای شهر می‌تواند باجدیت و قاطعیت بیشتری برای جلوگیری از هرگونه اقدامات تخریبی و احداث غیرقانونی در مناطع طبیعی شهر اعلام نظر کند؛ هرچند نظارت شهرداری برای کنترل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده قانونی و بخشی از حریم به‌ویژه در کمیسیون ماده 100، محسوس است.

عسگریان خطاب به نمایندگان دوستدار طبیعت حاضر در صحن، گفت: با تخریب کوهستان و منابع طبیعی باید به جدیت برخورد و به‌عنوان دستورالعمل یا حداقل گزارش توجیهی همراه با مستندات لازم به فرماندار ارائه شود تا مباحث مورد نظر مورد تأکید دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار گیرد تا اجرای هرگونه‌ طرح اثرگذاری، با مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب پیش رود.

     تأکید بر تعیین‌تکلیف ساماندهی سگ‌های بی‌سرپرست

در ادامه گزارش عملکرد سازمان پسماند شهرداری و منطقه 2 شهرداری همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی فتحی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز با قدردانی از خدمات شایسته سازمان پسماند شهرداری، اظهار کرد: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب یکی از مطالبات شهروندی است که باید نسبت به تعیین‌تکلیف این مهم هر چه سریع‌تر اقدام و در این راستا مقدمات عقیم‌سازی و در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای این منظور، فراهم شود.

      توجه به اقدامات زیربنایی و علمی، اصول کار ماست

رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان نیز گفت: این مجموعه با بهره‌گیری از علوم روز، پیش می‌رود تا از هرگونه آسیب، دور شود.

حسین سیبی با تأکید بر اینکه مطالعات، اساس کار هر نهاد و مجموعه محسوب می‌شود، اضافه کرد: توجه به اقدامات زیربنایی و علمی، به دور از سطحی‌نگری و اعمال سلیقه جزء اصول کار مجموعه پسماند شهرداری همدان است.

وی ساماندهی سایت دفن زباله را یکی از مهم‌ترین تکالیف شهرداری دانست که اهمیت آن صد برابر بسیاری از پروژه‌های شهری است و باید در اولویت امور شهری قرار گیرد.

سیبی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ناقص از سوی وزارت کشور در زمینه ساماندهی سگ‌های بی‌سرپرست، اذعان کرد: هیچ‌یک از شهرداری‌های کشور نتوانستند 100 درصد این مهم را اجرا کنند و از سوی دیگر در صورت اجرای این دستورالعمل، هزینه‌های آن بسیار بالاست.

رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان همچنین با اشاره به یک هزار و 750 باکس زباله موجود در سطح شهر، گفت: به‌منظور شست‌وشوی همه باکس‌های زباله موجود در مناطق چهارگانه نیازمند چهار دستگاه باکس‌شور هستیم.

وی در پاسخ به نارضایتی شهروندان نسبت به عملیات برف‌روبی زمستانی در سطح شهر، خاطرنشان کرد: نیروهای خدمات شهری تمام تلاش خود را به کار گرفتند و تا پاسی از صبح در حال برف‌روبی بودند؛ اما بارش و ترافیک ایجادشده در ساعت خروج شهروندان از منزل، شرایط را تغییر می‌دهد و دست‌وپاگیر مدیریت‌شهری می‌شود.

      تأکید بر رعایت تمام مسائل فنی و اقتصادی در اجرای وظایف شهری

مدیر منطقه 2 شهرداری همدان نیز در این جلسه گفت: یکی از راه‌های افزایش سطح رضایتمندی شهروندان ارتقای گسترده فعالیت‌های عمرانی شامل آسفالت معابر، پیاده‌رو سازی و مناسب‌سازی، پروژه‌های حل بحران ازجمله هدایت آب‌های سطحی در نقاط کلیدی، احداث و ترمیم پارک‌ها، احداث مخازن ذخیره و موارد دیگر بوده که گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده‌است.

حامد جلیلوند تصریح کرد: به‌منظور اجرای وظایف و خط‌مشی بودجه‌ریزی با محوریت سیاست‌های شورا و شهرداری، ضمن رعایت تمام مسائل فنی و اقتصادی توجه داشته‌ایم تا صرفه‌جویی را هم در نظر بگیریم.

      حافظ کوهستان الوند و طبیعت همدان باشیم

نماینده کوهنوردان و فعالان محیط زیست حاضر در صحن شورا، عدم اجازه هرگونه فعالیت عمرانی در کوهستان الوند به‌ویژه طرح آسفالت‌‌ریزی از گنجنامه تا میدان میشان، گفت: این جاده به‌صورت خاکی به اندازه کافی، چهره منطقه را دستخوش تغییرات ناموزون کرده‌است که در صورت آسفالت‌ریزی، ضربه نهایی تخریب را بر پیکره این کوهستان وارد می‌کند.

به گفته پوریا بوجاریان، گویا طرح ایجاد پارک سنگی هم روبروی موقعیت شهید قاسمی است، در‌حالی‌که در این منطقه صخره‌هایی به‌صورت طبیعی وجود دارد که وجهه دیگر زیبایی الوند محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر عدم تعریض جاده پیست اسکی و سوق دادن سرمایه‌گذار در این مسیر با انتقاد از تهاجم خودروهای آفرود چهارچرخ و موتورسوارها در مسیرهای کوهنوردی، عنوان کرد: این امر موجب تخریب طبیعت و پوشش گیاهی منطقه می‌شود که می‌توان از ظرفیت راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی در راستای حفاظت از کوهستان، بهره‌ برد.

بوجاریان ادامه داد: اگر قصد بر ایجاد جاده سلامت و مسیر برگشت گنجنامه به‌منظور کاهش ترافیک منطقه است، می‌توان به‌جای احداث جاده برگشت با در نظر گرفتن مدیریت مناسب حمل‌و‌نقل عمومی و کنترل عبورومرور، از حجم ترافیک کاست.

این کوهنورد، ارائه طرح ثبت ملی رشته کوه الوند و ایجاد موزه ملی کوهنوردی ایران در همدان را به مراجع ذی‌ربط پیشنهاد داد و گفت: «الوند» به‌عنوان یکی از بهترین کوهستان‌های دنیا و زادگاه بسیاری از بزرگان تاریخ بوده و هست و این طرح می‌تواند به توسعه و بهره‌برداری از توریست ورزشی، اشتغال و گردشگری شهر کمک کند.

شناسه خبر 15309