شناسه خبر:6945
1397/12/26 09:39:32
سپهرغرب با نگاهی به مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان صنعتی مطرح کرد:

راه دسترسی، مشکل تکراری شهرک‌ها

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: شهرک‌های صنعتی به‌عنوان مجموعه‌هایی در کشور راه‌اندازی شدند که بتوانند شرکت‌های تولیدی و صنعتی را در خود جای دهند و با ایجاد امکانات زیربنایی مناسب ضمن ایجاد انگیزش در سرمایه‌گذاران، اشتغال مورد نیاز کشور را تأمین، از محیط زیست حفاظت، محدودیت زمین را رفع و رشد متعادل صنایع را در کشور ایجاد کنند. از طرفی خدمت‌رسانی دولت به این صنایع با توجه به تجمیع مجموعه‌ها راحت‌تر و آسان‌تر باشد و دولت با اخذ تصمیماتی مناسب همچون معافیت مالیاتی و غیره در زمان مناسب به کمک صنعت بشتابد. 

دراین‌بین مسؤولان شرکت شهرک‌های صنعتی یکی از تصمیم سازان عرصه صنعت در هر استان هستند که از آن‌ها انتظار می‌رود با رعایت کامل قوانین و مقررات، با برنامه‌ریزی و نظارت صحیح و اتخاذ تصمیم‌های اصولی و راهگشا در جهت ایفای وظایف بتوانند در جلب رضایت سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و همچنین صنایع کوچک با ارائه خدمات مناسب، بکوشند.

از طرفی با برنامه‌ریزی و کمک به ارائه مستمر آموزش‌های مورد نیاز واحد‌های صنعتی و نیز ساماندهی تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کوچک، از تولیدکنندگان داخلی درراستای حمایت از صادرات محصولات تولیدی گام‌های مؤثری بردارند، پس با این تفاسیر پیرو خط مشی روزنامه سپهرغرب بار دیگر با توجه به لزوم رعایت اصل کارآمدی در انتخاب مدیریت شهرک‌های صنعتی بر آن شدیم تا در آستانه انتخاب مدیر جدید بخشی از مشکلات و نیازهای فعالان عرصه صنعت را به گوش متولیان امر و نیز مدیریت جدید برسانیم.

ازآنجایی‌که شهرک‌های تخصصی می‌توانند نقش بارزی در ارتقای جایگاه استان به لحاظ صنعتی ایفا کنند و درعین‌حال با توجه به اینکه شهرک صنعتی غذایی بهار ظرفیت لازم برای استقرار صنایع تبدیلی غذایی به‌ویژه محصولات کشاورزی را در استان همدان فراهم کرده و مکان جغرافیایی این شهرک به گونه‌ای است که در نقطه ثقل محور مواصلاتی غرب کشور قرارگرفته، در این خصوص با ابوذر شایگان، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مزرعه سفید و یکی از فعالان صنعتی مستقر در این شهرک گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مزرعه سفید با بیان اینکه متأسفانه همواره تولیدکنندگان و صنعتگران در سختی هستند، گفت: این روزها هر جایی که دولت نقشی را بر عهده می‌گیرد این وظیفه را در قالب و عنوان بسته حمایتی ارائه می‌کند.

ابوذر شایگان با اشاره به اینکه حتی اعطای تسهیلات با نرخ 16 درصد که دریافت آن در کاغذبازی‎های اداری ماه‌ها به تولید می‌انجامد در گزارش عملکرد دولتی‌ها به‌عنوان بسته حمایتی ذکر می‌شود، تصریح کرد: در شرکت شهرک‌ها نیز وضع به همین منوال است به‌طوری‌که برخی از وظایف تعریف‌شده برای این شرکت در قبال صنعتگران مستقر در شهرک‌ها در گزارش عملکرد این شرکت به‌عنوان بسته حمایتی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه من صنعتگر وقتی به ازای پرداخت پول زمین، در شهرک مستقر می‌شوم انتظار دارم خدماتی همچون آب، برق و گاز که درواقع از زیرساخت‌های بدیهی در این شهرک‌هاست را با سهولت بیشتری به واحد صنعتی خود برسانم، اذعان کرد: جالب است بعد از ماه‌ها دوندگی بیش از 18 میلیون تومان از بنده جهت انشعاب گاز به بهانه‌ اینکه انتقال گاز در تعهد شهرک نبوده دریافت کردند؛ سؤال من این است که چرا باید در این شهرک مستقر شوم مگر نه اینکه این شهرک ایجادشده تا این موانع از پیش پای من صنعتگر برداشته شود.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مزرعه سفید با اشاره به اینکه این روزها در بخش اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی نیز شهرک‌های صنعتی مغفول واقع‌شده‌اند و برای آن‌ها تمهیداتی در این خصوص درنظر گرفته نشده، ادامه داد: طی دو سال گذشته به واحدهای مستقر در روستاها با رویکرد اشتغال‌زایی تسهیلات با نرخ سود 6 درصد اعطا می‌شد، اما بنده برای تکمیل شرکت خود تسهیلاتی با نرخ 16 درصد باید دریافت می‌کردم که حتی برای دریافت آن زمانی‎که به شرکت شهرک‌ها مراجعه کردم از طرف آ‎ن‌ها عنوان شد که این نوع تسهیلات، صنایع مستقر در شهرک‌ها را شامل نمی‌شود! حال سؤال من این است که آیا من صنعتگر مستقر در شرکت، نیتم اشتغال‌زایی نیست؟

وی با تأکید بر اینکه مدیریت شرکت شهرک‌ها می‌تواند در این موارد از طریق رایزنی با مقامات کشوری، بستر را برای دریافت حمایت‌های این‌چنینی هموار کند، اظهار کرد: امیدوارم برای حمایت واقعی از صنعت استان چاره‌ای درست اندیشیده شود.

شایگان با بیان اینکه در حال حاضر اغلب شهرک‌های صنعتی با مشکل تأمین آب مواجه‌اند، عنوان کرد: شهرک صنعتی بهار در مقایسه با دیگر شهرک‌ها در زمینه تأمین آب وضعیت بهتری دارد درحالی‎که این شهرک نیز در فصول گرم با مشکل کم‌آبی مواجه می‎شود؛ با این تفاسیر وضعیت دیگر شهرک‌ها را که در آن‎ها مشکل آب حادتر است را تصور کنید.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه خوشبختانه این شهرک جزء شهرک‌های جدیدالاحداث است و هنوز واحدهای مستقر در آن تکمیل‌نشده‌اند بنابراین به لحاظ زیرساختی وضعیت مطلوب‌تری دارد، ادامه داد: بااین‌وجود هنوز مسیر دسترسی مناسبی برای این شهرک احداث نشده‌است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 15 واحد فعال در بخش صنایع مواد غذایی در این شهرک فعال و حدود 30 واحد نیز در حال احداث سازه هستند، اذعان کرد: این شهرک از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردار است چراکه هم از مسیر جاده تهران و هم از مسیر جاده کرمانشاه قابلیت دسترسی دارد حال‌آنکه دسترسی تعریف‌شده از مسیر جاده تهران به دلیل وجود رودخانه فاضلابی و نیز خاکی بودن دشوار است.

شایگان خاطرنشان کرد: این در حالی است که می‌توان از طریق رایزنی شرکت شهرک‌ها با دستگاه متولی احداث راه‌ها نسبت به ایجاد پل بر روی این رودخانه برای ایجاد راه دسترسی بهتر اقدام کرد؛ البته راه دسترسی شهرک از طرف جاده کرمانشاه با پیگیری فراوان بعد از ماه‌ها به همت شرکت شهرک‌ها آسفالت شد اما راه دسترسی دوم (جاده تهران) به شهرک که از اهمیت بالاتری به لحاظ اقتصادی برخوردار بوده همچنان مغفول مانده‌است.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مزرعه سفید با اشاره به اینکه این ‌چنین ورودی برای شهرک تخصصی مواد غذایی که قرار است در آینده با بهره‌برداری از واحدهای مستقرشده پا به عرصه صادرات بگذارد خوشایند نیست، افزود: نگاه تک‌بعدی به اقتصاد استان و تأکید بر گردشگری بودن همدان منجر به آن شده که نسبت به صنعت استان بی‌مهری بسیاری طی سال‌های اخیر روا شود.

وی با تأکید بر اینکه به‌واقع صنعت استان این روزها حمایت نمی‌شود، تأکید کرد: ما در شهرک‌های صنعتی مستقر شده‎ایم تا در کمترین زمان بتوانیم روند اداری موجود را طی کنیم اما این روزها حتی برای طرح توسعه واحد و یا دریافت تسهیلات نیز ماه‌ها باید وقت صرف کنیم! پس جایگاه شرکت شهرک‌ها دراین‌بین چیست؟

شناسه خبر 6945