شناسه خبر:63874
1401/9/27 10:50:14

سپهرغرب، گروه خبر: از 31 اقامتگاه بوم‌گردی در استان همدان، مجوز 11 اقامتگاه معادل یک‌سوم در مدت اخیر باطل شده و به گفته رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان، مابقی اقامتگاه‌ها نیز حال خوشی ندارند.

مهدی غنی‌پارسا اظهار کرد: افراد جدیدی دوباره درخواست صدور مجوز کرده‌اند و حدود 10 مورد موافقت اصولی را گرفته‌اند و در مراحل بعدی برای راه‌اندازی و بازسازی، مجوز صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه همدان با چهار اقامتگاه بوم‌گردی شهری و دو مورد روستایی بیشترین تعداد مجوزها را دارد، افزود: پس از پشت سر گذاشتن دوران تلخ همه‌گیری ویروس کرونا، متأسفانه کم‌آبی مشکل و تهدید جدی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به‌ویژه شهر همدان بود که خسارتی بر بدنه اقامتگاه‌ها وارد کرد.
   اقامتگاه‌های بوم‌گردی، موزه محلی کاربردی
غنی‌پارسا ابراز امیدواری کرد: با رفع مشکلات اقتصادی مردم و بهتر شدن شرایط، شاهد ایجاد و رونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای سراسر کشور باشیم.
وی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان یک موزه محلی کاربردی نام برد و اظهار کرد: معمولاً خانه‌های قدیمی با معماری و ساختار سنتی (خشتی، سنگی و یا ترکیبی) با لوازم و چیدمان سنتی به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می‌شوند تا میهمان یا گردشگر و مسافری که به این مکان می‌آید، یک زندگی قدیمی و سنتی را تجربه کند.
رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان یادآور شد: زمانی‌ که یک گردشگر از خارج کشور و یا شهر و استان دیگری وارد اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌شود، باید همراه با صاحب‌خانه تمامی آداب و رسوم سنتی و بومی را تجربه کند و با آشپزی محلی، پخت نان، دامداری، زبان محلی، صنایع دستی، کشاورزی و درمجموع یک زندگی روستایی آشنا شود.
   ملایر بوم‌گردی تعطیل‌شده ندارد
غنی‌پارسا با تأکید بر اینکه روال مذکور باید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هر روستایی متناسب با آداب و رسوم هر منطقه رعایت شود، افزود: این اقامتگاه‌ها تجربه یک زندگی روستایی یا زندگی گذشته ایرانیان را به مسافران و گردشگران نشان می‌دهند.
به گفته وی شهرستان ملایر اقامتگاه‌های بوم‌گردی خوبی دارد که درحال حاضر هیچکدام از آن‌ها تعطیل نیست.
وی افزود: این نکته حائز اهمیت است که بوم‌گردی می‌تواند با ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی از مهاجرت بومیان جلوگیری و آن‌ها را تشویق به ارائه آداب، رسوم و فرهنگ غنی خود کند، به واسطه ایجاد اشتغال بومیان در مناطق اجدادی خویش، آن‌ها به‌صورت داوطلبانه از محیط‌زیست منطقه حمایت و نگهبانی می‌کنند و گردشگر هم با توجه به برخورداری از طبیعت بکر، غذاهای محلی و ارگانیک، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم باستانی، شرکت در جشن‌های محلی و میزبانی خونگرم در اقامتگاه بوم‌گردی، سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم می‌زند.
   روزهای کم‌رمق اقامتگاه‌های بوم‌گردی همدان
غنی‌پارسا این‌گونه توضیح داد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی تابلوی شناخته‌شده محیطی ندارند و روش یافتن مسیر و رزرو آن‌ها از طریق اینترنت و فضای مجازی است.
به گفته وی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان به‌دلیل کاهش تبلیغات، مسافر و گردشگر ندارند و اگر هم داشته باشد، به‌صورت گذری است.
رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان مشکلات اقتصادی و وجود خانه‌مسافرها و محل‌های اسکان آموزش‌وپرورش را از دیگر آسیب‌های بوم‌گردشگری عنوان کرد و افزود: قشرهای خاصی خواهان اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند، عده‌ای به دنبال تجربه‌های نو و عده‌ای دنبال فضاهای ارزان‌قیمت هستند که در هر دو مورد اقامتگاه‌های بوم‌گردی بهترین گزینه است.
غنی‌پارسا معتقد است: خانه‌مسافرهایی که دور میدان آرامگاه باباطاهر به دنبال جذب مسافر هستند و یا محل‌های اسکان آموزش‌وپرورش، در اوج مسافرت‌ها مسافران را جذب می‌کنند، در این بین سهم اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار ناچیز است.
وی تأکید کرد: با این وجود تلاش‌های زیادی برای جذب گردشگر و مسافر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان انجام دادیم و برنامه‌های نو و تازه‌ای همچون شب‌نشینی‌های فصل پاییز و زمستان را سال گذشته طراحی کردیم.
رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان ادامه داد: شب‌نشینی‌های پاییز و زمستان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان جا افتاده بود و آداب و رسومی که در گذشته وجود داشت، در مراسم‌های شب‌نشینی‌ اجرا شد.
غنی‌پارسا با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بازخورد خوبی به‌ویژه برای گردشگران و میهمانان خارجی داشت، گفت: از زمانی‌که این اقامتگاه‌ها شکل گرفت و عمر آن‌ها هنوز به دو دهه نرسیده است، شاهد مهاجرت معکوس بودیم و روستاها ارزش بیشتری پیدا کرد.
به گفته او ایده‌ عالی پشت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بود و در این زمینه در یکی از روستاهای استان که مردم انگیزه خود را برای ماندن از دست داده بودند، اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد شد و آن را به خانواده‌ای سپردیم که مشغول به کار شدند؛ با این کار رغبت مردم روستا به ماندن افزایش یافت و با احیای باغ، تولید محصولات بومی و بافت فرش، رونق دوباره به روستا برگشت.
مدیر اقامتگاه بوم‌گردی شهر پنهان سامن نیز گفت: تاکنون به بیش از 20 شهر گردشگری ایران سفر کرده‌ام و ایده‌های نابی برای اقامتگاه بوم‌گردی خود به‌دست آورده‌ام تا بتوانم فضایی دلنشین و به‌یادماندنی برای مشتاقانی که به این شهر کهن و تاریخی سفر می‌کنند، مهیا کنم.
سیدرضا حسینی افزود: این اقامتگاه با کاربری مسکونی، از سال 97 با مدیریت بنده عملیات مرمت و احیای آن آغاز شد و پس از خرید ملک، کار زیادی برای احیای این بنا انجام دادم تا به امروز که تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی در شهر سامن شده و طبق معماری سنتی و بومی منطقه مرمت شده است.
به گفته وی تاکنون حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار از سرمایه شخصی برای مرمت و احیای این اقامتگاه هزینه شده و بدون دریافت هیچگونه تسهیلاتی برای 15 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: اقامتگاه بوم‌گردی سامن دارای 11 اتاق است که هفت اتاق آن به سبک دوران پهلوی با تیرهای چوبی و چهار اتاق به سبک دوران قاجار با طاق ضربی است و هر اتاق به‌نام مزارع کشاورزی و قنوات سامن نام‌گذاری شده و دارای موزه، چای‌خانه، مطبخ، رستوران، خشک‌شویی و نانوایی به سبک قدیمی است و تمام اتاق‌های آن دارای فرش‌های قدیمی و گلیم و چیدمان آن به سبک سنتی و هرکدام مجهز به سرویس بهداشتی است.
حسینی افزود: این اقامتگاه ظرفیت اسکان 50 نفر را دارد و مشکلی برای اقامت مسافران و گردشگران و حتی میهمانی‌ها و جشن‌های چندساعته ندارد، غذا نیز طبق سفارش مشتریان و به‌صورت سنتی و محلی سِرو می‌شود.
وی درصدد است در مرحله دوم حمام خزینه را به سبک قدیمی و البته طبق استانداردها و به‌طور کامل بهداشتی در این مجموعه اجرا کند که بدون شک برای گردشگران قابل توجه و جذاب خواهد بود.
   تجربه زندگی سنتی ایرانی در اقامتگاه بوم‌گردی
نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری استان همدان اما معتقد است که ایران کشوری چهارفصل با شاخصه‌های مهم گردشگری و مردمانی خون‌گرم و میهمان‌نواز است.
امین ابوالقاسمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی را راهکاری اثرگذار برای توسعه گردشگری دانست و گفت: سیاست کلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت ایجاد شود و فلسفه آن‌ها این بود که در این خانه‌های روستایی مسافر با فرهنگ و زندگی سنتی روستایی آشنا شود و از نزدیک این آداب و رسوم را لمس کند که عملاً چنین اتفاقی نیفتاده است.
به گفته وی به‌تازگی طرحی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که گردشگری داخلی توسعه پیدا کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز تبدیل درآمد جوامع محلی از فصلی به پایدار را از فواید اقامتگاه‌های بوم‌گردی برشمرد و اظهار کرد: زمانی‌ که مسافر یا گردشگر وارد مناطق گردشگری این شهرستان همچون دره جوزان و منطقه سد کلان می‌شود، علاقه‌مند به بازدید از مناطق بکر، هنرهای دستی، خرید تولیدات محلی و محصولات کشاورزی و ارگانیک است.
ابراهیم جلیلی افزود: با توجه به آب‌وهوای خوبی که در این مناطق داریم، زمینه‌های لازم برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌ویژه برای روستاهایی مثل پریدر ابوالحسن‌خان با وجود قلعه‌های قدیمی و بافت روستایی، ازناوله، مانیزان و کمازان با بافت‌های قدیمی وجود دارد که در این راستا نیز گام‌های خوبی برای ایجاد این اقامتگاه‌ها برداشته شده است.
وی ادامه داد: زمینه دیگر برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی داشتن زمین در مناطقی بکر و یا دارای بافت پلکانی است که مجوز ساخت در چارچوب ضوابط بوم‌گردی با رعایت استانداردهای لازم و ضوابط زیست‌محیطی داده می‌شود.
   اختصاص مشوق‌هایی برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی
به گفته جلیلی مشوق‌هایی نیز برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی همچون معافیت از پرداخت عوارض و تغییر کاربری و ارائه تسهیلات روستایی به مناطق روستایی با سود 6 درصد تعلق می‌گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: طی چندسال گذشته تلاش کردیم در این شهرستان به مناطقی همچون دره جوزان و داویجان روستای ملی مرواربافی با ظرفیت ایجاد بوم‌گردی، آموزش‌های لازم برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی ارائه شود.
جلیلی درباره اقامتگاه‌های بوم‌گردی فعال ملایر گفت: درحال حاضر اقامتگاه بوم‌گردی شهر پنهان سامن با 11 سوئیت و 50 نفر ظرفیت به‌عنوان بهترین و بزرگ‌ترین بوم‌گردی استان همدان و بوم‌گردی روستای هدف گردشگری مانیزان با چهار سوئیت فعال است و یک اقامتگاه بوم‌گردی در داویجان روستای ملی مرواربافی درحال گرفتن تسهیلات است که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.
به گفته رئیس میراث فرهنگی ملایر چنانچه بحث اقامتی انجام شود، پازل جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و دست‌ساز با گردشگری تجربی و هنر دستی به هم متصل شده و جامعه محلی ما از این سفر مسئولانه درآمد خوبی خواهد داشت و به‌عنوان یک مقصد گردشگری مطرح می‌شویم.
وی بیان کرد: کار دو متقاضی اقامتگاه بوم‌گردی در روستای قلاعلی مرادخواه و ازناو با یک‌هزار و 500 متر مربع مساحت در دست اقدام است و متقاضیان پیگیر گرفتن موافقت اصولی و تسهیلات هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: اقامتگاه بوم‌گردی ازناو دارای کارگاه گلاب‌گیری و شیره‌پزی است و چنانچه مجوز و موافقت اصولی آن صادر شود، دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.
جلیلی در تشریح فواید بیشتر اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: بوم‌گردشگری یا بوم‌گردی یک سفر مسئولانه به مناطق طبیعی است که برای جوامع محلی بسیار سودمند است و تمام تلاشمان را به‌کار گرفتیم تا این موضوع در شهرستان ملایر اتفاق بیفتد.
استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دارای بیش از یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آن‌ها ثبت ملی شده است و از این تعداد بیش از 340 اثر تاریخی و طبیعی آن مربوط به شهرستان ملایر بوده که بیش از 200 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شناسه خبر 63874