شناسه خبر:31840
1399/8/25 10:29:11

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :  معاون هماهنگی امور اقتصادی کرمانشاه از وضعیت مناسب صادرات این استان خبر داد و گفت: این مقوله در شرایط فعلی نه تنها نشان از پویایی اقتصادی دارد بلکه به نوعی ابزار و اهرم تحریم‌شکن است.

در شرایط کنونی اقتصاد، توجه به فرصت‌ها و به کارگیری نقاط قوت و توانمندی‌های کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و ضرورت تشخیص این امر بیش از هر برهه زمانی دیگر به چشم می‌آید. صادرات غیرنفتی از جمله ظرفیت‌های قابل اتکا و راهگشا در توسعه اقتصادی به شمار می‌رود آن‌چنان که اندیشه گسترش آن از گذشته مورد تاکید کارشناسان بوده لیکن تمسک به درآمد‌های نفتی سهل‌الوصول، همواره بهره‌گیری از سایر فرصت‌های صادراتی را تحت‌الشعاع قرار ‌داده است.

اما دراین بین استانی همچون کرمانشاه همواره از گذشته به تجارت شناخته شده است استانی در گذشته‌های دور در مسیر جاده ابریشم که شاهراه اصلی تجارت ایران قرار داشته و این سبقه تاکنون نیز ادامه دارد.

وجود 6 مرز و بازارچه مرزی با هر دو بخش عربی و کردی عراق مزیتی است که کمتر استانی از آن برخوردار است و این ظرفیت سبب شده که بتوان از تجارت خارجی به عنوان یکی از کلیدهای اصلی توسعه کرمانشاه نام برد، ظرفیتی که تمرکز بر آن هم به رونق اقتصاد استان کمک می‌کند و هم درمان نسبی برای معضل بیکاری خواهد بود.

در این بین به چند دلیل تجارت و صادرات در کرمانشاه به عنوان یک مزیت به شمار می‌رود که مهمترین دلیل آن وجود نزدیک به 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و بازارچه‌ها و مرزهای رسمی متعدد در استان است.از سوی دیگر کرمانشاه از دیرباز در مسیر تردد زوار عتبات عالیات قرار داشته که بعد سیاحتی و تجاری را با هم در برمی‌گیرد.

به دیگر سخن داشته‌های تجارت و صادرات کرمانشاه به‌گونه‌ای است که طی چند سال اخیر میزان صادرات سالانه سه میلیارد دلار هم در ایامی که شرایط مساعد بوده در کرمانشاه به ثبت رسیده است.

این میزان صادرات در زمانی صورت گرفته که هم تعداد مرزهای رسمی ما در آن زمان کمتر بود و هم زیرساخت‌های کمتری در مرزهای ما فراهم بود.

اما امروز تعداد مرزهای رسمی در کرمانشاه نسبت به گذشته افزایش‌یافته و سال گذشته شاهد اعلام رسمی شدن مرزهای سومار، شیخ صله و شوشمی بودیم که این امر به افزایش پتانسیل‌های صادراتی ما کمک خواهد کرد.

به علاوه اقداماتی هم برای توسعه زیرساخت‌ها در برخی مرزها در حال انجام است که اگرچه هنوز تکمیل نیست، اما می‌تواند به افزایش توان صادراتی ما کمک کند.

اگر شرایط و امکانات، چه از بعد زیرساختی و چه مدیریت مرزها فراهم باشد، امکان صادرات حتی تا چند برابر نیز در کرمانشاه فراهم است. براین اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص شرایط اقتصادی کرمانشاه دراین برهه زمانی حساس با هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی کرمانشاه گفت وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه تجارت خارجی و به ویژه صادرات یکی از مهمترین مولفه‌های ‌جدی توسعه اقتصادی در هر کشور است گفت: این مقوله در شرایط فعلی نه تنها نشان از پویایی اقتصادی است بلکه به نوعی ابزا و اهرم تحریم‌شکن است.

هدایت حاتمی با تاکید براینکه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی درحال حاضر کمر به نابودی کشور بسته‌اند تصریح کرد: به طوریکه به رهبری امریکا از اعمال هیچ گونه فشاری فروگذار نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تروریسم اقتصادی بر کشور از سوی معاندان فشار می‌آورد اظهارکرد: براین اساس منطبق یا شرایط فعلی حفظ جایگاه‌مان در بازارهای منطقه در برابر شراکای سیاسی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حاتمی افزود: دراین بین استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از موقعیت ژئوپولتیکی در این فرایند و مسیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه همواره کرمانشاه به دلیل هم‌جواری با یکی از بهترین بازارهای صادراتی ( کشور عراق و عین حال امکان دسترسی به بازار سوریه )یک نقش حساس را در کشور بازی کرده است عنوان کرد: براین اساس زیرساخت‌ها، امکانات، تجهیزات مناسبی را برای امر تجارت خارجی و به ویژه صادرات دراستان فراهم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه علیرغم همه فشارها ما در عرصه تجارت تجاری همچنان پای کارهستیم خاطرنشان کرد: به طوریکه همه سیاست‌های تعریف شده دراین بخش منطبق با برنامه پیش رفته است.

حاتمی با اشاره به اینکه امسال علاوه بر مقوله تحریم که زنجیره تجارت کشور ا هدف قرارداده است ما با بحث کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم ابراز کرد: این مهم در بخش اعظمی از تجارت جهانی موثر واقع شد به‌طوریکه میزان تقاضا و هم تعاملات دراین وادی دچار دگرگونی‌هایی شد.

وی با بیان اینکه این تاثیر‌گذاری و درعین حال ترس از کرونا در مرزهای ما که با بحث تخلیه و بارگیری مواجه‌اند و درعین حال این فرایند گاهی اوقات به صورت سنتی انجام می‌پذیرد دو چندان بود اذعان کرد: با این وجود به جرات می‌توانم بگویم مرزی همچون پرویزخان حتی یک روز نیز به جز تعطیلات عید نوروز تعطیل نبوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه این عملکرد گمرکات، نیروهای انتظامی، مرزبانی، پایانه و قرنطینه جای تقدیر دارد تصریح کرد: در واقع پیرو منویات مقام معظم رهبری با چنگ و دندان سعی کردیم تجارت جاری و به ویژه ظرفیت صادارت غیر نفتی کشور پایدار بماند.

حاتمی با تاکید براینکه دراین عرصه مطابق برنامه پیش می‌رویم اذعان کرد: عمده‌ترین محصولات صادارتی شامل مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی و کود شیمیایی است.

وی وضعیت صادرات استان کرمانشاه را وضعیت مناسبی قلمداد کرد و گفت: امیدواریم نه تنها کل برنامه و سیاست تعریف‌شده درعرصه تجارت جهانی بلکه فراتر از آن را نیز پوشش دهیم.

حاتمی با تاکید براینکه علاوه بر دایر بودن فعالیت‌های جاری به دنبال توسعه و بهبود تجهیزات و زیرساخت‌های صادراتی دراستان هستیم بیان کرد: نتیجه این تلاش‌ها در آینده نه‌چندان دور در میزان تعاملات و درعین حال حجم صادارت نمود پیدا می‌کند.

مع‌الوصف آن‌طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند یکی از راه‌های افزایش و جهش تولید، توسعه صادرات است به طوریکه در ابتدای سال خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛ سازمان توسعه تجارت در این خصوص دو سناریو را در شرایط فعلی با توجه به اینکه همه دنیا درگیر کرونا شده، برای صادرات تعیین کرده که در سناریوی اول 42 میلیارد دلار حجم صادرات برای سال 99 پیش‌بینی شده که این رقم معادل صادرات سال گذشته است. همچنین در سناریوی دوم پیش‌بینی 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی که باید با تقویت زیرساختهای تجاری و لجستیک صادرات محقق شود، از طرفی طبق سیاستگذاری‌های انجام شده می‌بایست 100 درصد صادرات استان کرمانشاه به دلیل موقعیت استراتژیکی به کشورهای همسایه باشد دراین بین توجه به این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است که در وهله نخست صادرات به صورت تخصصی انجام و در وهله بعدی آموزش و تخصص تجار نیز دراین مقوله مورد توجه قرار گیرد زیرا اخیرا در بحث صادارت محوصلات کشاورزی همچون گوجه به گفته کارشناشان موضوعی که برا کشور مسئله‌ساز شد این بود که افرادی دراین زمینه وارد حوزه تجارت شدند که هیچ گونه تخصصی در عرصه صادارت و درعین حال استاندارد محصولات صادراتی نداشتند اما با همه این تفاسیر اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه وضعیت صادارت را علا رغم فشارتحریم و کرونا مناسب قلمداد می‌کند ما را به تحقق سیاست‌ها تعریف شده امیدوار می‌کند البته دراین بین نباید از همت و تلاش روزافزون غافل شد.

شناسه خبر 31840