شناسه خبر:29087
1399/7/2 17:20:51

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: فاز نخست پروژه لاستیک‌سازی خرم‎آباد با اعتبارات ریالی حدود 100 میلیارد تومان و با ظرفیت تولید 600 هزار حلقه لاستیک پس از پرداخت تسهیلات قابل‌اجرا است.

محمدرضا صفی‌خانی در رابطه با آخرین وضعیت پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد اظهار کرد: پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی پس از انقلاب در استان لرستان است که سال 94 توسط معاونت اجرایی وقت رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی شد.

وی با بیان اینکه پروژه لاستیک‌سازی لرستان یک پروژه مشارکت بین ایمیدرو و بخش خصوصی است افزود:با توجه به اینکه پروژه لاستیک‌سازی، یکی از پروژه‌های بزرگ پس از انقلاب است و با توجه به نیاز کشور به تولید لاستیک و همچنین جهت کاهش وابستگی به واردات آن، پروژه موردتوجه وزارتخانه، ریاست‌جمهوری و مسئولان استان بود.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: خوشبختانه اقدامات زیرساختی پروژه لاستیک‌سازی از جهت تامین زمین، آب، برق، گاز، یک‌میلیون مترمکعب خاک‌برداری و دیوار حصار انجام شده، ولی در فضای برجام که در کشور ایجاد شد و با توجه به اینکه اعتقاد بر این بود که در شرایط برجام بتوانیم از تکنولوژی اروپایی استفاده کنیم، سرمایه‌گذار این پروژه نیز با وارد کردن تکنولوژی اروپایی موافقت کرد.

وی بیان کرد: پس از تحمیل تحریم‌ها بر کشور و مشکلات ایجادشده، سرمایه‌گذار پروژه لاستیک‌سازی که بنا بود از تکنولوژی اروپایی استفاده کند، این تکنولوژی را تغییر داد و به‌دنبال تکنولوژی چینی رفت و از آنجایی که این پروژه نیازمند اعتبارات ارزی بود، جهت تامین اعتبارات ارزی این پروژه با بانک صنعت و معدن قراردادی منعقد شد. سپس به صندوق توسعه ملی رفته و مسدود شد و این مسدودی را جهت تامین اعتبار اعلام کردند.

صفی‌خانی گفت: با توجه به مشکلاتی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، از طرف سرمایه‌گذار برای تامین وثیقه‌ها و بانک از مهلت یک‌سال مسدودی گذشت که درنهایت با پیگیری‌های مسئولان ارشد استان و برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذار، مشکلات بین بانک و سرمایه‌گذار حل شد، ولی متاسفانه با توجه به شرایط تحریم حاکم بر جامعه تامین 208 میلیون دلار یا یورو توسط صندوق توسعه ملی بسیار سخت است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پروژه لاستیک‌سازی یک مطالبه استانی است، پیش‌بینی شده که این پروژه در چندین فاز به بهره‌برداری برسد. بر همین اساس بنا شد فاز نخست با اعتبارات ریالی حدود 100 میلیارد تومان، با تامین مواد اولیه از داخل کشور با ظرفیت 600 هزار حلقه لاستیک شروع شود که امیدواریم با حل مسائل ارزی، این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: در کشور چهارطرح مصوبه ریاست‌جمهوری داشتند که از میان این طرح‌ها پس از اولویت‌بندی با توجه به پیشرفت فیزیکی و اهلیت سرمایه‌گذار، لاستیک‌سازی خرم‌آباد جزء دو طرح اصلی کشور است و کلیه مسئولان درصدد به‌نتیجه رسیدن این پروژه هستند، ولی به‌دلیل مشکلات ارزی برای تامین تکنولوژی، این پروژه دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار پروژه لاستیک‌سازی، یکی از وارکنندگان بزرگ لاستیک کشور است و ازلحاظ توانایی مالی و فنی مشکلی ندارد، اظهار کرد: فاز نخست پروژه لاستیک‌سازی پس از پرداخت تسهیلات، بلافاصله پس از چندماه قابل‌اجرا است.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 29087