شناسه خبر:35148
1399/10/21 23:59:40

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان با تاکید بر ثبت، نگهداری و مستندسازی اسناد و تصاویر آرشیوی دستگاه‌های اجرایی، گفت: درهمین ارتباط 7 هزار قطعه عکس آنالوگ آرشیوی استانداری به منظور ثبت و مستندسازی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور مستقر در همدان ارسال 

«اسدالله ربانی‌مهر» روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور که در استان همدان مستقر است، افزود: تصاویر ارسالی مربوط به سال‌های 1365 تا 1380 است که همراه با منابع آنالوگ موجود برای ثبت در تاریخ تصویری استان همدان به آرشیو ملی مرکز اسناد ارسال شد.

وی همچنین از انتقال تمامی منابع دیجیتال موجود در روابط عمومی استانداری استان همدان به آرشیو ملی مرکز اسناد تا پایان سال جاری خبر داد.

مشاور استاندار همدان تاکید کرد: منابع دیداری و شنیداری دستگاه‌های اجرایی شامل عکس و فیلم‌(آنالوگ و دیجیتال) که به نوعی تاریخ مصور فعالیت‌های اجرایی استان محسوب می‌شوند باید هرچه سریعتر از طریق روابط عمومی‌ ادارات به مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور انتقال داده شود.

ربانی مهر با اشاره به اینکه فعالیت‌های گسترده و چشمگیری طی بیش از چهار دهه حیات جمهوری اسلامی ایران در استان همدان انجام شده است، تصریح کرد: اسناد مربوط به این اقدامات و رویدادهای تلخ و شیرین، باید جمع آوری شده و برای نگهداری مناسب و ثبت در تاریخ به مجموعه تخصصی آرشیو ملی ایران به عنوان بخشی از میراث مکتوب استان انتقال داده شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان با بیان اینکه مجموعه اسناد قابل توجهی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان در مرکز اسناد جمع آوری شده است، اظهار داشت: اسناد و مکاتبات اداری به صورت مستمر و در راستای اجرای قانون واسپاری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و در قالب مجوزهای عمومی و تخصصی در حال تعیین تکلیف و انتقال است.

رئیس شورای روابط عمومی‌های استان همدان گفت: منابع دیداری و شنیداری آنالوگ و دیجیتال قابل توجهی شامل عکس، فیلم و صوت در بایگانی راکد و جاری روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان همدان وجود دارد که هر کدام واجد ارزش تاریخی و راوی اتفاقات مهمی هستند که باید در آرشیو ملی ایران ثبت و نگهداری شوند.

ربانی مهر تاکید کرد: در قالب مکاتبات رسمی از مدیران کل و همچنین مسوولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرای استان همدان خواسته شده که نسبت به انتقال این منابع به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اقدام و روند کار و اقدام انجام شده را نیز گزارش کنند.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز دراین دیدار گفت: این سازمان به عنوان حافظه تاریخی کشور با همکاری دستگاههای اجرایی می‌تواند تمامی سوابق و عملکردهای آرشیوی را برای ثبت و همچنین استفاده نسل‌های آینده، مستندسازی و به شیوه مناسب نگهداری کند.

«میثاق گودرزی» اظهار داشت: در همین رابطه آمادگی لازم برای دیجیتال کردن منابع آنالوگ موجود در بایگانی دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و ماندگاری این اسناد وجود دارد و همچنین امکان مناسب عرضه این اسناد(براساس قانون و مقررات) در قالب نمایشگاه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای استفاده و بازدید علاقهمندان وجود دارد.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور از همکاری دستگاه‌های اجرایی استان همدان دراین زمینه به ویژه استانداری، هلال احمر، شرکت مخابرات، اداره کل ورزش و جوانان و سازمان فنی و حرفه ای در انتقال منابع دیداری و شنیداری بایگانی شده به این مرکز قدردانی کرد.

شناسه خبر 35148