شناسه خبر:77538
1402/10/5 11:27:51

الحاق مسیر پر فراز و نشیبی را پیش‌روی علی‌آباد قرار داده است به‌طوریکه به گفته اهالی این منطقه هم اکنون به مصداق آن ضرب‌المثل معروف از اینجا رانده از آنجا مانده، نه روستا و نه شهر است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : تیر ماه سال 98 بود که روستاهای حسن‌آباد، شورین، علی‌آباد پشت شهر و قاسم آباد، دهستان هگمتانه بخش مرکزی، طبق نظر هیئت وزیران به شهر همدان الحاق شدند. این الحاق از همان ابتدا و بین مردم موافقان و مخالفان زیادی داشت و از جنبه‌های مختلف به آن پرداخته می‌شد، مثلا برخی معتقد بودند که این موضوع سبب خواهد شد تا ما در این مناطق شاهد ساخت‌وسازهای غیر مجاز و بی‌رویه نباشیم و برخی نیز معتقد بودند این موضوع بار مضاعفی بر دوش شهرداری است.

فرماندار وقت همدان، حسین افشاری بارها تاکیدکرد که با توجه به این مصوبه عمل به قانون ضروری است و شهرداری وظیفه دارد از ساخت و سازهای غیرقانونی در این روستاها جلوگیری کند. به گفته وی همه دستگاه‌های اجرایی متناسب با این قانون می‌بایست ارائه خدمات تخصصی به این مناطق را در دستور کار خود قرار داده و ملاک عمل همه، قانون باشد و هر گونه تخلف از قانون مشمول مجازات می‌شود.

به اذعان وی طرح الحاق روستاهای علی‌آباد، حسن‌آباد و قاسم‌آباد فقط در محدوده مسکونی است که از روستایی به شهری تبدیل شوند و اراضی کشاورزی و باغ‌های این روستاها باید همچنان کاربری قبلی خود را حفظ کنند.

عباس صوفی، شهردار وقت نیز الحاق این سه روستا را براساس تقسیمات سیاسی و الزامی دانسته است و از اختصاص اعتبار شورا برای این مناطق در آن سال خبر داده است. ابراهیم مولوی، سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر همدان این الحاق را تحقق عدالت اجتماعی برشمرده است و به اذعان وی این طرح با هدف انجام خدمات شهری و توجه به مناطق الحاقی و ارائه خدمات بهینه و مطلوب به آن‌ها اجرا شده‌است.

به گفته وی در این مصوبه به مدیریت شهری تاکید شده تا در راستای اجرای عدالت اجتماعی، خدماتی نظیر صدور پروانه ساختمانی، جمع‌آوری زباله، بهسازی، جدول‌گذاری و احداث پارک برای اهالی این مناطق در نظر گرفته شود.

مولوی لغو الحاق را به ضرر روستاها برشمرده است و طبق بیان وی در صورت عدم الحاق ترکیب جمعیتی این روستاها ترکیبی ناهمگون خواهد بود و دلالان و سودجویانی که از قانون پیروی نمی‌کنند، ساخت وسازهای غیر مجاز در این مناطق خواهند داشت و با توجه به اینکه این سه روستا در حریم شهر قرار گرفته‌اند خواسته یا ناخواسته باید قوانین شهر در آن‌ها جاری شود.

بعد از گذشت یک سال بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر هنوز با این طرح مخالف بود‌ه‌اند و به گفته سید مسعود عسگریان، رییس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای شهر وقت همدان، اعلام کرد این شورا الحاق سه روستا را به دلیل نبود پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و به منظور جلوگیری از توسعه و گسترش حاشیه نشینی و بافت‌های حاشیه‌ای نامناسب موجود، مصوب نمی‌کند.

به اذعان وی اعضای شورای شهراین سه روستا نیز با این الحاق مخالف بوده‌اند؛ چرا که در این صورت ارتقای سطح زندگی روستاییان و کشاورزان، توسعه پایدار روستاها و مناطق کشاورزی، رفع فقر، تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید، تنوع بخشی، گسترش فعالیت‌های مکمل و اقتصادی به ویژه صنایع تبدیلی و روستایی و خدماتی نوین برای آن‌ها محقق نخواهد شد.

وی پیامدهای منفی این موضوع را مواردی همچون بروز زمینه توسعه حاشیه‌نشینی و تحمیل هزینه‌های گزاف بر مدیریت شهری و روستاییان ساکن در این روستاها برشمرده است؛ درحالی‌که آن زمان خدمات‌رسانی شهرداری به شهروندان همدانی نیز در حد متوسط بوده است.

به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با استفاده از امکانات شهری می‌توان به نیازهای اهالی این مناطق رسیدگی کرد و با این مصوبه شهرداری همدان، می‌بایست برای برنامه عملیاتی ارائه خدمات شهری بازنگری داشته باشد و برنامه جدید تدوین کند.

به اذعان وی توسعه شهر همدان با زیرساخت‌های مهمی مانند راه‌آهن تهران ـ همدان، اتوبان تهران ـ همدان، همچنین گنجینه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی موجود باید در محور برنامه‌های مدیران قرار گیرد.

به هرحال با وجود نظرات مختلف در این خصوص هم اکنون این مناطق به شهر اضافه شده‌اند و نیازمند ارائه خدمات، برنامه‌ریزی و تهمیدات لازم هستند چرا که این مناطق دیگر دارای دهیاری نبوده و امورشان برعهده شهرداری‌ است.

طبق گفته محمدرضا فیضی‌منش، مدیر شهرداری منطقه 3 عمده مشکل مناطق الحاق‌شده (منطقه قاسم‌آباد) به شهر آسفالت آن‌هاست و شهرداری منتظر اجرای توسعه شبکه آب و فاضلاب در این مناطق است تا مشکل آسفالت را برطرف کند.

با توجه به آنچه بیان شد تیم تحریریه مجازی سپهرغرب برای بررسی وضعیت به علی‌آباد شهرک فرهنگیان(پشت شهر) رفته و با اهالی آن گفت و گو کرده است که در ادامه خواهید خواند:

یکی از اهالی که چندین سال است ساکن این منطقه است از نبود آسفالت مناسب، و عدم جمع‌آوری زباله گلایه کرد وگفت: ما چندین بار این موضوعات را به شهرداری اطلاع داده‌ایم ولی هنوز حل نشده‌اند.

وی کم فشار بودن آب این منطقه را دیگر مشکل برشمرد وافزود: در این چند سالی که ساکن اینجا هستم، برای آسفالت خیابان خرد بارها به شهرداری مراجعه کرده‌ایم اما این خیابان همچنان خاکی است.

به گفته وی دیگر موضوعی که در این منطقه مطرح است فعالیت غسالخانه‌ی این منطقه است چرا که اهالی همانند گذشته در آرامستان قبلی به خاک سپرده می‌شوند.

دیگر ساکن این منطقه از نبود باکس زباله در این منطقه گلایه کرد و افزود: به دلیل نبود باکس زباله فضای خیابان‌های ما اغلب کثیف است و شاهد رها شدن زباله در جای جای آن هستیم.

دیگر ساکن علی‌آباد با اشاره به اینکه که کوچه شهید حاج میرزایی نزدیک به چهار سال است که خاکی است، گفت: طرح هادی روستا خیلی بهتر بود، رسیدگی در آن زمان خیلی بیشتر بود، درحالی‌که هم اکنون شهرداری تنها زباله‌های ما را جمع‌آوری می‌کند و اغلب معابر فرعی این منطقه خاکی است.

این شهروند علی‌آبادی با اشاره به اینکه هنگام بارندگی مشکلات زیادی را برای اهالی ایجاد می‌کند، افزود: دیگر مشکل ما در زمان بارندگی این است که همه آب‌های سطح شهر به رودخانه‌های ما سرازیر می‌شود و زمین‌ها و کشت وکار ما زیر آب می‌رود.

وی افزود: ما برای پیگیری این موضوع باید به جهادکشاورزی و سپس استانداری مراجعه کنیم تا خسارت اخذ کنیم که اغلب به دلیل زمان‌بربودن موضوع، بی‌خیال آن می‌شویم.

این شهروند علی‌آبادی با عنوان اینکه امکانات آموزشی و مدارس ما نیز وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: البته با الحاق و سکونت افراد غیربومی در این منطقه ما شاهد تاثیر آن‌ها بر فرهنگ خود نیز بوده‌ایم.

دیگر ساکن این منطقه با اشاره به اینکه الحاق باعث شده است تا نتوانیم همچون گذشته دامداری و کشاورزی کنیم، گفت: افزایش قیمت زمین‌های ما به ما کمکی نخواهد کرد، چرا که ما در آن‌ها ساکن هستیم.

فرد دیگری که سال‌هاست ساکن این منطقه است، اظهار کرد: افزایش قیمت املاک ما فایده‌ای ندارد چرا که املاک ما جزء دارایی ما هستند و ما نمی‌توانیم از آن بهره چندانی برای گذران زندگی روزمره داشته باشیم.

وی افزود: خدمات‌رسانی به مدارس ما مطلوب نیست و ما باید با همیاری خود مدارسمان را نوسازی و بهسازی کنیم و امتیاز آب و فاضلاب این منطقه نیز توسط دهیاری اخذ شده است.

دیگر موضوعی که خاطر همه اهالی را مکدر کرده بود و حرف مشترک بیشترشان بود زمانبر بودن دریافت پروانه ساخت بود که به گفته آن‌ها ساخت و ساز را دچار مشکل کرده بود، آن‌ها از عملکرد دهیاری درخصوص ساخت و ساز و ارائه خدمات راضی‌تر بودند. همچنین آن‌ها کم رونق بودن خرید و فروش ملک و زمین در این منطقه را ناشی از سخت‌گیری شهرداری برای ساخت و ساز می‌پنداشتند. برخی مدعی بودند که بعضی افراد برای اخذ مجوز ساخت وساز چندین سال است که در رفت و آمد به شهرداری هستند.

با توجه به آنچه بیان شد درخصوص این موضوعات با روابط عمومی شهرداری منطقه چهار گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ابراهیم ترنجیان درخصوص موضوعات مطرح شده درباره نظافت وعملیات عمرانی در منطقه علی‌آباد، گفت: نظافت این منطقه روزانه توسط نیروهای خدمات شهری منطقه چهار درحال انجام است درحالی‌که ما در منطقه چهار نیروی کمی داریم.

وی با اشاره به اینکه معابر اصلی این منطقه هر روز توسط پاکبان‌ها نظافت می‌شود، اظهار کرد: کوچه‌ها نیز هر دو یا سه روز در میان توسط پاکبان‌ها نظافت می‌شوند.

روابط عمومی شهرداری منطقه 4 با عنوان اینکه یک خاور برای جمع‌آوری زباله علی‌آباد در نظر گرفته‌شده است، افزود: همچنین یک بابکت نیز نخاله‌های زمین‌های بایر این منطقه را جمع‌آوری می‌کند.

وی در ادامه افزود: شهروندان نیز در خصوص موضوع زباله متاسفانه رعایت نمی‌کنند و در ساعات غیر از ساعت تعیین شده 9تا 1 شب زباله‌هایشان را بیرون می‌گذارند و همین امر موجب تجمع زباله در دیگر ساعات روز می‌شود.

ترنجیان تاکید کرد: در 9 ماه گذشته پروژه‌های عمرانی همانند لوله‌گذاری کوچه گل‌ها جهت هدایت آب‎‌های سطحی با اعتبار 23 میلیارد ریال و پیاده‌روسازی در کوی علی‌آباد با اعتبار 11 میلیارد ریال در این منطقه انجام شده است.

وی با بیان اینکه زیرسازی معابر کوی علی‌آباد، اصلاح جداول خیابان رجایی از جمله اقدامات انجام شده است ادامه داد: همچنین 25 میلیارد ریال نیز هزینه آسفالت در این منطقه شده این در صورتی است که درآمدی که شهرداری منطقه چهار از این منطقه در 9 ماهه گذشته داشته، نزدیک به صفر است.

ترنجیان با تاکید بر اینکه ما هر آنچه که در توانمان بوده است انجام داده‌ایم، تصریح کرد: تنها مبلغ مالی کسب شده از این منطقه با آن وسعت و تراکم جمعیت، عوارض نوسازی است که در 9 ماهه گذشته 730 میلیون ریال بوده است.

وی در پایان افزود: همه خانه‌های این منطقه که مشکل جریمه ساخت و ساز داشته‌اند و پرونده آن‌ها به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده است با توجه به طرح هادی روستا، جریمه آن‌ها نیز صفر شده است. پروانه ساخت آن‌ها نیز تا 2 و نیم طبقه برای آن‌ها رایگان بوده و بیش از این میزان شامل هزینه می‌شود.

با توجه به آنچه بیان شد حال سوال اینجاست که چرا با وجود اینکه انتظار می‌رفت با الحاق، اقدامات زیربنایی و خدماتی همانند سایر نقاط شهر نصیب این مناطق شود اما طبق گفته اهالی آن‌ها بهره چندانی از چنین خدماتی نمی‌برند و جمع‌آوری زباله تنها خدمت شهرداری به این منطقه است.

اخذ پروانه ساخت دیگر موضوعی است که بنابه اذعان اهالی خیلی زمانبر است که مدیریت شهری باید برای تسهیل فرآیند اخذ پروانه نیز اقدامات لازم را انجام دهد البته باید به این مسئله نیز توجه کرد با توجه به غیرقابل بازگشت بودن بحث الحاق هم مردم و هم مسئولان باید با نگاهی به آینده تغییر را پذیرفته و برای حل مشکلات چاره‌اندیشی کنند.

 

شناسه خبر 77538