شناسه خبر:58195
1401/5/5 10:42:08

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اهتمام مجموعه مدیریتی استان برای فعال‌سازی و احیای دوباره واحدهای راکد صنعتی، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه 9 واحد مجدداً به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند که این مهم گامی برای رفع بیکاری و رونق اقتصادی استان است.

«محسن دارابی» با بیان اینکه فعال‌سازی این 9 واحد حدود 200 فرصت شغلی ایجاد کرده است، ابراز کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال 11 واحد صنعتی دیگر را هم با اشتغال‌زایی در حدود 800 نفر، فعال کنیم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری این 20 واحد صنعتی که امسال فعال شده و یا خواهند شد، به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه یادآوری کرد: سال گذشته نیز با تلاش‌های انجام‌گرفته و حمایت‌های مسئولان وزارتخانه و استان کرمانشاه 24 واحد صنعتی و غیر فعال به چرخه تولید بازگشتند.

دارابی همچنین با اشاره به وجود 870 واحد صنعتی در کرمانشاه، خاطرنشان کرد: 100 واحد از این تعداد متأسفانه راکد هستند.

وی یادآوری کرد: در استان کرمانشاه 22 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است و حدود 30 هزار نفر هم در حوزه صنعت مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از راهبردهای وزارت صمت احیای واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهایی است که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: بر همین اساس و راهبرد ابلاغی، واحدهای راکد استان شناسایی شده است.

دارابی تصریح کرد: برای احیای واحدهای صنعتی راکد به کمک استانداری، فرمانداری‌های شهرستان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق، شرکت گاز، بانک‌های عامل، ادارات کل امور مالیاتی و تأمین اجتماعی و دیگر مجموعه‌هایی که با واحدهای صنعتی و تولیدی در ارتباط هستند، نیاز داریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با فعال کردن این 20 واحد صنعتی و البته پنج واحد معدنی، گام‌های خوبی برای کاهش مشکل بیکاری و افزایش تولیدات استان برداشته شود.

   فعال شدن 600 واحد تولیدی در استان طی 4 سال گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اساسی مجموعه مدیریتی استان رفع مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است، گفت: در همین راستا حدود 600 واحد خُرد و کلان تولیدی و صنعتی طی چهار سال گذشته که راکد یا نیمه‌راکد بودند، مجدداً فعال شده‌اند.

«بهزاد باباخانی» توضیح داد: از این تعداد واحدهای تولیدی احیاشده 358 واحد در حوزه کشاورزی و 242 واحد در حوزه صنعتی و معدنی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه احیای واحدهای مذکور در استان برای بیش از چهار هزار و 700 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، افزود: کارخانه نساجی کرپ‌ناز، شرکت کابل باختر، شرکت صنایع ورق بومان و کارخانه نیرومحرکه از مهم‌ترین واحدهای راکدی هستند که در استان کرمانشاه طی این سال‌ها احیا شده‌اند.

معاون استاندار کرمانشاه همچنین از اهتمام ویژه مدیریت استان برای رفع مشکل واحدهای تولیدی و رونق دوباره آن‌دسته از صنایعی خبر داد که در سال‌های اخیر دچار رکود شده‌اند و گفت: انجام این کار می‌تواند در کاهش مشکل بیکاری به‌عنوان دغدغه نخست مردم و مسئولان کرمانشاه بسیار موثر باشد.

باباخانی تصریح کرد: خوشبختانه امروز همراهی خوبی میان دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی استان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم به تعهد خود برای فعال‌سازی 25 واحد صنعتی و معدنی راکد تا پایان امسال عمل کنیم.

وی یادآوری کرد: عمده مشکلات واحدهای راکد صنعتی و تولیدی مربوط به حوزه سرمایه در گردش، بدهی‌های بانکی و مالیاتی، فرسوده و از رده خارج شدن ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز است که تلاش می‌کنیم همه آن‌ها را رفع کنیم.

معاون استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در سال 1400 کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه درمجموع 109 جلسه برگزار کرد که در این جلسات 714 مصوبه تصویب و 435 مورد از آن‌ها اجرا شده است، گفت: قرار است امسال نیز 50 جلسه به‌منظور بررسی وضعیت واحدهای صنعتی مشکل‌دار استان تشکیل شود که امیدواریم کمکی به افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و راکد داشته باشد.

وی ابراز کرد: طبق بررسی به‌عمل‌آمده ستاد تسهیل کرمانشاه در سال گذشته جزء فعال‌ترین ستاد تسهیل استان‌ها بوده، اما نباید به این ارزیابی راضی باشیم و باید باتلاش بیشتر زمینه توسعه اقتصادی استان را در بخش‌های مختلف فراهم آوریم.

  تمرکز خانه صنعت و معدن کرمانشاه برای رفع مشکلات واحدهای راکد

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از تمرکز روی شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل و رفع مشکلات آن‌ها خبر داد و گفت: با ریشه‌یابی موضوع متوجه شدیم بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از سوء مدیریت، بدهی‌های بانکی و عدم همراهی و کمک دستگاه‌های ذی‌ربط با این‌دسته از واحدها است.

«جهانبخش شکری» تصریح کرد: با احصای این مشکلات و در راستای رفع آن‌ها گام‌های خوبی برداشته شده که نتیجه آن فعال شدن بیش از 24 واحد صنعتی و تولیدی در سال گذشته و برنامه‌ریزی برای فعال کردن 25 واحد صنعتی و معدنی تا پایان سال جاری بوده که تاکنون مشکل 9 واحد برطرف شده است.

وی با بیان اینکه خانه صنعت و معدن کرمانشاه برنامه‌های زیادی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی دارد، گفت: اعتماد نهادهای دولتی و واحدهای تولیدی به این خانه و همدلی و انسجام صورت‌گرفته طی یکی دو سال اخیر باعث اتفاقات خوبی شده و واحدهای زیادی به چرخه تولید بازگشته‌اند.

این مدیر صنعتی در ادامه به برخی از مشکلات صاحبان صنایع اشاره کرد و افزود: افزایش 6 برابری تعرفه گاز و برق واحدهای صنعتی موجب افزایش قیمت تمام‌شده کالا و درنتیجه از بین بردن توان رقابت کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی در بازار داخلی و خارج شده است که ادامه یافتن این وضعیت درنهایت سبب افزایش قیمت کالاها، تعطیلی کارخانه‌ها، افزایش بیکاری و فقر می‌شود.

شکری خاطرنشان کرد: خوب است دولت برای جبران خسارت تولیدکنندگان و صنعتگران و رونق تولید، تسهیلات ارزان‌قیمت و کم‌بهره برای آن‌ها درنظر بگیرد.

رئیس خانه صنعت و معدن کرمانشاه همچنین یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را کارشناسان ادارات و بازرسی‌ها عنوان کرد که برای صدور مجوز، پروانه کار، نظارت و دیگر موارد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و گاهی کار یک واحد تولیدی را چند ماه به عقب می‌اندازند.

وی یادآور شد: واحدهای صنعتی و تولیدی استان سال گذشته با وجود تحریم‌های خارجی و داخلی ناشی از وضع قوانین متضاد مانند مصوبه ممنوعیت صادرت کالا و همچنین شیوع بحران کرونا و راکدی بازار، اما با کار جهادی و تحمل سختی‌ها تعدیل نیرو نداشتند و با تمام توان کار کردند.

شکری در پایان گفت: فعالان بخش خصوصی و صاحبان صنایع در کنار کارگران این واحدها جهادگران واقعی کشور و جامعه هستند که در خط مقدم مقابله با همه مشکلات ازجمله تحریم‌ها، بیکاری و فقر و نیز توسعه و پیشرفت کشور قرار دارند.

شناسه خبر 58195