شناسه خبر:56164
1401/3/12 12:24:14

یکی از عکاسان حاضر در مراسم تشییع امام خمینی (ره) گفت: در روز 14 خردادماه مردم به سوگ آفتاب آمده بودند و غم و ماتم از در و دیوار شهر می‌بارید

 

گوهر دریای وجود امام (ره) پس از گذشت سالیان سال همچنان می‌درخشد و بسیاری از مردم در سراسر این عرصه پهناور با الگو قرار دادن سبک زندگی ایشان، در برابر ناملایمات و ستمگری‌های موجود در جامعه ایستادگی می‌کنند. حال به‌مناسبت فرا رسیدن چهاردهم و پانزدهم خردادماه که نشانگر رحلت و به عرش رسیدن و اوج گرفتن روح پُرفتوح این امام است، خبرنگار روزنامه سپهرغرب مصاحبه‌ای با علی‌اکبر بیگ‌زاده که یکی از عکاسان حاضر در مراسم تشییع امام خمینی (ره) بوده است، درخصوص شرح وقایع آن روز تهیه کرده است که به اطلاع شما می‌رساند:

این عکاس حاضر در مراسم تشییع امام خمینی (ره) با بیان اینکه از دوران نوجوانی علاقه‌مند به عکاسی و خبرنگاری بودم، گفت: در ابتدا خبرنگار روزنامه اطلاعات بودم که پس از سال 51 وارد صداوسیمای همدان شدم و به مدت سه سال مسئولیت پخش صداوسیمای همدان را به‌عهده داشتم.

علی‌اکبر بیگ‌زاده با اشاره به تحصیلات خود، ابراز کرد: دوره تصویربرداری که نخستین دوره پس از انقلاب بود را در دانشکده صداوسیما گذراندم و سال 63 در دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شدم.

بیگ‌زاده افزود: سال 61 نمایشگاه انفرادی درخصوص مراسم ارتحال امام برگزار کردند که در فضای باز روبه‌روی تالار فجر همدان اجرا شد.

وی با اشاره به اتفاقات چهاردهم خردادماه سال 1368، گفت: در آن زمان دانشجو بودم و در خوابگاه دانشجویی که در منطقه امیرآباد واقع بود، ساکن بودم؛ به‌دلیل گرمای هوا اکثر مردم در پشت بام خانه‌های خود می‌خوابیدند و من و تعدادی از هم‌خوابگاهی‌های خود هم در پشت بام خوابیده بودیم.

این عکاس اذعان کرد: سکوت شب را صدای بالگرد‌های نظامی می‌شکست و خبر از اتفاقی می‌داد؛ چراکه در آن زمان شنیدن صدای هلیکوپتر آن‌هم به دفعات بسیار، عادی نبود.

وی تصریح کرد: آن زمان بهشت زهرا زمینی پُر از پستی و بلندی داشت و منطقه‌ای که پیکر امام (ره) قرار بود در آنجا قرار بگیرد، بسیار ناهموار بود که برای اقامه نماز آن زمین وسیع را با غلتک‌های بزرگ صاف کردند تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

بیگ‌زاده با اشاره به نمازی که بر پیکر امام خمینی (ره) خوانده شد، گفت: اقامه نماز توسط آیت‌الله گلپایگانی صورت گرفت.

وی اذعان کرد: پس از خواندن نماز که البته چندین ساعت طول کشید، حوالی بعدازظهر که هوا به‌شدت گرم و طاقت‌فرسا شده بود، بالگرد‌های نظامی هر چند دقیقه به پرواز درمی‌آمدند و آب و گلاب بر سر مردم می‌پاشیدند.

بیگ‌زاده با اشاره به خبرنگاران حاضر در مراسم، گفت: عکاسان و خبرنگاران عمدتاً روی یک کانتینر آب قرار گرفته بودند و از بالا عکاسی می‌کردند و به نشر احوال می‌پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: پیکر مطهر امام (ره) همراه با تعدادی از افرادی سرشناس همچون آقای رفسنجانی که در هلیکوپتر بودند، در محل حاضر شد.

بیگ‌زاده با اشاره به شخصیت امام (ره)، گفت: ایشان با دست خالی انقلاب و با فداکاری در مقابل شاه ایستادگی کردند که همین امر باعث می‌شد این شخصیت برای مردم حائز اهمیت باشد و مردم با خلوص نیت ایشان را دوست می‌داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همین علاقه مردم نسبت به امام و رفتار دلسوزانه ایشان نسبت به ملت سبب شد که مردم حس کنند گویی بزرگی از خانواده خودشان را از دست دادند.

بیگ‌زاده با بیان اینکه مردم امام خمینی (ره) را متعلق به خودشان می‌دانستند، گفت: این باعث شده بود تا در آن روز قیامتی برپا شود و غم و اندوه در ظاهر همه مردم نمایان باشد.

وی تصریح کرد: مردم به سوگ آفتاب آمده بودند و غم و ماتم از در و دیوار شهر سرازیر بود.

امام خمینی (ره) همچون چراغ هدایتی باعث جهت‌گیری صراط مستقیم و نمایان شدن راه روشن در عصر جاهلیت ایران بود؛ ایشان با ورودشان همانند آبی بر کویر خشکیده کشور سرازیر شدند و و مردم را از ظلم و ستم شاه نجات دادند و ریشه‌های اسلام را در قلب کشور عزیزمان نهادینه کردند و با خدمات و کارهای شایسته خود همچون چشمه زلالی مردم و این نهال را سیراب کردند.

نهالی که هم‌اکنون پس از گذشت 40 سال به درخت تنومندی مبدل شده و سایه آرامش و آسایش را بر سر مردمان نجیب کشور عزیزمان نهادینه کرده است.

از امام خمینی (ره) به‌عنوان پدر امت یاد می‌کنند؛ پدری که همه مردم مسلمان، مستضعف و آزاده را زیر بال‌وپر خود قرار داد و با توجه، مهربانی و صبوری درس ایستادگی و دفاع از آرمان‌ها را به همه آموخت که با این کار سالیان سال است از این شخصیت استوار و ستودنی به‌عنوان مظهر وحدت و یگانگی مسلمانان نام می‌برند؛ چراکه ایشان بنیان‌گذار حماسه‌ای فراموش‌نشدنی در قلب بشریت هستند.

 

 

شناسه خبر 56164