شناسه خبر:62347
1401/8/18 23:59:49

سپهرغرب، گروه اقتصادی - مینو جعفری ممتاز: استاندار همدان گفت: در همه شهرستان‌ها امکانات در حوزه دانش‌بنیان باید با نگاه عدالت‌محوری به شکل همگن توزیع و فضا برای فعالین این عرصه فراهم شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در چهارمین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان با بیان اینکه پیش‌نیاز اقتصاد دانش‌بنیان فراهم‌سازی زیرساخت‌ها ازلحاظ فیزیکی و ابنیه است، اظهار کرد: این اقدامات فعلاً به‌صورت متمرکز در مرکز صورت گرفته و باید به شهرستان‌ها هم تسری پیدا کند و در همه شهرستان‌ها امکانات باید با نگاه عدالت‌محوری به شکل همگن توزیع و فضا برای فعالین این عرصه فراهم شود.

وی افزود: درخصوص مباحث دانش‌بنیان هدف ما افزایش و ارتقای بهره‌وری است و باید کارآیی و کارآمدی را در محصولات افزایش دهیم و راندمان تولید را ارتقا بخشیم؛ همچنین هزینه‌ها را کاهش دهیم و امکان تبدیل تولیدات به تولید انبوه را فراهم کنیم.

استاندار همدان با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر مباحث دانش‌بنیان، عنوان کرد: رئیس‌جمهور هم در سفر به استان این موضوع را مورد تأکید قرار دادند و وزیر کشور نیز در سفر یک‌روزه تأکید بر بازدید از پارک علم و فناوری داشتند و بر تقویت و توسعه این پارک تأکید کردند.

وی بیان کرد: درخصوص خانه خلاق باید گفت می‌تواند یک پایه و مبنا در شهرستان‌ها بوده و باید جایی باشد که استعدادها و نبوغی که در افراد وجود دارد، در آنجا شکوفا شود و سپس در مجموعه‌های دانش‌بنیان تبدیل به ایده و محصول شود.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر ایجاد ارتباط قوی بین دانشگاه و کارخانه‌های تولیدی، گفت: باید خروجی دانشگاه و علم و دانش تبدیل به محصول شود؛ در برخی تولیدات همچون خودرو بدون هیچ تغییری محصولات تولید می‌شود و ما فقط شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم و رهبر انقلاب نیز به آن نقد داشتند و باید بیاییم و در این خصوص فکر اساسی کنیم‌ و این خودروها باید در شرکت‌های دانش‌بنیان با قیمت کم طراحی شوند.

وی متذکر شد: درخصوص سایر محصولات نیز باید پارک علم و فناوری در کنار سایر مجموعه‌های خلاق بتوانند یک حلقه و زنجیره‌‌ به هم مرتبط باشند که محصول مشابه قابل رقابت با انواع خارجی تولید شود؛ یعنی همان اقتصاد مقاومتی و نگاه و اتکا به درون در بحث تولید و نگاه به بیرون در بحث صادرات و این باید سرلوحه کار باشد و در قالب ایده و نظر باقی نماند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه مصوبات در حوزه دانش‌بنیان باید اجرایی و پیگیری شود، خاطرنشان کرد: در مبحث کارخانه نوآوری یک کمیته تشکیل دهید و یک اقدام مشترک را در این بحث داشته باشید و سازوکار باید به نحوی باشد که ضمن جلوگیری از موازی‌کاری، از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: 10 درصد اعتبارات دانش‌بنیان که مربوط به صندوق پژوهش و نوآوری است، باید تقویت شود و در بحث تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که وزارت کشور به ما ابلاغ کرده، باید بازدیدهای شهرستانی صورت گیرد و نواقص و مشکلات در سطح شهرستان‌ها شناسایی شود.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه اساس دشمنی استکبار با ایران اسلامی به‌خاطر این رویکرد علمی است، گفت: با وجود این‌همه تحریم شاهد رشد و تبلور ایران در زمینه علمی هستیم. در سنوات قبل از انقلاب پادشاهان مختلف اجازه بروز و ظهور افراد با استعداد را نمی‌دادند، اما انقلاب اسلامی این زمینه را فراهم کرد؛ به‌ویژه در زمان آیت‌الله خامنه‌ای که با همه گرفتاری‌ها که دشمنان به‌وجود آوردند، ایشان سعی کردند زمینه رشد علمی کشور را فراهم کنند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی در طول سال چندین‌بار با نخبگان و دانشجویان نشست دارند و ساعت‌ها پای حرف و درد دل آن‌ها می‌نشینند و از دل این سخن‌ها استعدادهای نهفته پیدا می‌شود و ایشان راهکارهای عملی ارائه می‌دهند.

استاندار همدان متذکر شد: امروز این سطح از دانش کینه دشمنان را برانگیخته و با روش‌های جنایتکارانه در مقابل نظام جمهوری اسلامی که پایه و اساس آن مردم‌داری است، توطئه‌پراکنی می‌کنند و ما باید تمام سعی خود را بکنیم که فرزندان این ملت را که به هر دلیل غفلت‌هایی داشتند، در مسیر درست قرار دهیم. البته کسانی که با حمایت سرویس‌های خارجی آمدند، حتماً باید مجازات شوند.

وی تصریح کرد: اقدامات دشمن عزم و اراده ما را در زمینه دانش‌بنیان بسیار بیشتر می‌کند و بایستی بین تمام ظرفیت‌ها هم‌افزایی شود.

   وجود 69 شرکت دانش‌بنیان در استان همدان

در ادامه رئیس پارک علم و فناوری همدان به ارائه گزارش عملکرد 6 ماه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان همدان پرداخت و اظهار کرد: تاکنون حدود 31 جلسه در کمیته‌های مختلف تشکیل شده که 106 مورد موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و بیشتر این موضوعات درخصوص رفع مسائلی بوده که هدف‌گذاری شده است.

مجید کزازی افزود: این موضوعات شامل مشکلات کمیته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بررسی وضعیت شرکت‌هایی که پتانسیل دانش‌بنیان دارند و مسائل مربوط به بهره‌وری و خرید محصولات دانش‌بنیان است که توسط دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تمام کمیته‌ها این موضوع را به‌خوبی پیش می‌برند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با اشاره به افزایش 54 شرکت کیفی دانش‌بنیان از ابتدای سال به 69 شرکت، گفت: تعداد شرکت‌های خلاق در ابتدای سال 10 شرکت بود که هم‌اکنون به 18 شرکت رسیده است.

وی با اشاره به دریافت مجوز 70 واحد فناور در استان، تصریح کرد: 50 واحد فناور در مجموعه پارک و بیش از 20 واحد در مراکز رشد استانی و سایر مجموعه‌ها است.

کزازی ادامه داد: میزان اشتغال بنا بر گزارش اداره کار تاکنون بیش از 120 درصد در حوزه دانش‌بنیان بوده که از آن چیزی که تعهد کردیم، بیشتر است و در طرح دستیار فناوری حدود 75 دستیار فناور در 30 شرکت دانش‌بنیان جذب شدند‌.

وی بیان کرد: در راستای اجرای فاز نخست طرح تانا (توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان) تاکنون 63 نیاز فناورانه استان از بخش‌های دولتی شناسایی شد؛ همچنین در اجرای طرح نان (نظام ایده‌ها و نیازها) 32 نیاز فناورانه توسط بخش‌های مختلف صورت گرفته است و تاکنون 15 تور فناوری، 29 دوره آموزشی و سه دوره مشاوره شکل گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری همدان از تصویب 35 میلیارد تومان برای هفت خانه خلاق خبر داد و گفت: 20 میلیارد تومان برای راه‌اندازی و احداث کارخانه نوآوری، 20 میلیارد تومان جهت تسهیلات کم‌بهره برای شرکت‌های فناور و خلاق، 50 میلیارد تومان برای حمایت از طرح‌های کلان، 30 میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های اراضی پارک علم و فناوری و 30 میلیارد تومان برای تکمیل فاز دوم ساختمان پارک علم و فناوری مصوب شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی خانه خلاق در شهرستان‌های فامنین، همدان، ملایر و شهر لالجین، افزود: درخصوص راه‌‌اندازی کارخانه نوآوری 20 میلیارد تومان مصوب شده و مجموعه‌های سپاه انصارالحسین (ع)، دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و دانشگاه پیام نور در این خصوص اعلام آمادگی کردند که این کارخانه در فضاهای آنان قرار گیرد.

در ادامه حبیب‌اله وفایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اظهار کرد: درخصوص زمان توزیع اعتبارات به‌دلیل عدم شفافیت قانون و عدم تعیین تکلیف این بحث، 10 درصد اعتبارات دانش‌بنیان را (48 میلیارد تومان اعتبار) درنظر گرفتیم، اما آن را توزیع نکردیم. پیگیری‌های بسیار زیادی انجام شد و در روز 16 آبان‌ماه سال جاری این پیگیری‌ها نتیجه داد و یک اصلاحیه به دست ما رسید که در آن به فعالیت‌های مجاز در بحث دانش‌بنیان اشاره شده بود و تا قبل از این روز نمی‌توانستیم قانوناً به هیچ فعالیت دانش‌بنیانی از اعتبارات استان مبلغی تخصیص دهیم.

   تشکیل کارگروه صنعت، دانشگاه و جامعه

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و دارایی استانداری همدان نیز در این جلسه عنوان کرد: پیرامون دستور استاندار درخصوص استفاده از ظرفیت فعالیت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های اقتصادی اقداماتی صورت گرفت که در این راستا در حوزه تجارت هوشمند کمیته‌هایی را تشکیل دادیم و در کشور پیشتاز هستیم؛ همچنین در حوزه اقتصاد دیجیتال و در کشاورزی نوین مبتنی بر دانش‌بنیان کمیته‌های تخصصی کشاورزی دانش‌بنیان را تشکیل دادیم.

مجتبی حسینی با بیان اینکه دو کارگروه را به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور تشکیل دادیم، گفت: یکی کارگروه صنعت، دانشگاه و جامعه است که مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها عضو آن هستند و شعار کلیدی آن تبدیل جوانان تحصیل‌کرده کارجو، به جوان تحصیل‌کرده کارآفرین است که اتفاقات خوبی هم رقم خواهد خورد و مردم به‌زودی رنگ‌وبوی نتیجه این کار را خواهند دید.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و دارایی استانداری همدان ادامه داد: کارگروه دیگر در بحث مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها است که با معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها تشکیل دادیم، پیرامون اینکه مسائل اساسی استان احصا شود و دانشگاه‌‌ها راهکارهای علمی ارائه دهند که ما بتوانیم اولویت‌های استان را به روش علمی توسط اساتید و هیئت‌های علمی هدایت کنیم.

وی ضمن تشکر از استاندار پیرامون ارسال نامه‌ای به وزارت علوم مبنی بر راه‌اندازی رشته اقتصاد دانش‌بنیان در مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها، افزود: نکته بعدی که توسط استاندار پیگیری شد، احداث پارک بین‌المللی علم و فناوری و نکته بعدی پیگیری ایجاد پردیس تخصصی کشاورزی در استان است که امیدواریم طی این‌روزها بتوانیم این پردیس را در سطح کشور معرفی کنیم.

حسینی تصریح کرد: آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین وزارت کشور که مصوبه هیئت وزیران هم هست، در 25 مهرماه به استان ابلاغ شد که این نامه 18 ماده دارد؛ مفاد آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم تا بتوانیم به آن جامه عمل بپوشانیم و با توجه به شعار رهبر انقلاب، تلاش کردیم واژه دانش‌بنیان در همه مسائل استان جاری باشد و این آیین‌نامه را در 30 مهرماه به دستگاه‌های متولی و فرمانداران ابلاغ کردیم و امیدواریم بتوانند در برش شهرستانی در این زمینه خوش بدرخشند.

حسین رضوان، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز از ایجاد یک شتاب‌دهنده در این دانشگاه خبر داد و گفت: در پشت این شتاب‌دهنده فضای مناسبی برای ایجاد کارخانه نوآوری داریم که با حضور دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، آزمایشگاه‌ها و حوزه‌های تخصصی، شتاب‌دهنده و این کارخانه، می‌تواند یک مجموعه کامل در این دانشگاه شکل گیرد و کل استان از آن بهره‌مند شود.

در ادامه علی‌حسین محمدظاهری، رئیس دانشگاه پیام نور نیز گفت: دانشگاه پیام نور دارای چهار مرکز رشد در همدان است که همگی دانش‌بنیان هستند؛ در ملایر 32 مرکز رشد داریم که دو مرکز دانش‌بنیان بوده و دو مرکز هم قابلیت دانش‌بنیان شدن دارند، همچنین دارای شتاب‌دهنده در مرکز ملایر هستیم که در این مرکز برای 80 نفر اشتغال‌زایی شده است. دانشگاه پیام نور ساختمانی چهار طبقه با پیشرفت 80 درصدی دارد که برای بحث کارخانه نوآوری پیشنهاد دادیم.

در ادامه علی قره‌باغی، مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز از تشکیل شوراهای مختلف در اقشار مختلف بسیج در راستای شعار سال خبر داد و ابراز کرد: بسیج همواره در همه حوزه‌ها کمک‌رسان دستگاه‌ها بوده و درخصوص ایجاد کارخانه نوآوری نیز این مطالبه بسیجیان است که خلأ نبود کارخانه نوآوری در استان همدان پُر شود و در همین راستا سپاه اعلام آمادگی کرده است.

در ادامه این جلسات فرمانداران برخی از شهرستان‌ها به ارائه فعالیت‌هایشان در حوزه دانش‌بنیان پرداختند.

کمیل خواستان، فرماندار درگزین از نبود مرکز رشد در این شهرستان گفت و از مسئولین استان جهت بازدید از مکان پیشنهادی آنان دعوت کرد.

حسین افشاری، فرماندار تویسرکان از عدم رضایت خود از پارک علم و فناوری سخن به میان آورد.

صمد جلیلوند، فرماندار فامنین نیز درخواست استقرار واحدهای دانش‌بنیان در منطقه اقتصادی جهان‌آباد را کرد.

ضرغام احمدوند، فرماندار نهاوند نیز از معرفی مکان‌هایی برای خانه خلاق خبر داد که درصورت تأیید مکان، راه‌اندازی خواهند شد.

حسن رضانیا، معاون سیاسی استاندار نیز در این جلسه از روند رو به رشد حرکت علمی کشور ابراز رضایت کرد و گفت: این دغدغه‌مندی‌های فرمانداران نشان از میل و اشتیاق آنان به حرکت‌های علمی است و این رشد علمی که در استان شاهد هستیم، نشان‌دهنده این بوده که فضای امنی در استان برای فعالیت‌های علمی فراهم شده است.

شناسه خبر 62347