شناسه خبر:72259
1402/5/17 11:24:12

سپهرغرب -گروه خبر:رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام گفت: استفاده و به‌کارگیری نیروهای بومی و متخصص در شرکت‌های مجری پروژه‌های کلان در دست اقدام به‌ویژه در حوزه نفت و گاز از مهمترین راهبردهای توسعه استان به‌شمار می‌رود.

امین دوست‌محمدی روز دوشنبه اظهار کرد: در کنار استفاده از نیروهای بومی و متخصص در شرکت‌های کلان، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، رفاهی و تسهیلاتی برای زائران عتبات عالیات، مشارکت دادن بیشتر نخبگان و تحصیل کردگان در سطوح مدیریتی کلان استان و حتی کشور از دیگر راهبردها در مسیر توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

وی افزود: از دیگر راهبردهای اساسی توسعه استان ایلام حضور مستقیم دولت در انجام سرمایه گذاری‌های کلان مرتبط با قابلیت‌های استان از قبیل نفت و گاز و صنایع مربوطه، ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی استان جهت خروج از بن بست فضایی و جغرافیایی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و جبران عقب‌ماندگی‌های دوران جنگ تحمیلی قابل ذکر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام در خصوص توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه استان یادآور شد: وجود ذخائر مناسب نفت و گاز و امکان بهره‌برداری از آن‌ها، قابلیت تنوع در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری ناشی از گوناگونی شرایط جغرافیایی و اقلیمی، وجود جنگل‌ها و مراتع مستعد، وجود ظرفیت‌های قابل توجه پرورش دام و طیور و امکان ایجاد صنایع وابسته، فراوانی نسبی آب، امکان مهار آن و وجود دشت‌های بزرگ برای فعالیت‌های کشاورزی و آبزی‌پروری ازجمله ظرفیت‌های توسعه ای استان است.

دوست محمدی بهره‌مندی از موقعیت مرزی مناسب برای گسترش مبادلات بازرگانی، گردشگری و زیارتی با کشور عراق، وجود کانی‌های غیرفلزی بی‌نظیر و امکان بهره‌برداری و ایجاد صنایع فرآوری، وجود فرهنگ و تمدن دیرینه، آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی جهت توسعه توریسم، داشتن صنایع دستی متنوع و قابل توسعه را ازجمله توانمندی‌های استان در راستای شتاب بخشیدن به روند توسعه عنوان کرد.

وی در خصوص چالش‌های موجود هم، دوری استان از مراکز زیست و فعالیت کشور، وجود موانع طبیعی و کوهستانی، دور ماندن از روند کلی توسعه ناشی از حاشیه‌ای بودن استان از مرکز، بی‌بهره ماندن از سرمایه‌گذاری‌های کلان دولتی و خصوصی به‌دلیل زمینه‌های ذهنی عدم امنیت، سختی دسترسی و آسیب‌های مستقیم ناشی از جنگ تحمیلی ازجمله چالش‌های ایلام برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام اضافه کرد: عدم انطباق مکانی بین دشت‌های بزرگ، منابع آبی، کمبود تأسیسات مهار و انتقال آب، ضعف شدید شبکه‌های حمل و نقل و برون استانی و شبکه‌های سوخت و انرژی، ضعف شبکه‌های شهری و خدماتی (عمران شهرها)، ضعف تشکیل سرمایه و کارآفرینی به‌ویژه در بخش‌های صنعت و معدن از دیگر چالش‌های استان ایلام محسوب می‌شود.

دوست‌محمدی ضعیف بودن خدمات بهداشتی و درمانی تخصصی و مراکز آموزشی و فرهنگی (ضعف شدید خدمات برتر تشخیصی و درمانی در استان و وابستگی شدید بیماران استان به استان‌های همجوار)، وابستگی شدید منابع مالی بخش ورزش به درآمدهای عمومی، کمبود شدید فعالیت نوین اقتصادی، وابستگی اقتصاد استان به منابع بخش دولتی با بیکاری گسترده و اتکا بر دامداری سنتی به شیوه رمه گردانی را از عمده چالش‌های استان ذکر کرد.

وی بهره‌برداری ضعیف از آب‌های سطحی به‌دلیل ناکافی بودن تأسیسات لازم برای مهار و انتقال آب، تمرکز فعالیت‌های محدود اقتصادی و اجتماعی و ضعف بنیان‌های اقتصادی و زیر ساخت‌های شهری در کلیه شهرها را از دیگر چالش‌های استان برشمرد.

 

شناسه خبر 72259