شناسه خبر:77292
1402/9/29 09:20:07

سپهرغرب، گروه خبر: طرح آبرسانی به 10 هزار روستای کشور سال گذشته با هدف رفع مشکل آب روستاهای دارای تنش آبی آغاز شد که سهم کردستان از این تعداد، 169 روستا است.

استان کردستان با وجود اینکه هفت درصد منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده، اما در برخی نقاط شهری و روستایی با مشکل کم‌آبی به‌ویژه در فصل گرما مواجه است.

بحث آبرسانی به شهرهای دارای مشکل کم‌آبی ازجمله قروه و دهگلان اکنون با سرعت در حال انجام است و در کنار آن، آبرسانی به 169 روستای استان هم در قالب جهاد آبرسانی در دست اجراست.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این طرح با محمد فرهاد؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه شرح آن می‌آید.

  از آخرین وضعیت طرح جهاد آبرسانی به 169 روستای استان بگویید و چند درصد پیشرفت دارد؟

در حال حاضر این پروژه 45.87 درصد پیشرفت کلی دارد و کار آبرسانی به 15 روستا به طور کامل تکمیل شده است. این طرح با همکاری وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی سپاه در حال انجام است.

   به تفکیک هر شهرستان چند روستا آبرسانی می‌شود؟

در تمام 10 شهرستان استان طرح جهاد آبرسانی در قالب 6 مجتمع روستایی (122 روستا) و 47 تک روستا اجرا می‌شود.

مجتمع شاهگدار بیجار شامل 25 روستا، مجتمع ریخلان دزلی مریوان شامل 18 روستا، مجتمع یوزیدر و کاشتر کامیاران شامل 18 روستا، مجتمع کوچه طلا- باغلوجه سقز شامل 29 روستا، مجتمع نگل و برقرو سنندج شامل 6 روستا و مجتمع اوباتو دیواندره و سقز شامل 73 روستاست. همچنین پروژه‌های تک روستایی در دیواندره پنج روستا، دهگلان سه روستا، قروه دو روستا، بیجار 15 روستا، کامیاران یک روستا، سروآباد چهار روستا، مریوان هفت روستا و سقز 10 روستا است.

  قرار است این طرح طی چه مدتی به پایان برسد؟

طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده این طرح از ابتدای سال 1401 آغاز شده و قرار است طی بازه زمانی 30 ماهه به اتمام برسد، البته این موضوع منوط به تزریق به‌موقع اعتبارات است.

  مزیت‌های طرح چیست و چند خانوار شامل آن می‌شوند؟

در مجموع 67 هزار نفر در 169 روستا از مزایای این طرح بهره‌مند و آب شرب بهداشتی و سالم به‌صورت پایدار برای آن‌ها تأمین خواهد شد و پس از اجرای کامل آن شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از 76 به 80 درصد خواهد رسید.

در این پروژه خط انتقال به طول 505 کیلومتر، شبکه آبرسانی به طول 264 کیلومتر، 93 باب مخازن به ظرفیت 13410 مترمکعب، 58 ایستگاه پمپاژ و بهسازی 35 دهنه چشمه اجرا می‌شود.

  آیا برای همیشه مشکل کم‌آبی 169 روستا برطرف می‌شود؟

بله با توجه به اینکه هدف از اجرای پروژه جهاد آبرسانی (تأمین آب پایدار) است، امیدواریم این 169 روستا با کمبود آب در آینده مواجه نخواهند شد.

چند روستای دیگر استان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و برنامه وزارت نیرو و شرکت آبفا برای رفع مشکل باقی روستاها چیست؟

طبق توافقات انجام‌شده قرار است، 120 روستای دیگر استان در قالب فاز دوم طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب شرب بهداشتی و پایدار بهره‌مند شوند؛ علاوه بر این آبرسانی به 99 روستا در حوزه ردیف اعتبارات ملی، 88 روستا از محل اعتبارات استانی و 12 روستا از طریق خیرین آبرسان، پروژه‌هایی هستند که در حوزه روستایی برای ارتقای نرخ بهره‌مندی روستاها از آب شرب بهداشتی و پایدار زیر پوشش قرار می‌گیرند.

در حال حاضر از هزار و 677 روستای کردستان، هزار و 47 روستا تحت پوشش شرکت آبفای کردستان است.

شناسه خبر 77292