شناسه خبر:33495
1399/9/23 09:46:14

 سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: متأسفانه در برخی از خطوط اتوبوس‌های درون‌شهری همدان شاهد جولان کرونا در پی شیوع هستیم.

چندسالی است که مسئولان اجرایی مردم را به استفاده از وسایل نقلیه‌ عمومی دعوت می‌کنند و به‌نوعی به دنبال فرهنگ‌سازی در جامعه برای استفاده از این وسایل هستند، حال در شهری همچون همدان به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که آیا تمهیدات لازم نیز در راستای این مسئله مهیا شده است؟ زیرا طبق مشاهدات و گلایه‌مندی‌های عنوان‌شده از سوی شهروندان نادیده گرفتن تمهیدات لازم در زیرساخت‌های خدمات حمل‌ونقل عمومی در پی بروز بیماری منحوس کرونا نمود بیشتری یافته است؛ به‌طوری که در گفت‌وگویی که با شهروندان داشتیم، مشخص شد انتظار طولانی برای استفاده از اتوبوس دغدغه‌ اصلی بسیاری از مردم بود و اکثر آن‌ها درنهایت مجبور می‌شوند از وسایل نقلیه‌ شخصی و شاید مسافرکش‌های غیر قابل ‌اعتماد استفاده کنند، بنابراین سؤال این است که آیا ناوگان اتوبوس‌رانی و مسئولان اجرایی برای اختصاص دادن بیشتر اتوبوس تمهیداتی را درنظر نمی‌گیرند؟

از طرفی بسیاری از مردم از کمبود وسایل نقلیه گله‌مند هستند و نیز اینکه تجمع جمعیت در شرایط فعلی با وجود تأکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، موجب به‌بار آوردن بسیاری از مشکلات ازجمله عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است.

از طرف دیگر با توجه به تأکید زیاد، تبلیغات و تلاش دست‌اندرکاران در فرهنگ‌سازی‌ شهروندی در جامعه مبنی بر عدم حمل پول نقد و استفاده از «کارت» و «ماسک» در اتوبوس‌ها، با وجود اینکه رانندگان حق دریافت وجه نقد را ندارند، همچنان بسیاری از آنان بدون هیچ نظارتی و به‌راحتی اقدام به گرفتن پول نقد می‌کنند و بدون رعایت هیچ دستورالعملی شهروندان بدون ماسک را نیز سوار کرده و نشان‌گذاری‌ها برای فاصله‌گذاری نیز در حد شعاری بی‌اساس بوده و در اغلب مسیرها و خطوط از سوی رانندگان و به‌ویژه در اتوبوس‌های متعلق به بخش خصوصی رعایت نمی‌شود و این امر چیزی جز تبدیل شدن اتوبوس‌ها به محل دپوی ویروس کرونا را در پی نخواهد داشت.

بعضی نیز از معتادان و متکدیانی که در اتوبوس حاضر شده و اقدام به تکدی‌گری در قالب دست‌فروشی می‌کنند، شکایت داشتند و به دنبال پاسخ این سؤال بودند که آیا امکان جمع‌آوری آن‌ها وجود ندارد؟

از طرفی تجمع مردم و تحمل فشار زیاد واردشده، خصوصاً در برخی مسیرهای شهری همچون خضر، کوی ولیعصر و گاهی در مسیرهایی همچون دره‌مرادبیگ، پردیس و استادان به‌دلیل در دسترس بودن، موجب شده تا هنگام رانندگی برخی مردم دچار آسیب شده و حرکت اتوبوس و توقف آن به برخورد فیزیکی افراد با یکدیگر منجر شود.

این مسئله به‌ویژه در مواقعی رخ می‌دهد که رانندگان گاهی سرعت زیادی دارند و به ناگاه ترمز می‌کنند، البته بازهم تأکید می‌شود این اتفاق در مورد مسیرهایی که در آن‌ها تعداد مسافر زیاد و تعداد اتوبوس‌ها اندک بوده و یا فاصله زمانی حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها رعایت نمی‌شود، رخ داده و مشکل‌آفرین‌تر است.

بعضی از شهروندان نیز با فرا رسیدن فصل سرما از عدم روشن کردن سیستم گرمایشی گلایه‌مند هستند و درعین‌حال گویی برخی رانندگان نه‌تنها بخاری اتوبوس‌ها را روشن نمی‌کنند، بلکه برای سهولت کار در برخی مواقع از بسته و باز کردن درب اتوبوس‌ها در هر ایستگاه امتناع کرده و مسیر طولانی را با داشتن چند ایستگاه، بدون بستن درب طی می‌کنند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص مشکلات مطرح‌شده با بابک اسدی، مدیر معاونت اتوبوس‌رانی و پایانه‌های مسافربری سازمان شهرداری همدان و نیز سیدمسعود عسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه‌ نظارت شورا به آن معنا نیست که در هر حوزه کار شهرداری فردی را بگمارد تا نظارت داشته باشد، گفت: بر این اساس آنچه پروتکل‌های بهداشتی عنوان می‌شود، ما به شهرداری ابلاغ می‌کنیم.

سیدمسعود عسگریان با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از عدم رعایت پروتکل‌ها از حیطه و توان خدمات‌رسانی شهرداری خارج است، اذعان کرد: شما درنظر بگیرد با وجود تأکیدات بسیار مبنی بر کاهش تردد در بازارها و مراکز خرید، متأسفانه شاهد حجم بالای تردد در سطح شهر هستیم؛ حال آنکه امکان اضافه کردن ناوگان برای شهرداری به‌دلیل تنگنای مالی فراهم نشده تا از این طریق بتواند پاسخگوی نیاز شهروندان در شرایط کرونا باشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد آن هستیم که شهروندان به‌جای ماندن در خانه متأسفانه در بازار و میدان اصلی همدان به دنبال فراهم کردن آجیل و بساط یلدایی هستند! ابراز کرد: این درحالی است که متأسفانه هرروز شاهد از دست رفتن جان شهروندان در پی شیوع و بروز کرونا هستیم که بخش اعظمی از آن به ترددهای بی‌مورد در شهر بازمی‌گردد.

عسگریان با بیان اینکه به عوامل اتوبوس‌رانی تأکید شده است که نسبت به رعایت پروتکل‌ها حساس بوده و این مهم را در قالب تذکر به شهروندان اجرایی کنند، تشریح کرد: مسئله این است که میزان تأثیرگذاری شهرداری نیز یقیناً بیشتر از دولت و صداوسیما در تذکر برای رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی، نخواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا طی سال‌های اخیر از تسهیلات و اعتبارات دولتی برای تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی به شهرداری همدان تخصیص یافته است؟ گفت: متأسفانه سال‌ها است که چیزی به شهرداری در این بخش پرداخت نشده و تنها از سال گذشته پیگیر دریافت 50 میلیارد تومان تسهیلات از محل اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی همدان هستیم که خوشبختانه تخصیص یافته و درحال حاضر کارهای نهایی به کارگزاری محول شده تا این مبلغ را به ریال تبدیل کند که بتوانیم نسبت به خریداری اتوبوس‌های جدید اقدام کنیم.

مدیر معاونت اتوبوس‌رانی و پایانه‌های مسافربری سازمان شهرداری همدان نیز در واکنش به گلایه‌مندی به روشن نبودن بخاری اتوبوس‌ها اظهار کرد: این مسئله صحیح نیست، مگر رانندگان قرار است هزینه سوخت و برق بدهند که بخاری را روشن نمی‌کنند؟

بابک اسدی افزود: خوشبختانه پیش از فرا رسیدن فصل سرما نسبت به تنظیم و تست وسایل گرمایشی اتوبوس‌ها اقدام می‌شود.

اسدی ادامه داد: یقیناً پیگیر مسئله در خطوط مورد اعتراض خواهیم بود.

این مقام مسئول در واکنش به مسئله فرسودگی ناوگان نیز گفت: طی چندسال اخیر در این بخش فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم و بخش اعظمی از اتوبوس‌ها بازسازی شدند.

وی با تأکید بر اینکه 30 دستگاه اتوبوس با همکاری شرکت شهاب‌خودرو تهران که زیر نظر آستان قدس رضوی است بازسازی خواهند شد، تصریح کرد: 10 دستگاه اتوبوس نیز طی سال‌های اخیر خریداری و به ناوگان افزوده شده است.

مدیر معاونت اتوبوس‌رانی و پایانه‌های مسافربری سازمان شهرداری همدان با اشاره به اینکه اخیراً نیز 50 میلیارد تومان بودجه با تلاش شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط به حوزه اتوبوس‌رانی در قالب اوراق تخصیص یافته است، تشریح کرد: البته با توجه به بروز بیماری کرونا و عدم استقبال مردم نسبت به سوار شدن به اتوبوس، درحال حاضر تعداد اتوبوس‌ها کم نیست و درواقع در بسیاری از خطوط ما متحمل ضرر شده‌ایم.

اسدی با اشاره به مطالب عنوان‌شده درخصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: نظارت در این بحث کافی است، به‌طوری که در ماه‌های ابتدایی بروز کرونا تنها شب‌ها نسبت به ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها اقدام می‌شد، اما حالا اکیپ ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها در مبدأ (پایانه سر گذر) حضور دارند و پس از هر سفر نسبت ضد عفونی کردن داخل اتوبوس‌ها اقدام می‌کنند.

وی با اینکه تذکر لازم نیز به شهروندان برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک در دستور کار رانندگان و بازرسان اتوبوس‌رانی قرار دارد، افزود: به مسئله مذکور باید به دید فرهنگی نگریست.

اسدی با اشاره به اینکه بارها بر سر آنکه همکاران بنده نسبت به زدن ماسک تذکر داده‌اند شاهد درگیری بوده‌ایم، گفت: این نکته ضروری است که مردم باید نسبت به حفظ سلامت خود حساس باشند.

مدیر معاونت اتوبوس‌رانی و پایانه‌های مسافربری سازمان شهرداری همدان با اشاره به آنکه این معاونت از اهرم اجرایی و ضمانتی برای برخورد با متخلفان برخوردار نیست، ابراز کرد: مردم نیز باید برای رعایت پروتکل‌ها همراهی لازم را داشته باشند.

وی در واکنش به مسئله انتظار طولانی‌مدت در ایستگاه‌های اتوبوس نیز گفت: درحال حاضر زمان انتظار اتوبوس نهایتاً 10 دقیقه است و حتی در شرایط قرمز کرونایی این زمان را کاهش دادیم.

مع‌الوصف؛ با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته در عرصه خدمات‌رسانی بهتر از سوی مدیریت شهری، برخی مشکلات با آنچه مورد ادعا از سوی مدیران این بخش است، هم‌خوانی ندارد. نخست اینکه کمترین زمان انتظار در ایستگاه‌ها حداقل در بهترین شرایط 20 دقیقه و حتی بیشتر است، از طرفی هم طبق گلایه‌مندی شهروندان بسیاری از رانندگان خود ناقض فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی ‌هستند، زیرا داشتن درآمد بیشتر به‌خصوص در اتوبوس‌های متعلق به بخش خصوصی ملاک اصلی آن‌ها است و نه سلامت مردم! بنابراین انتظار می‌رود متولیان امر به‌جای توجیه مشکلات نظارت بیشتری بر عملکرد اتوبوس‌های بخش خصوصی داشته باشند، زیرا ضد عفونی کردن محوطه داخلی اتوبوس‌ها وقتی که با دپوی جمعیتی در آن‌ها مواجهیم، یقیناً تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت و بیشتر به‌عنوان مسکنی برای کاهش درد می‌ماند تا التیام‌دهنده آن.

شناسه خبر 33495