شناسه خبر:76766
1402/9/15 09:17:00

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار همدان ابراز کرد: از روش نوین برف‌روبی به‌عنوان یک طرح علمی ارزشمند در عملیات برف‌روبی استفاده می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، جلسه آموزشی به‌کارگیری روش‌های نوین برف‌روبی با حضور شهردار همدان، مدیران شهری و کارشناسان ذی‌ربط برگزار شد.

شهردار همدان در این جلسه ضمن تقدیر از زحمات عوامل درگیر در اجرای روش‌های نوین عملیات زمستانی و برف‌روبی، عنوان کرد: روش نوین برف‌روبی یا Anti-icing به‌عنوان یک الگو و طرح علمی ارزشمند محصول زحمات مجموعه مدیریت شهری و دانشگاهی است که درصورت موفقیت در سطح گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیدمسعود حسینی افزود: با ارائه آموزش‌های لازم و ارتقای تجربه عوامل اجرایی و رفع نواقص احتمالی در استفاده از این روش، شاهد کاهش استفاده کم ماسه و نمک خواهیم بود.

حسینی نمک‌زدایی و یخ‌زدایی با روش‌های نوین را یک نتیجه علمی ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: به‌کارگیری این طرح علمی ارزشمند موجب کاهش استفاده از نمک و ماسه و آسیب‌های ناشی از آن است که هدف مهمی برای مدیریت شهری محسوب می‌شود.

این مقام ارشد مدیریت شهری از اجرای آزمایشی این طرح در شهرک مدرس خبر داد و گفت: در این روش باید نظارت‌ها در راستای پاک‌سازی شهر دقیق‌تر باشد تا نتیجه مطلوب کسب شود.

حسینی افزود: با توجه به اینکه انتظارات مردم بالا است، باید همه ظرفیت‌های انسانی و تجهیزات را پای کار بیاوریم.

در ادامه معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با اشاره به اتفاقات مثبت رخ‌داده در حوزه عملیات برف‌روبی، عنوان کرد: از سال گذشته طی جلسات مختلفی که برگزار شده، نواقص احتمالی و فنی اجرای روش‌های نوین یخ‌زدایی و برف‌روبی مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه با هم‌فکری‌های گروه اساتید و کارشناسان علمی، این روش به نتیجه رسید.

وی با اشاره به پیگیری‌ها و تأکیدات شهردار همدان برای برف‌روبی با روش‌های نوین، افزود: شهر همدان و تبریز در استفاده از این روش پیشرو هستند و انشاالله درصورت کسب نتیجه مطلوب، می‌تواند به‌عنوان یک الگو در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در ادامه این جلسه یکی از اساتید دانشگاه و مدیر پروژه عنوان کرد: از سال 97 مباحث قانونی و فنی اجرای پروژه و اصلاح روش قبل برف‌روبی توسط کارشناسان و متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و با حمایت شهردار به نتیجه رسید.

گودرزی نحوه مدیریت عملیات زمستانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: درصورت بروز اشتباه در عملیات زمستانی، آسیب‌های اقتصادی و هزینه‌های زیادی ازجمله افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و خسارت به شبکه حمل‌ونقل برجا خواهد ماند.

گودرزی افزود: حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای مواجهه با مشکلات یخ و برف از روش نمک‌پاشی استفاده می‌شود که متأسفانه خسارت زیادی وارد می‌کند.

این استاد دانشگاه انجام عملیات زمستانی با محوریت توسعه پایدار و بهبود سطح رضایتمندی شهروندان را مهم دانست و تصریح کرد: هدف این پروژه پیشگیری، مواجهه مناسب، کاهش هزینه و محدود کردن خسارات غیر مستقیم برف‌روبی است.

وی با تأکید بر تکمیل دستورالعمل و سند مدیریت عملیات زمستانی، گفت: در این مطالعه تلاش کردیم سند بین‌المللی برای شهر همدان بومی‌سازی شود که در این راستا نیازمند کار سیستماتیک و داده‌ها و اطلاعات لازم هستیم.

مدیر پروژه به راهبردهای متداول برف‌روبی اشاره کرد و افزود: پیشگیری از یخ‌زدگی، برف‌روبی و یخ‌زدایی سه راهبرد مهم هستند که باید مورد توجه عوامل اجرایی قرار گیرند.

گودرزی مشارکت مردم را در اجرای این پروژه مهم دانست و تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم در هنگام بارش برف صورت بگیرد و در این راستا نیازمند مشارکت مردم هستیم.

وی افزود: باید ایجاد یک دبیرخانه دائمی عملیات زمستانی در شهرداری در اولویت قرار گیرد.

شناسه خبر 76766