شناسه خبر:61710
1401/8/3 01:26:11
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد:

شناسایی 125 هکتار از اراضی دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از شناسایی 125 هکتار از اراضی دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: طبق قانون اگر دستگاهی از معرفی زمین برای ساخت مسکن به راه و شهرسازی تخلف کند، ترک فعل آن دستگاه براساس قانون از سوی دستگاه‌های نظارتی دنبال می‌شود.

ایوب اسداللهی در نشست خبری خود که با حضور معاونین این اداره کل و تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، پیرامون وضعیت مسکن و اجرای طرح‌های تعریف‌شده در همدان اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه پروژه نهضت ملی مسکن در استان بعد از سیاست‌گذاری دولت جدید و پس از مصوبه مجلس برای احداث چهار میلیون مسکن، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح مذکور باید بدانیم فقط راه و شهرسازی متولی این طرح نیست بلکه این اداره یکی از دستگاه‌های متولی در حوزه تأمین مسکن بوده و در قانون نیز بر این مسئله تأکید شده است، خاطرنشان کرد: طبق قانون تمام دستگاه‌ها مکلف هستند برای ساخت مسکن ملی، اراضی خود را در اختیار این طرح قرار دهند؛ بنابراین طی چندسال ما نیز مانند سایر استان‌ها از دستگاه‌ها خواستیم اراضی خود را معرفی کنند که متأسفانه تاکنون هیچ‌یک از دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشته و یا عنوان می‌کنند که ما زمین خاصی برای این طرح نداریم؛ بنابراین رأساً با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی اقدام به شناسایی و فهرست کردن اراضی دستگاه‌ها کردیم و در پی آن درحال بررسی و ارزیابی آن‌ها جهت استفاده هستیم.

اسداللهی با تأکید بر اینکه طبق قانون اگر دستگاهی از معرفی زمین برای ساخت مسکن به راه و شهرسازی تخلف کند ترک فعل آن دستگاه براساس قانون از سوی دستگاه‌های نظارتی دنبال می‌شود، تشریح کرد: با روندی که پیگیری کردیم، بیش از 125 هکتار از اراضی دستگاه‌های دولتی در استان شناسایی شده است؛ حال آنکه در طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی درحال حاضر از 120 هزار متقاضی، 89 هزار نفر واجد شرایط بوده که 49 هزار نفر از آن‌ها موفق به تشکیل پرونده شده‌اند؛ بر همین اساس برای این تعداد متقاضی به زمینی به مساحت 682 هکتار زمین جهت ساخت مسکن نیازمندیم.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر در شهر همدان در راستای جانمایی برای ساخت مسکن 96 هکتار زمین به‌صورت قطعی تأمین شده، خاطرنشان کرد: درخصوص بحث الحاق اراضی شورین نیز باید بگویم طی چندماه اخیر در راستای تأمین زمین مسئله 680 هکتار در اراضی شورین براساس سند تک‌برگ دولتی در دستور کار قرار گرفت، اما مسئله این بود که با پیشرفت کار و هم‌زمان با حضور تیم نقشه‌برداری، برخی افراد مراجعه و اعلام کردند مالک زمین‌ها هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه با بروز اتفاق مذکور مسئله معارضین مورد بررسی قرار گرفت و در پی آن متوجه شدیم درحال حاضر در بیش از 420 هکتار از این اراضی با معارض روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: البته از مدار خارج شدن این الحاقل به معنای رها کردن کار نیست، بلکه از دو ماه پیش یک کارگروه تشکیل و مکلف شده اراضی مورد نیاز برای ساخت مسکن در همدان را شناسایی کند تا براساس توافق، تهاتر و تملک، اراضی از مالکان خریداری شده و مسکن‌سازی آغاز شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حائز اهمیت در خرید زمین از مردم راضی بودن آن‌ها است و این مهم برای ما از اولویت خاصی برخوردار است، مطرح کرد: متأسفانه همدان از سه ضلع بسته بوده و تنها از یک سمت ملایر به سمت جاده تهران، می‌توان زمین مورد نیاز را برای مسکن تأمین کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه با تنگنای موجود تاکنون در همین فضا با بیش از 700 نفر جلسه برگزار کرده‌ایم و با 420 نفر صورت‌جلسه امضا شده است، گفت: مسئله این است که اگر نتوانیم در اراضی تعیین‌شده موفق به تهاتر یا توافق شویم، براساس قانون می‌توانیم در حوزه تملک ورود داشته و بعد از مراحل قانونی، در اراضی مورد نظر اقدام به خانه‌سازی کنیم که البته اولویت ما کسب رضایت از مالکین از طریق توافق است.

وی با اعلام یک خبر مسرت‌بخش در حوزه تأمین زمین، ادامه داد: خوشبختانه علاوه‌بر کارهای صورت‌گرفته از طریق ستاد کل نیروهای مسلح با ارتش توافقی اولیه صورت پذیرفته که در پی آن نزدیک به 150 تا 200 هکتار از اراضی این نهاد در منطقه پادگان شهید قهرمان در اختیار ما قرارخواهد گرفت؛ البته طبق توافق انجام‌شده نیمی از مساکن ساخته‌شده در این اراضی در اختیار کارکنان متقاضی این نهاد قرار خواهد گرفت؛ آنچه مایه خرسندی است اینکه در موضوع مذکور ارتش پیش‌قدم شده و پیشنهاد ساخت مسکن در اراضی را مطرح کرده است. بنابراین در سطح کلان پس از طی مراحل قانونی و موافقت رهبر انقلاب، می‌توانیم کار را شروع کنیم.

اسداللهی در واکنش به سؤال مطرح‌شده از سوی خبرنگار تسنیم درباره مسئله رانت مطرح‌شده در اراضی شورین در پی الحاق 680 هکتار، ابراز کرد: آنچه مسلم است اینکه وقتی مشخص شد 680 هکتار از این اراضی قرار است به همدان الحاق و در آن مسکن‌سازی اتفاق بیفتد ( یعنی وقتی افراد مطمئن شدند که این اراضی در محدوده طرح جامع است) و با ورود همکاران ما برای بحث جانمایی و طرح‌ریزی جهت تأمین بخشی از مساکن نهضت ملی در این اراضی، برخی به ما مراجعه و اعلام کردند که این اراضی متعلق به آن‌ها بوده و دارای نسخ هستند!

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه در پاسخ به سؤال مطرح‌شده از سوی خبرنگار خبرگزاری مهر درباره سرانجام مساکن اقدام ملی نیز گفت: پروژه 480 واحدی شهرک فرهنگیان به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده در حوزه استحکام زمین، با مسائلی روبه‌رو شد که برای رفع آن‌ها براساس طرح مشاور مقرر شد ستون‌های سنگی در بستر ایجاد شده و سپس اقدام به ساخت مسکن در عرصه تعریف‌شده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر دو هزار و 700 چاه و ستون سنگی در منطقه‌ ایجاد شده و پیمانکار برای انجام این اقدامات 16 میلیارد تومان هزینه کرده است، عنوان کرد: ما تلاش کردیم این هزینه به مردم تحمیل نشود، به همین دلیل نیز جلسه‌ای با حضور استاندار و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد تا این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

اسداللهی افزود: به محض دریافت جواب آزمایشگاه مبنی بر اینکه می‌توان در آن منطقه مسکن‌سازی کرد، کار ساخت‌وساز شروع شده و طبق وعده پیمانکار درنهایت با مثبت بودن آزمایش‌ها، 25 ماه دیگر مساکن مسکونی به مردم تحویل داده خواهد شد.

وی درخصوص مشکلات رخ‌داده در طرح مسکن یک‌هزار واحدی منطقه کوی شمس با بیان اینکه در این پروژه نیز مشخص شد هنوز برای چهارونیم هکتار از اراضی این طرح سند قطعی به‌نام دولت صادر نشده پس اگر این موضوع تعیین تکلیف نشود ساخت مسکن به‌گونه‌ای دیگر در 6.5 هکتار باقی‌مانده که سند آن به‌نام دولت است با تعداد کمتری واحد اجرایی خواهد شد، ابراز کرد: درخصوص سرانجام مسکن مهر نیز باید بگویم درحال حاضر یک‌هزار و 532 واحد مسکن مهر در استان همدان باقی مانده که شامل 16 پروژه می‌شود، حال آنکه 13 تا 14 پروژه فاقد متقاضی است؛ بنابراین درحال تعیین تکلیف آن‌ها هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر اینکه به‌تازگی بازدیدی از این پروژه‌ها انجام شده، تشریح کرد: علاوه‌بر این یک‌هزار و 200 واحد از این پروژه همچون خانه کارگر ملایر مشکلات حقوقی داشتند که درتلاش هستیم آن‌ها را برطرف کنیم.

این مدیر ارشد حوزه مسکن در همدان در واکنش به گلایه‌مندی برخی از خبرنگاران درخصوص سرانجام مساکن طرح اقدام ملی نیز گفت: براساس تصمیم مدیران وقت وزارتخانه سایت ثبت‌نام باز شده و 6 هزار و 898 نفر اقدام به ثبت‌نام و برخی نیز اقدام به واریز پول از 40 تا 90 میلیون تومان کردند؛ بنابراین تنها کاری که بابت تأخیر موجود می‌توانم بکنم، عذرخواهی است، زیرا طی این مدت تنها توانستیم برای نیمی از این جمعیت زمین تهیه کنیم، هرچند درتلاش هستیم برای سه هزار و 500 متقاضی باقی‌مانده این طرح در همدان ظرف یک ماه آینده زمین مورد نیاز پروژه را تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از تکرار اشتباه پروژه‌هایی همچون مسکن مهر پروژه نهضت ملی مسکن متقاضی‌محور بوده و تا افراد تأمین اعتبار نکنند پروژه آن‌ها پیش نخواهد رفت، ادامه داد: درحال حاضر قیمت تمام‌شده برای متقاضیان متری بین 7 تا 10 میلیون تومان است که امیدوارم با اقدامات انجام‌شده (رایزنی با یک شرکت خارجی در سطح وزارتخانه با قیمت تمام‌شده 5 میلیون تومان) قیمت تمام‌شده مسکن برای متقاضیان را کاهش دهیم.

اسداللهی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده درحال حاضر یک سال از اجرای ساخت 100 هزار مسکن برای همدان عقب هستیم یعنی باید در سه سال آینده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانیم این کمبود را جبران کنیم و به همین دلیل درتلاش هستیم برای افزایش سرعت از فناوری‌های روز در ساخت مسکن استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: درخصوص طرح جامع و سرانجام آن نیز باید بگویم متأسفانه ایراداتی به طرح جامع وارد بود که مقرر شد مشاور آن‌ها را برطرف کرده و تا پایان شهریورماه امسال طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شود؛ اما بازهم مشاور به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه احصای بیش از 400 ایراد در طرح جامع خود بیانگر چگونگی عملکرد مشاور است، گفت: پس در سه ماه گذشته ما یک روز در میان جلساتی را با مدیران مربوطه برگزار کرده و اقدامات لازم را جهت رفع این ایرادات انجام دادیم.

این مقام مسئول ادامه داد: با برگزاری این جلسات کارشناسی تنها دو مسئله باقی‌مانده طرح یعنی ترافیک و ضوابط آن نیز درحال پیگیری و بررسی است تا به محض آماده شدن، برای تصویب به کارگروه ارائه شود.

اسداللهی درخصوص چرایی عدم تخصیص اعتبارات مصوب‌شده در سفر ریاست‌جمهوری در حوزه راه و شهرسازی اظهار کرد: اعتبارات تعریف‌شده در سفر ریاست‌جمهوری برای راه و شهرسازی حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی استاندار، این رقم به پنج هزار میلیارد تومان ارتقا یافت؛ از دو ماه گذشته کارگروهی برای انجام توافقات تملک اراضی تشکیل شده است، نزدیک به 17 نقطه به مساحت 500 هکتار برای تملک و به‌کارگیری در بخش مسکن شناسایی شده که بیش از 90 درصد توافقات انجام گرفته است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان همدان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بالغ‌بر 95 درصد حمل بار و مسافر استان همدان از طریق جاده‌های استان انجام می‌گیرد و همچنان زیرساخت‌های ریلی و هواپیمایی ما نقشی مهمی را نتواسته‌اند ایفا کنند، گفت: بر این اساس توسعه راه‌های اصلی و ارتقای راه‌های فرعی و بهسازی‌ آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حبیب نادیان با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که پروژه‌های راهسازی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با درنظر گرفتن تخصیص اعتباری که صورت می‌پذیرد با کیفیت مناسب به بهره‌برداری برسانیم، ابراز کرد: ازجمله پروژه‌های اصلی که درواقع حلقه مفقوده راه‌های مواصلاتی استان است، محور چهارخطه سامن به سمت بروجرد است که طول مسیر آن 15 کیلومتر بوده و از سالیان قبل 9 کیلومتر آن انجام پذیرفته است.

وی با تأکید بر اینکه امسال حدود 6 کیلومتر باقی‌مانده آن در دستور کار قرار گرفته و درحال تکمیلش هستیم، تشریح کرد: با برگزاری مناقصه پیمانکار جدید انتخاب می‌شود و امید می‌رود تا پایان سال مالی 1401 بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

نادیان با اشاره به اهمیت این محور مواصلاتی در استان، تصریح کرد: این راه شریانی ارتباط بین جنوب و مرکز کشور را برقرار کرده و بسیار پُرترافیک است؛ بنابراین تکمیل شدن این پروژه از آن جهت دوچندان می‌شود که ردیف اعتباری خاص نداشته و کل اعتبارات آن از سوی سازمان راهداری تأمین شده است.

وی با تأکید بر اینکه چهارخطه کردن محور آورزمان- نهاوند- ملایر نیز از دیگر پروژه‌های مهم حوزه راهسازی استان است، اذعان کرد: طول مسیر 42 کیلومتر بوده و سال‌ها است که متأسفانه از آن به‌عنوان جاده قاتل یاد می‌شود.

نادیان با اشاره به اینکه طی سالیان قبل چیزی حدود هشت کیلومتر از مسیر اجرا شده و درحال حاضر برای 25 کیلومتر آن با پیمانکار قرارداد داریم که در این بخش شاهد پیشرفت 20 درصدی پروژه هستیم، تصریح کرد: گرچه هنوز 9 کیلومتر این پروژه به پیمان نرفته، اما درمجموع کل پروژه شاهد پیشرفت 35 درصدی است؛ خوشبختانه اتمام این پروژه جزء مصوبات سفر ریاست‌جمهوری است، بنابراین با تخصیص اعتبار 250 میلیارد تومانی طی دو سال آینده، این پروژه از پیشرفت قابل توجهی برخودار خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه تزریق اعتبارات سفر براساس فعال بودن کارگاه و پیشرفت کار به‌تدریج پرداخت می‌شود، ابراز کرد: پیمانکار پروژه فعال است و آنچه مانع کار می‌شود، مطالبات 11 میلیارد تومانی او بوده؛ با این وجود در جلساتی که با حضور وزیر و نمایندگان برگزار شد، پیمانکار وعده شروع کار مجدد را با وجود مطالبات، داده است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه چهارخطه کردن محور نهاوند- کنگاور نیز از دیگر پروژه‌های مهم راهسازی استان است که عموماً مورد استفاده زائرین در ایام اربعین است، خاطرنشان کرد: هرساله طی ایام اربعین در این محور مواصلاتی به‌دلیل ناآشنا بودن رانندگان با مسیر و درعین‌حال عرض کم معبر، شاهد تصادفات جرحی و فوتی بسیار هستیم؛ البته امسال با همکاری پلیس راهور و راهداری، خوشبختانه شاهد تصادف فوتی در این مسیر نبودیم.

نادیان با بیان اینکه چهارخطه کردن تویسرکان– کنگاور نیز از دیگر پروژه‌های تأثیرگذار استان در حوزه راه‌ها است، تشریح کرد: این مسیر نیز به‌عنوان محور جایگزین نهاوند- کنگاور، در ایام مختلف سال زیر بار ترافیکی بالایی است.

وی با بیان اینکه طول مسیر چیزی حدود 40 کیلومتر است که 33 کیلومتر آن در استان همدان قرار گرفته است، اذعان کرد: از مقدار مذکور 20 کیلومتر آن تاکنون انجام شده و برای 13 کیلومتر باقی‌مانده نیز در دو قطعه پیمانکاران مشغول به کار هستند.

نادیان با اشاره به اینکه کل پیشرفت فیزیکی این پروژه 70 درصد است، خاطرنشان کرد: از آنجا که اعتبارات سفر تنها به کارگاه‌های فعال اختصاص می‌یابد، رفع معارضین محلی از اهمیت بالایی برخوردار است و در غیر این صورت عدم همکاری مالکین محلی و نگاه منفعت‌طلبانه‌، مانع اصلی پیشروی ما بوده؛ حال آنکه این مالکین باید بدانند به توافق رسیدن آن‌ها با راه و شهرسازی شاید در بدو امر منجر به متضرر شدن آن‌ها شود، اما درنهایت منجر به افزایش قیمت اراضی آن‌ها خواهد شد.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه محور کبودراهنگ- قیدار– زنجان نیز از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان در حوزه راهسازی است، ابراز کرد: طول این محور 160 کیلومتر است که 57 کیلومتر آن در حوزه همدان بوده؛ بنابراین تاکنون 24 کیلومتر پروژه اجرا شده و 12 کیلومتر آن آماده بهره‌برداری است و خوشبختانه 6 کیلومتر آماده آسفالت بوده و درنهایت باید برای 15 کیلومتر باقی‌مانده پیمانکار تعیین و تخصیص اعتبار شود که فعلاً تخصیص اعتبار نداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه در سال 1401 برای هیچ پروژه‌ای تخصیص اعتبار نداشتیم، افزود: در کل استان درحال حاضر 130 کیلومتر قرارداد ساخت راه داریم که درمجموع دو هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های راهسازی مورد نیاز است.

نادیان یکی دیگر از پروژه‌های بااهمیت حوزه راهسازی را کریدور شمالی استان دانست و و گفت: این پروژه 82 کیلومتر است که 20 کیلومتر آن درحال انجام بوده و 30 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته که با تخصیص اعتبار طی سه سال به اتمام خواهد رسید.

نادیان در ادامه به چهارخطه کردن همدان- گل‌تپه علیصدر اشاره کرد و افزود: کل این محور 68 کیلومتر است که مطالعات 32 کیلومتر این پروژه تمام شده و برای سال 1401 در قالب ماده 23 دارای ردیف بودجه ملی است؛ پس اسناد مناقصه برای ساخت ارسال شده، بنابراین بعد از مناقصه پیمانکار انتخاب و عملیات اجرایی در آن از ابتدای بلوار آیت‌الله نجفی تا میدان حسن قشلاق آغاز خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه اداره‌ کل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه به پروژه کنارگذر غربی همدان اشاره کرد و گفت: طول این محور 30 کیلومتر است که 17 کیلومتر آن آسفالت شده، اما مسئله این است که مطالبات پیمانکار آن به 25 میلیارد تومان رسیده و از طرفی در 12 کیلومتر انتهای آن بنا به مرغوبیت اراضی، با مشکل معارض مواجه‌ایم که همین مهم منجر به زمان‌بر بودن اتمام پروژه می‌شود؛ بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت سه سال زمان می‌برد تا زیر بار ترافیکی برود.

وی با بیان اینکه احداث ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر و نیز برقی کردن قطار همدان طبق مصوبه مجلس بوده پس امکان عدول از آن نیست، افزود: اما مسئله این است که در طرح پیشین انتقال ایستگاه به ترمینال اتوبوس‌ها طبق برآوردها هزینه‌ای بالغ‌بر 20 هزار میلیارد تومان داشت که عدد بزرگی است؛ بنابراین همچنان این مهم در دست بررسی و مطالعه بوده که جانمایی درست انجام پذیرد. از طرفی درخصوص برقی شدن قطار نیز باید بگویم از آنجا که این پروژه از پیچیدگی بالایی برخوردار بوده و هزینه زیادی را نیز طلب می‌کند، نیازمند مطالعه دقیق است؛ بنابراین این مهم از سوی شرکت ساخت‌ و توسعه راه‌ها در استان دنبال می‌شود.

شناسه خبر 61710