شناسه خبر:63719
1401/9/23 08:45:10

سپهرغرب، گروه خبر: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با وجود تعهد در قالب پروژه‌های عمرانی و اقتصادی از سال 93 تاکنون فقط 500 رأس تلیسه به شهرستان درگزین آورده‌ و یک کارخانه دولومیت بدون پیوست زیست‌محیطی و ان‌شاءالله در آستانه افتتاح، برای استان همدان رقم‌ زده است.

شستا یکی از آن نام‌‌هایی است که با سرمایه‌گذاری و پروژ‌های بزرگ گره‌ خورده، این مجموعه که از زیرمجموعه‌های سازمان تأمین اجتماعی است، با شرکت‌های تابعه سهم قابل توجهی از بازار بورس کشور را اکنون در اختیار دارد؛ سال 1393 محمدناصر نیکبخت، استاندار وقت همدان جلسه‌ای با مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی کشور (شستا) داشت و براساس آن اعلام کرد این شرکت موافقت اولیه خود را در اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی در همدان اعلام کرده است. این طرح‌ها شامل آماده‌سازی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد، طرح تولید منیزیم از دولومیت نهاوند، احداث هتل هما در همدان به ارزش سه هزار و 500 میلیارد ریال از توافق‌های سفر رئیس‌جمهوری به استان همدان در شهریورماه 94 و راه‌اندازی سه پروژه گاوداری بود.
مردادماه سال 96 نماینده مردم نهاوند در مجلس دهم طی گفت‌وگویی از آغاز عملیات احداث کارخانه منیزیم نهاوند خبر داده و با بیان اینکه برای احداث کارخانه شمش منیزیم در نهاوند نمونه‌هایی از منیزیم نهاوند برای کشورهای آلمان و ایتالیا فرستاده شده و اقدام‌های اولیه برای ساخت این کارخانه انجام شده، تأکید کرده ساخت که این کارخانه به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری از آن برای 500 نفر اشتغال ایجاد می‌شود. طبق وعده حسن بهرام‌نیا، تمام مراحل ساخت ساختمان این کارخانه که با ظرفیت برداشت 12 هزار تُن شمش منیزیم در سال، قابلیت افزایش برداشت تا 50 هزار تُن در سال را دارد، باید طی 30 ماه انجام می‌شد و این درحالی است که احداث کارخانه منیزیم نهاوند از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به همدان در سال 94 بوده است.
شستا در حوزه دامداری استان نیز سرمایه‌گذاری کرد؛ این مجموعه از سال 98 ساخت سه پروژه بزرگ دامداری را در استان همدان آغاز کرد که این پروژه‌ها در شهرستان‌های درگزین، ملایر و همدان قرار دارد. براساس آخرین خبرها میزان سرمایه‌گذاری برای احداث گاوداری درگزین سه هزار میلیارد ریال است؛ کار ساخت دامداری 6 هزار رأسی در شهرستان درگزین آغاز شده و دیگر واحد دامداری که شرکت شستا پیگیر راه‌اندازی آن در استان همدان بوده (در ملایر) هنوز به جایی نرسیده است.
برای اینکه از آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری‌های شستا در استان باخبر شویم، با سیدمجتبی حسینی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری همدان تماس گرفتیم که ارائه اطلاعات را به کارشناسان وا گذاشت و درنهایت پس از سه روز پیگیری، متن زیر به دفتر روزنامه ارسال شد:
«شستا از سال 1398 با آغاز عملیات اجرایی چهار طرح بزرگ کشاورزی و صنعتی استان همدان وارد کار شده است که این طرح‌ها شامل سه گاوداری بزرگ 6 هزار رأسی در شهرستان‌های درگزین، ملایر و منطقه قهاوند در شهرستان همدان، و یک طرح صنعتی فرآوری دولومیت در شهرستان نهاوند است.
واحد گاوداری 6 هزار رأسی شهرستان درگزین که توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا به‌نام گلدشت نمونه اصفهان پیگیری می‌شود، از ابتدای سال جاری با ورود 500 رأس تلیسه مشغول به فعالیت شده و درحال تکمیل سالن‌های شیردوشی تا یک‌هزار رأس است. این شرکت پس از تأمین منابع مالی جدید، قادر خواهد بود طرح سرمایه‌گذاری مذکور را با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برساند.
دو واحد گاوداری بزرگ 6 هزار رأسی که در شهرستان ملایر و منطقه قهاوند شهرستان همدان توسط دو شرکت دیگر از زیرمجموعه‌های شستا به‌نام (ملارد شیر) و (فکا) درحال پیگیری است، با توجه به کُندی روند اجرای پروژه‌ها و تأکید بر احتمال خلع ید اراضی در اختیار دو طرح مذکور، نیاز به جدیت بیشتر مدیران شستا داشته و در همین زمینه رایزنی‌های لازم از طریق مقامات ارشد استانی و ملی درحال انجام است.
واحد فرآوری دولومیت نهاوند که توسط شرکت فرآورده‌های نسوز ایران (از زیرمجموعه‌های شستا) پیگیری می‌شود، در مراحل نهایی تکمیل بوده و در شرف بهره‌برداری است؛ بنابراین با عنایت به حساسیت‌های زیست‌محیطی که از اولویت‌های استان بوده، موضوع در کارگروه تسهیل استان مطرح و راهکارهای برطرف‌کننده مشکل بررسی شده و افتتاح رسمی آن در دهه فجر پیش رو انجام خواهد شد.»
همان‌طور که از پاسخ معاونت اقتصادی استانداری همدان برمی‌آید، شرکت پُرطمطراق شستا برای همدان کاری نکرده است؛ به عبارت دیگر به مصداق «کوه موش زائید»، بعد از هشت سال نه هتل هما را ساخت، نه گاوداری ملایر و قهاوند را راه‌اندازی کرد و از کل ظرفیت 6 هزار رأسی گاوداری درگزین نیز 500 رأس تلیسه آورده‌اند که هنوز سالن شیردوشی و غیره نیز آماده نیست. در پروژه کارخانه دولومیت نیز مشکلات محیط‌زیستی سد راه افتتاح پروژه است، البته باید از حضرات پرسید چگونه می‌شود کارخانه بزرگی را احداث کنند و از ابتدا به فکر مشکلات زیست‌محیطی آن نباشند؟ ظاهراً برای حضرات شستا پروژه‌های همدان از اولویت برخوردار نیست، وگرنه چگونه می‌شود پای شرکتی که از شمال کشور تا جنوب پروژه‌های مختلفی را احداث کرده، در همدان لنگ شود؟ دلیل این همه لَختی، کُندی و خسارتی که به مردم بر اثر تأخیر در پروژه‌ها وارد شده است را می‌توان در ناکارآمدی بخش اقتصادی استان طی این هشت سال دانست؛ از استانداری تا سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اداره کل کار و رفاه اجتماعی، همه و همه در تحقق این پروژه‌ها کوتاهی کرده‌اند. نمایندگان مجلس هم که در این امر سهم خود را دارند، چرا طی این سال‌ها نمایندگان شهرستان‌های همدان، ملایر و رزن اقدام مؤثری برای پای کار آوردن وزارت کار به‌عنوان مسئول مافوق شستا انجام نداده‌‍‌اند؟ ظاهراً برای حضرات بازی‌های سیاسی از خدمت به مردم و رونق اقتصادی مهم‌تر است.

شناسه خبر 63719