شناسه خبر:44946
1400/6/4 10:32:17
سپهرغرب در پی گفتگو با دکتر حیدر طیبی‌نیا در آستانه چهلمین روز درگذشت دانشمند همدانی مطرح کرد:

پرفسور سعیدی‌جم؛ محقق برجسته‌ همدانی که علم و ایمان را درهم آمیخت

سپهرغرب، گروه سلامت - سمیرا گمار: پرفسور مسعود سعیدی‌جم دانشمند نام‌آشنای همدانی محقق برجسته‌ای بود که علم و ایمان را در هم‌آمیخت و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی همدان را به دانشگاه‌های تراز اول دنیا نزدیک کرد.

کمتر از 40 روز پیش خبر درگذشت دکتر مسعود سعیدی‌جم ریاست محترم دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی و دبیر بورد هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته‌های زیست فناوری پزشکی و پزشکی مولکولی، جامعه علمی و نخبگانی همدان را در شوک عظیمی فرو برد و دل بسیاری از مردم همدان را داغدار کرد.

همین چند وقت پیش بود که مصاحبه‌ای توسط نگارنده با آن فقید سعید در رابطه با واکسن ایرانی کرونا صورت گرفت و علیرغم مشغله‌ای که داشت متواضعانه اظهارات علمی خود را با خوانندگان این روزنامه به اشتراک گذاشت و تمام قد از دانشمندان ایرانی حمایت کرد.

حالا که آن عزیز سفرکرده (که بی شک یکی از بهترین نیروهای انقلاب اسلامی و کم نظیرترین اساتید دانشگاه علوم پزشکی همدان بود) دیگر در بین ما نیست، بر آن شدیم تا با دکتر حیدر طیبی‌نیا استاد تمام رشته بیوشیمی، و دبیر بورد بیوشیمی بالینی، که تعامل دوستانه، همکاری و خانوادگی عمیقی با دکتر سعیدی‌جم داشته به گفتگو بنشینیم، آنچه می‌خوانید بخشی از خدمات آموزشی و گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی مرحوم سعیدی‌ است که می‌آید:

*دکتر سعیدی‌جم از چهره‌های شاخص در رشته بیوتکنولوژی پزشکی و پزشکی ملکولی در سطح کشور بود

دکتر حیدر طیبی نیا با تشریح فعالیت‌های مرحوم دکتر سعیدی جم، تصریح کرد: پروفسور سعیدی‌جم استاد تمام دانشگاه بوده و آغاز کار او در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 1373 به عنوان عضو هیئت علمی رقم خورد؛ رشته تخصصی او بیولوژی ملکولی با گرایش بیوتکنولوژی پزشکی بود که در سال 1383 از دانشگاه لیدز انگلستان در این رشته فارغ‌التحصیل شده و این را به جرات و به‌حق می‌گویم که از چهره‌های شاخص در رشته بیوتکنولوژی پزشکی و پزشکی ملکولی در سطح کشور بود.

وی ادامه داد: دکتر سعیدی‌جم دبیر بورد تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی و پزشکی ملکولی در سطح کشور بود که همین امر نشان‌دهنده جایگاه والای علمی ایشان است. ضمن اینکه در زمان حیات نیز مسئولیت‌هایی چون ریاست دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی همدان، مدیر گروه پزشکی مولکولی، موسس و رئیس تحقیقات پزشکی ملکولی و مدیر پژوهشی دانشگاه نیز در کارنامه ایشان وجود داشت که در هر کدام از این مسئولیت‌ها ممتاز بوده و حرف برای گفتن داشت.

*نقطه عطف فعالیت‌های دکتر سعیدی‌جم فعالیت‌های «آموزشی» او بود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اوج فعالیت‌های دکتر سعیدی جم در حوزه «آموزشی» بود، افزود: ایشان بدون اغراق و حقیقتا دانشمند و محققی برجسته بود و بنده ایمان دارم که در فعالیت‌های آموزشی به ویژه تدریس دروس مختلف رشته دکترای پزشکی ملکولی، دکترای بیوتکنولوژی پزشکی و کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی که مستقیما زیر نظر او تدریس می‌شد جزء نخبه‌های کشور بود.

*او به عنوان یک رهبر عمل کرده و دانشجویان بسیاری را پرورش داد

وی اضافه کرد: نکته مهم و علت تاکید من بر این امر آن است که گاهی اساتیدی مثل بنده تدریس دروس را انجام می‌دهند، یعنی ما بیشتر پیرو هستیم، اما ایشان به این امر بسنده نکرده و بنا به نیازهایی که در دانشگاه وجود داشت به‌عنوان یک رهبر در دانشگاه عمل می‌کرد و راه‌اندازی رشته‌های مهم نظیر پزشکی مولکولی، بیوتکنولوژی پزشکی در مقطع دکترا و ارشد را مدنظر داشت و به انجام رساند و با اینکه این کار زحمات بسیار زیادی دارد هیچ‌گاه خسته نشد و از حیث ریل‌گذاری و جریان‌سازی چراغ راه مسیری شد که سالیان سال منشاء خیر و برکت است و همین خصیصه ایشان و غنای شخصیتی او دانشجویان را جذب می‌کرد.

*راه‌اندازی رشته‌های جدید علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان

دبیر بورد بیوشیمی تاکید کرد: دانشگاه‌های محدودی رشته‌های بیوتکنولوژی پزشکی را دارند ضمن اینکه در سطح دنیا هم جزو رشته‌های مدرن و پیشرو است چون با مباحث بیولوژی مولکولی مرتبط بوده و آموزش در این رشته از نظر تئوری و عملی کار پیچیده ای بوده و مستلزم وسعت میدان دید، مطالعات بسیار و تسلط بر تکنیک‌های آزمایشگاهی پیشرفته است؛ به هر حال پروفسور سعیدی‌جم با اشراف به اهمیت این موضوع و درک آن، همواره در تلاش بود تا آموزش لازم را به دانشجویان مقطع دکترای تخصصی منتقل کند. در این مسیر گاهی پیش می‌آمد که برای تدریس و آماده‌سازی فایل‌ها برای یک درس جدید هفته‌ها یا ماه‌ها زمان صرف می‌کرد که نتیجه‌اش تربیت دانشجویانی در دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده که در حال حاضر با درجه علمی بالایی در سطح کشور می‌درخشند و هم اکنون بعضی از آن‌ها از اعضای هیئت علمی دانشگاه همدان هستند.

*او مصداق بارز شجره طیبه بود

دکتر طیبی‌نیا در بخش دوم سخنان خود دکتر سعیدی جم را مصداق بارز «شجره طیبه» خواند و عنوان کرد: شجره طیبه یک عبارت قرآنی در سوره مبارکه ابراهیم است که چند ویژگی دارد؛ نخست اینکه شجره طیبه همواره رشد کرده، مثمر ثمر بوده و سبب رشد سایر افراد می‌شود، بدون اغراق دکتر سعیدی‌جم رشد و نمو داشت و این ویژگی در تدریس رشته‌های جدید توسط ایشان، خود را نشان می‌داد چراکه روزها و هفته‌ها زمان صرف می‌کرد تا دروس مربوطه را در دانشگاه علوم پزشکی همدان که از دانشگاه‌های تراز اول کشور محسوب می‌شود را به‌نحو احسن آموزش دهد و سطح تدریس در این رشته‌ها را به دانشگاه‌های مطرح دنیا نزدیک کند.

وی متذکر شد: شجره طیبه باید پاکیزه باشد؛ ایشان از لحاظ دینداری پاکیزه، مطهر و به معنای واقعی مومن و مسلمان بود؛ اواخر عمر خود که در بستر بیماری بود تلاش بسیارش برای تصویب رشته دکترای مهندسی بافت به ثمر نشست و در روزهای پایانی حیاتش اطلاع دادند که مجوز پذیرش و راه‌اندازی این رشته از طرف وزارت بهداشت صادر شده و امسال می‌توانیم پذیرش دانشجویان رشته مهندسی بافت را در دانشگاه علوم پزشکی همدان داشته باشیم. این نکته قابل توجه است که کلیه این رشته‌ها در سطح دکترای تخصصی بوده که عالی‌ترین و بالاترین مقطع تحصیلی در آموزش عالی می‌باشد. برای همین است که بنده اعتقاد دارم او هم خودش رشد می‌کرد و هم دانشجویان و دانشگاه را رشد می‌داد و این مصداق بارز شجره طیبه است. ایشان در زمان حیات منشا خدمات زیادی بودند و بعد از رحلت نیز نتیجه زحمات ایشان در دانشگاه ساری و جاری خواهد بود.

*دانش او وقف این سرزمین شد

استاد تمام رشته بیوشیمی بالینی تشریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشگاه بزرگی است و دکتر سعیدی‌جم که یک دانشمند و محقق تراز اول بود، بیش از پیش سبب ارتقا و پیشرفت دانشگاه همدان شدند؛ او استاد راهنمای ده‌ها پایان‌نامه در سطح کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی بود، بیش از 200 مقاله علمی در مجلات سطح اول دنیا داشت، علاوه بر آن به انتشار مقالات در مجلات داخلی هم تمایل داشت و خیلی از کارهای تحقیقاتی خود را در مجلات فارسی چاپ می‌کرد تا این مجلات ارتقا پیدا کنند، ایشان با تلاش و تجربه علمی‌ بالایی که کسب کرده بود استاد تراز اول در رشته خود محسوب می‌شد و می‌توانست تدریس را دانشگاه‌های اروپا ادامه دهد که البته بعد از بازگشت از انگلستان اگرچه با مجامع علمی بین‌المللی ارتباط داشت ولی هیچگاه به فکر تدریس و تحقیق در خارج از کشور نبود و تجربه و دانش خود را وقف جوانان این سرزمین کرد.

دکتر طیبی‌نیا بیان کرد: مرحوم سعیدی‌جم چند کار مهم انجام داد که می‌توان به راه‌اندازی آزمایشگاه تحصیلات تکمیلی و تامین دستگاه‌های مورد نیاز آزمایشگاه، گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تجهیز سایت دانشجویان پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی به کتابخانه، کلاس درس، اتاق کنفرانس و راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع آنفولانزا در معاونت بهداشتی اشاره کرد.

*یک معلم واقعی

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: علاوه بر تلاش‌های علمی و حرفه‌ای دکتر سعیدی‌جم، حقیقت این است بعد دیگر شخصیت ایشان بعد اخلاقی است؛ و اگر مشاهده می‌کنید که بسیاری از اساتید، دانشجویان، دوستان و همکاران او غم بزرگی در فراق او متحمل شدند به این دلیل است که ایشان انسان وارسته‌ای بود؛ بسیار متواضع و مومن و مسلمان به معنای واقعی که این ویژگی‌ها در اخلاق و رفتارش نمایان بود؛ همکارانش را بسیار مورد عزت و احترام خود قرار می‌داد و به همان مقدار نیز همکاران به ایشان ارادت و عشق داشتند؛ دست به خیر بود و در چندین صندوق کمک‌رسانی در دانشگاه همدان عضو موسس بوده و کمک‌های مالی شایانی را می‌کرد. کمک به ساخت مدرسه، کمک به نیازمندان و حمایت از خانواده‌های بی بضاعت و مواردی از این قبیل از جمله اقدامات ایشان بود و به‌دلیل اخلاق و تواضع و کمک به دیکران همه او را دوست می‌داشتند، ایشان مصداق بارز آیه « ِانَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمُن وُدًّا؛ مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد!» بود.

 *او در اوج بلوغ علمی از دنیا رفت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: اعضای هیئت علمی اذعان دارند که او را در اوج بلوغ علمی از دست دادیم و باید سال‌ها وقت و توان صرف شود تا شخصی به جایگاه علمی دکتر سعیدی‌جم برسد، او در سطح کشور بی‌نظیر بود و می‌توانست سال‌های متوالی منشاء خیر و برکت شود که متاسفانه از دست رفت. تشییع باشکوه ایشان با حضور جمعیت کثیری از همکاران، مسئولان و دانشجویان از جوار صحن مطهر شهدای گمنام دانشگاه، نشان‌دهنده زحمات این استاد فقید برای جامعه دانشگاهی بود که جای او خالی خواهد ماند؛ در آستانه چهلمین روز درگذشت او یک بار دیگر این ضایعه را به همسر و دو دخترعزیز ایشان و همکاران دانشگاه علوم پزشکی تسلیت می‌گویم و امیدوارم خدای متعال او را در جوار رحمت خود قرار دهد.

شناسه خبر 44946