شناسه خبر:69099
1402/2/25 08:56:52
دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان مطرح کرد:

آشیانه‌های خالی در آینده، حاصل بی‌توجهی به ابربحران پیری

سپهرغرب، گروه خبر - محبوبه اکبری: دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان ابراز کرد: آشیانه‌های خالی در آینده، حاصل بی‌توجهی به ابربحران پیری است.

مهدی قاسمی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه مردمی جمعیت زیر نظر قرارگاه خاتم فعالیت می‌کند و هدف این است که بتوانیم با همکاری این نهاد مردمی به معضل و بحران پیری جمعیت کمکی کرده باشیم.
وی با بیان اینکه در بحث جمعیت اجحاف شد چراکه همه فکر می‌کنند عمل به قانون جوانی جمعیت از آبان‌ماه 1400 شروع شده، افزود: کلیات این قانون از اردیبهشت‌ماه 93 ابلاغ شد و 9 سال از آن زمان می‌گذرد.
دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با اشاره به اینکه در طول چندسال مذکور شاهد رکود معناداری بودیم و عملاً هیچ اتفاقی در دولت دوازدهم نیفتاد چون چالش جدی در دیدگاه‌ها وجود داشت، ابراز کرد: از آبان‌ماه 1400 دولت سیزدهم و گروه‌های جهادی به‌صورت اجرایی با توجه به فرمایشات رهبری در صف جهادی قرار گرفته‌اند و حدود 18 ماه بوده که در همه حوزه‌های نگرشی و انگیزشی ورود پیدا کرده‌اند.
قاسمی تأکید کرد: از پنجره جمعیتی یا بحران پیری مثل سایر بزنگاه‌ها که با فرمایشات به‌موقع رهبری عبور کردیم، می‌گذریم.
وی افزود: رهبری درخصوص چالش جمعیت ادبیات متفاوتی به‌کار بردند که جای تأمل دارد، چراکه همیشه امیدوارکننده صحبت می‌کنند و نخستین‌بار است که از سه کلمه آینده جمعیتی وحشتناک، هولناک و دهشتناک که گاهی تن انسان را به لرزه می‌اندازد، استفاده می‌کنند.
دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان گفت: اصلاح قانون جوانی جمعیت باید ابلاغ می‌شد و جمعیت از سال 65 ظرف 20 سال افزایش پیدا می‌کرد که در طول این چند دهه دچار غفلت شدیم و فقط 5 یا 6 سال فرصت داریم که از پرتگاه جمعیتی عبور کنیم؛ در غیر این صورت بین 100 تا 150 سال طول می‌کشد تا از ابربحران پیری خلاص شویم.
وی ادامه داد: مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان در مدت 6 ماهی که فعال شده، کارکردهای این حوزه را در چند اولویت پیگیری کرده است و افراد دغدغه‌مند از همه طیف دعوت شده‌اند و هیئت‌امنای استانی شکل گرفته است.
قاسمی بیان کرد: طرح جهش با سه اولویت جلوگیری از سقط جنین، هوشیارسازی و شبکه‌سازی کار را شروع کرده است؛ در بحث جمعیت برای مثال اگر بتوانیم از سقط فرزندی که هنوز متولد نشده که به‌واقع بچه‌های مظلومی هستند جلوگیری کنیم، از این پنجره عبور می‌کنیم‌.
دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با اشاره به اینکه آخرین آمار سالیانه سقط 530 هزار مورد در کشور است، گفت: روزانه یک‌هزار و 500 جنین در کشوری سقط می‌شوند که اداره آن بر مبانی اسلام و قرآن است؛ 530 هزار کشته بدون هیچ جنگی در این کشور داریم که زنگ هشدار خطرناکی است.
وی با بیان اینکه مادرانه‌ها تشکل‌هایی هستند که از طریق کلینیک‌های محلی با رابطان بهداشت ارتباط می‌گیرند، افزود: در این طرح با بعضی از مادران که قصد سقط دارند، صحبت می‌شود تا از تصمیم خود منصرف شوند و در این 6 ماه از طریق مذکور جلوی سقط 42 نوزاد گرفته شده است.
این مقام مسئول تأکید کرد: خیرینی هستند که همه هزینه‌های نوزاد را تا چندسال نخست زندگی برعهده می‌گیرند که مادر فرزند خود را از بین نبرد و بخشی از مجمع خیرین سلامت در این بخش فعال خواهد شد.
دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان در پایان گفت: آشیانه‌های خالی در آینده، حاصل بی‌توجهی به ابربحران پیری است.

شناسه خبر 69099