شناسه خبر:38940
1400/1/21 00:52:07

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از 18 هزار میلیارد ریال تسهیلات طی سال گذشته در بخش کشاورزی استان پرداخت شده است.

محمدفرید سپری اظهار کرد: این میزان تسهیلات به 37 هزار و 855 پرونده تشکیل‌شده توسط بانک‌های عامل که سهم بیشتر آن هم مربوط به بانک کشاورزی بوده، پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: محل تأمین این میزان اعتبار از تسهیلات شرکت‌های تولیدکننده بذور گواهی‌شده، تسهیلات رونق تولید، تسهیلات اشتغال‌زایی بنیاد برکت، تسهیلات حمایتی کرونا و کشاورزکارت بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان پرداخت این میزان تسهیلات را نشان از حمایت از بخش کشاورزان خواند و گفت: تأمین و پرداخت این میزان تسهیلات در شرایط اقتصادی سخت پیش روی کشور و به تبع استان اقدامی جهادگونه به‌شمار می‌رود.

سپری با اشاره به اینکه خطر در بخش کشاورزی بالا است، یادآور شد: امسال هم اسفندماهی گرم و بهاری نسبتاً گرم و بدون باران را داریم که این وضعیت برای محصولات دیم کشت‌شده در استان مناسب نیست.

وی اعلام کرد: میزان بارندگی در استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 27 درصد و نسبت به بلندمدت هم 17 درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: براساس یافته‌های علمی در بدترین شرایط هم می‌توان در بخش کشاورزی تولید داشت، فقط باید در این راستا با برنامه و به‌کارگیری شیوه‌های علمی و متناسب با وضعیت آب‌وهوایی و انجام اصولی مدیریت مزرعه پیش رفت.

سپری با اشاره به اینکه کردستان دارای شب‌های خنکی است که با این ویژگی ارزشمند می‌توانیم امسال در بخش دیم تولید خوبی داشته باشیم، اضافه کرد: با استفاده به‌موقع از سموم کنترل علف‌های هرز و آفت سن مادر، گیاه قادر خواهد بود با کمترین رطوبت رشد و تولید مطلوبی داشته باشد.

وی گفت: اقدامات مطلوبی طی چندسال اخیر در بخش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به همت کارشناسان سازمان و همچنین بانک کشاورزی استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان کاهش 27 درصدی بارندگی در سال ‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را زنگ‌ خطری برای کشاورزی عنوان کرد.

سپری اظهار کرد: سال گذشته کارهای خوبی در راستای توسعه و رونق کشاورزی در استان انجام گرفت که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این نام‌گذاری رسالت و وظیفه ما را به‌عنوان یکی از متولیان بخش تولید مضاعف می‌کند، باید با تلاش جهادی و مضاعف و پشتیبانی‌ مناسب از تولید، موانع موجود در این مسیر را برداریم و تولید را رونق ببخشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: این جلسات می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع موانع و مشکلات داشته باشد و باید به‌صورت مستمر برگزار شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی خطر بالایی دارد، گفت: این بخش نیاز به مردم و سرمایه‌گذاری دارد، بیش از 90 درصد از فعالیت‌ها و کارهای این بخش توسط خود مردم انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: متأسفانه امسال به‌لحاظ بارش سال بسیار بدی را تجربه کرده‌ایم که زنگ خطری برای کشاورزی استان است.

وی افزود: امسال 184 میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: کشاورزان به‌خاطر کاهش بارندگی مقداری ناامید شده‌اند، اما با توجه به تجربیات کشورهای مختلف که با وجود کمترین میزان بارش‌ها بالاترین تولیدها را داشته‌اند، باید تولید پایدار را برای خود ایجاد کنیم.

سپری با بیان اینکه مشکلات در سال‌ جاری با موضوع مرغ و کمبودها در این حوزه شروع شد و با خشک‌سالی ادامه پیدا کرده است، گفت: بارندگی فوق‌العاده ضعیف است و درجه حرارت هم رو به بالا است، هر یک درجه بالاتر نیاز آبی را 15 درصد افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه در ردیف مکانیزاسیون باید حوزه دامداری دیده شود، گفت: طرح‌های داریم که باید نسبت به احیای آن‌ها تلاش کنیم؛ باید بهترین استفاده و بهره‌وری را از اعتبارات ببریم.

این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.

کردستان سه میلیون و 199 هزار رأس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره‌بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود دو میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال بوده و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.

شناسه خبر 38940