شناسه خبر:77325
1402/9/29 12:39:33

سپهرغرب؛ گروه اقتصادی- سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: اتحادیه قصابان موظف است تا پایان هفته گوشت گرم وارد استان کند تا قیمت فعلی به تعادل برسد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در ستاد تنظیم بازار استان که با حضور جمعی از مسئولان ذی‌ربط و متولیان امر در سالن شهدای استانداری برگزار شد در ابتدای سخنان خود با تأکید بر لزوم مراقبت لازم و کنترل، نظارت، نگهداری و تامین سلامت کالاها و فضای مناسب انبارها و سیلوها، عنوان کرد: این مسائل را به جد مورد توجه قرار دهید که کالاها دچار آسیب و فساد نشوند. کوچک‌ترین تغییر را با بازدیدهای نوبه‌ای مورد توجه قرار دهید و به ذخایر استراتژیک شش‌ماهه استان نیز توجه کنید.

وی یکی از اصول حاکم بر صادرات محصولات را استمرار آن خواند و گفت: جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تولید، ابتدا نیاز استان را در نظر بگیرد بعد صادرات را در دستور کار قرار دهد، البته طوری‌که به تولیدکننده فشار نیاید و البته مصرف‌کننده‌ نیز متضرر نشود.

استاندار همدان با تأکید بر لزوم کاهش قیمت گوشت، معاون اقتصادی خود، مدیرکل صمت و رئیس سازمان‌ جهاد کشاورزی استان را مکلف به پیگیری واردات گوشت گرم استرالیایی توسط اتحادیه قصابان تا پایان هفته جاری کرده و بر ضرورت پیگیری و نظارت در این خصوص تصریح کرد.

قاسمی‌فرزاد سپس با این بیان که حمایت یک‌طرفه از تولیدکننده به بازار آسیب می‌زند، اعلام کرد: در نظر گرفتن سود متعارف با حذف واسطه‌ها می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده در بازار کمک کند.

وی تأکید کرد: تلاش‌ها باید تأثیر مثبت در بازار داشته باشد، نگاه ما به تولیدکننده مشفقانه و به مصرف‌کننده مسئولانه است. باید حد وسط را نگه دارید و وضعیت میادین را درست کنید.

استاندار همدان در ادامه اذعان کرد: برای کنترل قیمت، جلسه که به‌جای خود، اگر نیاز است به میدان دام بروید و اوضاع را از نزدیک رصد کرده و قیمت را متعادل کنید. نمی‌شود که 5 نفر برای اقتصاد استان و کشور تعیین تکلیف کنند. در خصوص مرغ هم همین‌طور؛ قیمت‌ها را کنترل کنید.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: هر جای کار گیر دارد همین جا در جلسه مطرح کنید. نمی‌توان اینجا مساله‌ای را تأیید کنید در عمل بگویید نمی‌شود. بازار مسلمین باید امن شود. نگذارید چند نفر بازار را مختل کنند هر جا هم نیاز بود تعزیرات، پلیس اقتصادی، گشت‌های مشترک، دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی ورود کنند.

وی با اشاره به لزوم نظارت تعزیرات بر قیمت مرغ خالص و فاکتورها، گفت: قیمت تمام شده مرغ در این صورت 81 هزار تومان خواهد بود، سپس در کنار نماینده تعزیرات، نماینده دامپزشکی نیز سلامت مرغ را تایید می‌کند و با همین قیمت، مرغ به دست مصرف کننده می‌رسد.

استاندار همدان سپس تأکید کرد: هر روشی که قیمت را متعادل می‌کند به کار بگیرید، اگر اصناف متضرر می‌شوند، سازمان جهاد کشاورزی عرضه مستقیم را دنبال کند.

قاسمی‌فرزاد گفت: اصناف باید در ساختار و سلسله‌مراتب صنفی دقت لازم را به کار بگیرند، اگر هم کسی تخلف کرد با او برخورد کنید. تمام تلاش ما و حرفمان این است که نباید مردم در شرایط سخت قرار بگیرند.

وی سپس به میوه شب عید اشاره کرد و از آمادگی استاندار مازندران برای تأمین مرکبات و کیوی برای استان خبر داد. اتحادیه میوه و تره‌بار با همکاری تعاون روستایی می‌تواند این محصولات را تأمین کرده و به واحدهای صنفی خود بدهد که با حذف واسطه‌ها قیمت به تعادل برسد.

استاندار همدان در خاتمه سخنان ابراز کرد: اگر کسی در مورد حق مردم اجحاف کرد دستگاه‌های نظارتی ورود کرده و اوضاع را کنترل خواهند کرد.

***قیمت تمام‌شده، در افزایش قیمت مرغ مؤثر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز با اشاره به اهمیت تأمین دو کالای اساسی مرغ و گوشت، گفت: در قیمت عرضه، فاکتورهای متعددی تاثیر دارد که مهم‌ترین آن قیمت تمام‌شده کالا و افزایش قیمت ناشی از آن است ضمن اینکه قیمت گوشت قرمز در کشور بالای 600 هزار تومان است حتی در تهران و این مساله مختص استان همدان نیست.

سیدمجتبی حسینی سپس خاطرنشان کرد: ما از مردم بابت مشکلات موجود عذرخواهی می‌کنیم اما در تلاشیم قیمت‌ها به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

وی افزود: سیاست‌ها به خوبی در استان پیگیری می‌شود اما افزایش مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده و جوجه یک‌روزه است که قیمت تمام شده بالا رفته. البته ما بی‌وقفه پیگیریم آنچه که مورد انتظار مردم و حق آنان است محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: 890 نفر در زنجیره تأمین و توزیع مرغ نقش دارند که مباشر و خرده‌فروش هستند، نمی‌شود که اگر برخی تخلف می‌کنند، همه را گرفت، البته نظارت‌ها آغاز شده است. مردم هم اگر تخلفی دیدند ولو 1000 تومان افزایش قیمت، آن را با 124 درمیان بگذارند.

***همدان، پایلوت "هر روستا یک دامداری" در کشور شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به اینکه وضعیت کالاهای اساسی در استان خوب است، گفت: ما در یک جنگ ترکیبی با دشمن قرار داریم اما با عنایت رهبر انقلاب هیچ وقت کمبود نداشته ایم به ویژه مرغ که همواره بیش از 30 تا 40 تن مازاد تولید هم داشته‌ایم.

رضا بهراملو سپس افزود: جوجه‌ریزی نیز به تعداد سه میلیون قطعه انجام شده و 100 درصد سهم استانی تحقق یافته است.

وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت مرغ طبیعی است، تصریح کرد: استان‌های مجاور ما به هر قیمتی می‌خواهند مرغ باشد، درحالی‌که در استان همدان به فراوانی و با قیمت مناسب، موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه خوشبختانه در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی آتی نیز 600 هزار تن تولید داشته باشیم.

بهراملو با اشاره به جلسه وبیناری برگزار شده با مرکز در خصوص رفع تداخل اسناد املاک، نیز اذعان کرد: در این بخش استان همدان رتبه اول را دارد که منجر به رفع تداخل از 600 پلاک برای املاک خواهد شد.

وی در ادامه افزود: توسعه دامداری‌های روستایی برای تأمین پروتئین نیز به تهران پیشنهاد داده شده و با موافقت صورت‌گرفته قرار شد ما با شعار "هر روستا یک دامداری" پایلوت کشوری باشیم که امیدوارم با در نظر گرفتن مشوق‌ها در این بخش موفق عمل کنیم به هر روستایی یه دامداری ولو با تعداد 20 راس دام برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت مناسب ذخایر پروتئینی در استان نیز افزود: مرغ و گوشت، کنجاله سویا و... موجود است و درخواست 50 تن روزانه مرغ منجمد را نیز داشته‌ایم که با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان مشکلی به وجود نیاید.

بهراملو به قیمت بالای گوجه فرنگی در استان نیز اشاره کرد و افزود: گوجه فرنگی موجود در بازار از جنوب کشور وارد می‌شود چراکه گوجه موجود در استان گلخانه‌ای بوده و صادر می‌شود‌ ضمن اینکه قیمت این محصول در کشور با افزایش صد درصدی مواجه بوده است.

وی با اشاره به واردات مناسب گوشت به استان با قیمت مناسب تیز تأکید کرد: در مجوع میانگین تولید قیمت گوشت قرمز از مصرف ما بیشتر است.

***وضعیت گندم موجود در استان نسبت به میزان مصرف آن خوب است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز با اشاره به کالاهای اساسی موجود در استان، عنوان کرد: میزان برنج هاشمی موجود در انبارهای استان 4156 تن، برنج هومالی 310 تن، شکر سفید 2850 تن، روغن نهاوند 16583 تن، گندم داخلی 255 هزار تن و گندم خارجی 1000 تن است.

سید حسین خوانساری افزود: 92684 تن گندم تولیدی استان نیز به استان‌های قم، تهران، هرمزگان، اصفهان، البرز، گیلان، خراسان رضوی و کرمان ارسال شده است.

وی سپس تصریح کرد: گندم مصرفی در استان 215 هزار تن بوده و 255 هزار تن موجودی گندم است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

 

شناسه خبر 77325