شناسه خبر:75379
1402/8/13 10:53:31

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شهر ازندریان یک مرکز درمانی خاص توسط خیرین ایجاد شده و به‌نام «مرکز شبانه‌روزی سلامت منتخب ازندریان» تغییر نام یافت که حمایت می‌کنیم با هماهنگی دانشگاه، مجوز این درمانگاه صادر شود تا بتواند خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه کند.

حسین فرشیدی صبح روز گذشته در نشستی با مسئولان ملایر با بیان اینکه برنامه ملی «سلامت خانواده» خانواده را محور سلامت قرار داده است، اظهار کرد: در این طرح کنترل‌های لازم درمانی افراد از طریق پزشکان انجام می‌شود و درصورت نیاز به دریافت خدمات از سطوح بالاتر، اقدام لازم نسبت به ارجاع به پزشک متخصص انجام خواهد شد.

 

وی بیان کرد: طرح پزشک خانواده طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است؛ به‌طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این نحو هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون این طرح در شهرستان کبودراهنگ استان همدان به‌صورت آزمونه (پایلوت) درحال انجام است، عنوان کرد: از مزیت‌های مهم طرح پیشگیری از بیماری‌ها است که می‌توان به شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت اشاره کرد؛ بنابراین اجرای این طرح می‌تواند نقش مهمی در کنترل روند بیماری داشته باشد.

 

فرشیدی خاطرنشان کرد: در طرح ملی سلامت خانواده و تقویت نظام ارجاع خدمات استاندارد از راه درست انجام می‌گیرد و با حداقل پرداختی از جیب مردم همراه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه برنامه مذکور در سطح بین‌المللی نیز بازتاب خوبی دارد، ادامه داد: امروز نظام ارجاع باید منطبق بر کاهش پرداختی از جیب مردم، دسترسی مناسب آن‌ها و خدمات استاندارد مطابق دستورالعمل‌ها باشد که تمام این موارد در طرح ملی سلامت خانواده دیده شده است.

 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت از اهتمام و حمایت‌های خوب دولت سیزدهم در حوزه سلامت سخن گفت و افزود: طی دو سال گذشته بیش از چهار هزار پروژه (یک‌ میلیون و 200 متر مربع) در حوزه سلامت کشور تعمیر، بازسازی و یا آغاز به ساخت شده است که یک‌هزار مورد از این طرح‌ها ماه گذشته هم‌زمان با همایش دستاوردهای حوزه بهداشت به بهره‌برداری رسید و مابقی نیز تا دهه فجر قابل بهره‌برداری خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: آزمون استخدامی جذب 25 هزار نفر نیرو ماه گذشته از سوی وزارت بهداشت برگزار شد که هشت هزار نفر از این تعداد در بخش بهداشت جذب خواهند شد.

 

این مقام مسئول از توزیع پنج هزار موتورسیکلت و 500 خودرو به‌منظور خدمات‌رسانی در مراکز روستایی کشور خبر داد و افزود: تمام این خدمات را مرهون نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم؛ چراکه در سایه این نظام امروز خدمات بهداشتی و درمانی حتی در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی ارائه می‌شود.

 

* خودمراقبتی و تقویت مشارکت اجتماعی دو هدف اصلی حوزه بهداشت

 

فرشیدی با بیان اینکه آموزش خودمراقبتی و تقویت مشارکت اجتماعی آحاد مختلف مردم از مهم‌ترین اهداف حوزه بهداشت است، تصریح کرد: آموزش بهداشت رکن اساسی مردمی‌سازی است؛ چراکه باید سواد سلامت مردم در جامعه ارتقا پیدا کند تا با نیازهای خود آشنا شوند.

 

وی عنوان کرد: خودمراقبتی باید به همه افراد آموزش داده شود و افراد نیز برای یادگیری این نیازها از راه اصولی اقدام کرده و فقط به اطلاعاتی که در فضای مجازی ارائه می‌شود و درست و غلط آن مشخص نیست، اکتفا نکنند.

 

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمندی در سه بخش بهداشت، درمان و آموزش کشور انجام شده است، گفت: رشته‌های مختلف تخصصی در مراکز بهداشتی و درمانی ملایر فعالیت دارند و در این بازدید مشاهده شد در چند مرکز کارهای استثنایی صورت گرفته است.

 

وی درخصوص مرکز درمانی ازندریان خاطرنشان کرد: در این شهر یک مرکز درمانی خاص توسط خیرین ایجاد شده و به‌نام «مرکز شبانه‌روزی سلامت منتخب ازندریان» تغییر نام یافت که حمایت می‌کنیم با هماهنگی دانشگاه، مجوز این درمانگاه صادر شود تا بتواند خدمات شایسته‌ای به مردم ارائه کند.

 

 

شناسه خبر 75379