شناسه خبر:66961
1401/12/16 09:47:40

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به کاشت 16 میلیون درخت در استان گفت: صنایع و نهادها و شهرداری‌ها باید در این بخش بسیج شوند تا با کمک هم این وعده را عملی کنیم.

روز گذشته به مناسبت هفته درختکاری طرح کاشت 16 میلیون نهال در استان طی چهار سال و در «دره مودر» آغاز شد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این مراسم با بیان اینکه حفظ طبیعت یک تکلیف شرعی، قانونی و اجتماعی است، گفت: نباید اجازه داد محیط زیست آلوده به زباله شود، شایسته نیست مسیر منتهی به دره «مودر» مملو از زباله باشد؛ باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.
قربانعلی دری نجف آبادی با بیان اینکه آب این منطقه یکی از با کیفیت‌‌ترین آب‌هاست‌، اظهار کرد: نباید اجازه داد حتی یک قطره از آن هدر برود، باید از این آب برای آبیاری نهال‌ها و درختان به صورت قطره چکانی بهره برد، حتی می‌توان در این منطقه درخت مثمر کاشت.
وی افزود: دولت تصمیم دارد در طول 4 سال کاشت یک میلیارد درخت را عملی کند، هرچند این رقم کم است اما تصمیم خوبی است، چین به دنبال کاشت 20 میلیارد و عربستان کاشت 50 میلیارد درخت را مطرح می‌کند، کشور ما هم دشت‌های زیادی دارد که می‌توان با تکنولوژی‌های به روز و افزایش بهره‌وری از آب وعده کاشت یک میلیارد نهال را تحقق بخشید.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به کاشت 16 میلیون درخت در استان تاکید کرد: صنایع و نهادها باید در این بخش بسیج شوند تا با کمک هم این وعده را عملی کنیم.
دری نجف آبادی ادامه داد: ظرفی‌های خوبی از جمله دره گردو، دره مودر و... در اختیار اراک است که می‌توان با درختکاری این فضاها را توسعه داد و از آن استفاده بهینه برد.
رییس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی در این مراسم گفت: استان مرکزی علی‌الخصوص شهر اراک با چالش‌های زیست محیطی روبرو است؛ استان به جز آلودگی هوا با آلودگی خاک نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
سیاوش آقاخانی اظهار کرد: یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی کنترل و پایش منابع آلاینده، درختکاری و تغییر دیدگاه در این بخش‌ها است.
وی افزود: برای رفع آلودگی‌ها فرصت زیادی نیست و باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار بگیریم؛ از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست داریم برای کاشت درخت در استان مرکزی مشارکت جدی داشته باشند.
رییس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: یکی از برنامه‌های خوب دولت کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال است، خیلی‌ها می‌گویند که آب نهال و درخت چگونه قرار است تامین شود؛ باید پرسید آب برای توسعه صنایع چگونه تامین می‌شود؟ چرا عده‌ای نگاه درست به درختکاری را زیر سوال می‌برند.
به گزارش فارس محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به انتخاب «دره مودر» گفته بود: دره گردشگری گردو اراک در کشور شناخته شده است، اما تراکم جمعیت در این منطقه باعث شده که تا مسئله پراکنش جمعیت مد نظر قرار گیرد؛ به همین منظور در هفته منابع طبیعی «دره مودر» اراک مورد توجه قرار گرفت تا از ظرفیت‌های این مناطق نیز بهره‌برداری بیشتری انجام شود.
وی با بیان اینکه طول دره سه کیلومتر است، افزود: این منطقه 377 هکتار مساحت دارد که در این مدت جاده‌سازی یک کیلومتر آن انجام شده است، همچنین در نظر داریم انواع بندهای خاکی را به منظور کنترل روان‌آب‌ها و توسعه فضای سبز ایجاد کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: ایجاد ساحل ماهی‌گیری، احداث 21 منطقه اقامتگاهی و دو پل معلق و 10 هکتار فضای درختکاری از برنامه‌های توسعه این منطقه است.

شناسه خبر 66961